Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av varvtal  (läst 839 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Studerandecarina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning av varvtal
« skrivet: 07 mars 2021, 12:27:58 »
Angående inställning av varvtal Nibe F750

Det gäller en fråga till en uppgift på min utbildning. Jag hoppas att det är OK att jag ställer den här. Det är en lätt fråga för den som vet, men jag hittar inte svaret någonstans.

Hur räknar jag ut/vet vilket varvtal jag ska välja för luftflödet?

Carina 🌹

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Inställning av varvtal
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2021, 23:14:24 »
Själva inställda siffran är unik för varje hus.

Varje hus ska ha minst ett flöde på 0,35l/s per kvadratmeter golvyta.

Vilket flöde man har kollar man med en portabel luftmängdsmätare över varje frånluftsdon och summerar mängden luft per sekund. Då vet man om flödet är för högt eller för lågt och då ändrar inställningen upp eller ner beroende på hur det avviker från önskat flöde. Bara testa sig fram tills det blir rätt eller bra nog - uppåt. Då är flödet tillräckligt även när luftfiltret behöver göras rent.

Sen kan vissa små hus fungera dåligt med F730 eller F750, eftersom flödeskravet blir mindre. Då kan det vara en fördel att öka över det rekommenderade minsta flödet. Mer luft som passerar betyder mer tillgänglig energi att plocka värme ur.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inställning av varvtal
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2021, 07:58:18 »
Fast i studentuppgifter brukar man veta typ tryckfallet i systemet vid det luftflöde som man ska ställa in (i verkligheten måste man mäta tryckfallet).
Då använder du diagrammet i avsnittet om inställning av ventilation, läser av tryckfall och det luftflöde som det ska vara och vips ser man vilken %-sats man ska ställa in.
Sen måste man mäta flödet och efterjustera i verkligheten.
« Senast ändrad: 08 mars 2021, 08:01:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!