Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedel - fläkt luktar bränt och stannar  (läst 2089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hmansson

  • Gäst
Hmansson
Utedel - fläkt luktar bränt och stannar
« skrivet: 20 december 2016, 11:56:25 »
Hej alla glada!

Har nyligen blivit husägare och har då hunnit bli gråhårig de senaste månaderna, och det senaste problemet jag har är att vår Luft/vatten utedel slutar fungera. Dvs Fläkten stannar och börjar lukta bränt. Stänger vi av och låter den stå ett tag sen sätter igång igen fungerar den en liten stund för att sen börja krångla igen.

Har själv inte gjort någon felsökning eller vågat mig på något utan ringt runt för att försöka få dit någon firma som kan felsöka, men tänkte höra med er först om ni har några tips på vad det kan vara? Värmen sätter igång i huset som den ska och det verkar inte vara några problem förrän fläkten ger vika på baksidan. Kan det vara motorn till fläkten, eller är det något annat?

Det vi har är en ES. http://www.energysave.se/index.php?option=com_content&view=article&id=126&Itemid=596&lang=sv

Är desperat behov av lite guidning då allt är nytt för mig :)

God jul!  tOOmten

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utedel - fläkt luktar bränt och stannar
« Svar #1 skrivet: 20 december 2016, 12:09:26 »
Är nog fläktmotorn/lagren som blivit dåliga. Enklast att skaffa en ny komplett fläkt som reservdel och byta men det kostar en slant. Vill man meka går det kanske att ta ur och isär den gamla motorn med avdragare, själv byta lager och prova om det fungerar. Lagren kostar säkert ganska lite.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utedel - fläkt luktar bränt och stannar
« Svar #2 skrivet: 20 december 2016, 21:15:36 »
När fläkten stannar går den då trögt?
Själv har jag bytt fläktlager i min Ecoair. Tog sin tid men många sparade tusenlappar. Finns beskrivet här på forumet.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!