Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gör att pumpen slutar fungera?  (läst 626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Vad gör att pumpen slutar fungera?
« skrivet: 03 mars 2024, 16:22:15 »
Min fh35 köra bara när vedpanna inte hinner bli eldad. Den står stilla i långa tider. Vad är det som blir slitet så den ger upp? Knappast ett lager i allafall.

Kommer den troligen gå längre än en pump som nyttjas mer frekvent? Den är nu 10 år och funkar.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vad gör att pumpen slutar fungera?
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2024, 18:47:39 »
Min fh35 köra bara när vedpanna inte hinner bli eldad. Den står stilla i långa tider. Vad är det som blir slitet så den ger upp? Knappast ett lager i allafall.

Kommer den troligen gå längre än en pump som nyttjas mer frekvent? Den är nu 10 år och funkar.

Min FH25:a (2018) tuffar pÃ¥ änsÃ¥länge i 40 m² lÃ¥gtempererat (10-16°C) garage, och jag gÃ¥r i samma funderingar.  Är det Ã¥skan eller kopparkorrosion som kommer ta den? NÃ¥t typ av modermodem verkar ocksÃ¥ som en trolig culprit.


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vad gör att pumpen slutar fungera?
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2024, 22:21:39 »
Saker man kan vänta sig ställer till problem med åren är t ex elektrolytkondensatorer på kretskort som börjar torka ut eller läcka (billiga att köpa och lätta att byta för den som ser skillnad på fram- och bakände på en lödkolv), kontaktdon (flatstift etc) som börjar glappa och ev får varmgång, tempgivare som går sönder, krypströmmar pga fukt och smuts på kretskort (går att åtgärda genom rengöring och ev ny skyddslackning om det inte har gått för långt), lager i fläktmotorer (även om vp inte går så mycket kan helkapslade kullager börja låta illa om smörjfettet har åldrats eller fukt kommit in i lagret, självsmörjande glidlager kan börja skrika om oljan i de sintrade bussningarna beckar ihop eller torkar ut), plast- och gummidelar som åldras och spricker eller tappar formen, värmekablar som går sönder eller får jordfel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad gör att pumpen slutar fungera?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2024, 07:39:53 »
Längre stunders stillestånd borde väl nästan kunna vara sämre ur hållbarhetssynpunkt än kontinuerlig gång på låg effekt föreställer jag mig?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad gör att pumpen slutar fungera?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2024, 07:45:30 »
Mmm, inte heller jag tror att månader av stillestånd, och korta perioder av drift är någon hälsokur för en värmepump, eller egentligen inte för någon maskin alls.
Finns ju en anledning att man ska starta och köra sin snöskoter, båtmotor och liknande några gånger/år på lågsäsong för att de inte ska skära ihop eller börja läcka.
Har själv 5 (snart 6) luftvärmepumpar som mest går som AC några veckor/år, och jag förväntar mig inte överdrivet lång livslängd på dessa, men hoppas gör man förstås.
Skulle också tro att det är lager och elektronik som tar mest skada av att stå still långa tider.
Elektronik slits ju även av att vara "alltid på", så det är förstås en balansgång, men inget varar för evigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vad gör att pumpen slutar fungera?
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2024, 08:02:41 »
Det är nog bra om man kan ha värmepumpen spänningssatt även när den inte är i drift, i synnerhet vid långa perioder med blötväder, så att den lilla spillvärme som blir från elektroniken när den står i standbyläge bidrar till att hålla kretskorten torra.
Om den får stå spänningslös mycket länge (flera år) kan större elektrolytkondensatorer i t ex frekvensomriktare eller switchade nätdelar få hög läckström och eventuellt haverera när man sedan kör igång den, om man inte "formerar" kondensatorerna försiktigt först. Men är det bara ett halvår mellan körningarna behöver man inte bekymra sig om det.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!