Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken skulle ni välja?  (läst 3929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #15 skrivet: 08 augusti 2023, 14:38:57 »
Inte jag som fick frågan, men vi har inte sålt mer än enstaka Toshiba just för att de blivit dyra.
Vi kommer att rekommendera SUMO 35 i vinter, för de som behöver hög effekt, bra COP, tyst gång, och vill ha möjlighet att vinkla luftflödet åt olika håll med luftriktarna.
Den är rätt jämförbar med Daikin Caldo XRH 40 prestandamässigt, men vår erfarenhet är att Caldo 40 passar bättre i lite större lokaler så den får jobba med mer luft.
För de som söker ett billigt, men bra, alternativ Daikin Solo 35 eller Mitsubishi Ninja 35.
Panasonics 2 senaste generationer är också bra, men för att kunna sälja dem med 5 års garanti måste man vara PRO-partner.
Konstigt nog kan flera av de stora näthandlarna som har småskuttfirmor som installerar ge 5 års garanti på dem, det tycker jag är märkligt agerat av Panasonic.

Tror också att detta med deras "Principer" för att få sälja dem med 5 års garanti är en sak som gör att vi läser mycket mindre om Panasonic idag jämfört med för 10 år sedan.
Fuji/Fujitsu är också bra, men de har inte riktigt hängt med i utvecklingen vad gäller COP, de sätter vi bara om det är riktigt trångt.

Tack
 Detta var mycket informativt!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Fuji.ägare

  • Gäst
Fuji.ägare
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2024, 23:06:27 »
Har köpt fuji hokuo 14. Fungerar väl i kyla men har en stor nackdel. Kamin läget är en BLUFF !!!

För att komma åt kamin läget så måste man gå in och ändra i grundinställningarna och det finns inte med i bruksanvisningen hur man gör. Måste beställa ut den informationen. Rätt omständigt med menyer, siffer koder, fysiska omstarter. För nått som borde vara ETT knapptryck bort.
Prata med din återförsäljare om det!! Den fungerar då inte i något annat läge som tex auto.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2024, 11:15:11 »
nä kaminläget är inte helt färdig utvecklat

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2024, 18:53:52 »
Känns ju väldigt märkligt, kan ju inte ta en programmerare mycket mer än en timma att lösa, men marknaden kanske inte är stor nog för att dom ska lägga krutet, men så pass stort företag som det är så borde det inte vara ett problem. Jätteenkelt borde det vara att ha ett manuellt fläktläge, men andra ord hur temperaturen än ändras så ligger fläktvarvet alltid fast, på innedelen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2024, 10:40:26 »
behovet identifierades inte i Japan


Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2024, 10:34:02 »
Känns ju som att feedback inte borde vara okänt för Japanerna om man tänker på Toyotas tänk, Caisen och Line (oklart med stavning), ständiga förbättringar som även ska nå kund, inte bara intern kostnadsbesparing och effektivitet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #21 skrivet: 14 februari 2024, 16:58:20 »
om du köper en toyota yaris och vill ha ett fabriksmonterat takräcke så tror jag att de skrattar på sig. men om alla som köper toyota yaris vill ha det så kommer det att bli så

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vilken skulle ni välja?
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2024, 20:52:50 »
Som norrmännen tvinga en biltillverkare att montera tillåta montering av krok. NAF tryckte på.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!