Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersätta FH35.  (läst 1027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
Ersätta FH35.
« skrivet: 30 mars 2023, 10:47:12 »

Jag kommer behöva byta ut min 7 år gamla FH35 p.g.a. oidentifierbart gasläckage (som jag skrivit om i en annan tråd).
Pumpen sitter på övervåningen på golvnivå i en trappa. Bor i Mälardalen med inte alltför kalla vintrar.
Jag tänker att Sumo RW25 skulle vara ett bra alternativ, vad säger expertisen?
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta FH35.
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2023, 11:00:36 »
Den är säkert ett bra val om det finns utrymme för den stora innerdelen. Men varför inte RW35 om den ska värma större delen av huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Ersätta FH35.
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2023, 12:28:36 »
Jag har jämfört den med Hero 35, som skulle vara det naturliga valet av den modellen, och kommit fram till att Sumo 25 är effektivare i den här delen av landet, och därmed känns Sumo 35 som lite ”overkill”, rätt eller fel?
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta FH35.
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2023, 12:43:51 »
Sumo ger ju högre värmeeffekt än Hero. RW35 ger ju också lite högre effekt än RW25 och vad som passar bäst beror på hur stor del av huset du tror att värmepumpen kommer att behöva värma. Oftast väljer man nog 35 när man bara ska ha en värmepump i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta FH35.
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2023, 15:57:46 »
Sumo 25 borde nog räcka till rätt bra (4.8 kW vid -15°C).
Som ett lågprisalternativ har du också Ninja 35 (4.4 kW vid -15°C)
Ninja är rätt lik din gamla maskin.
Vi har sålt många Ninja i Piteå i vinter och har bara hört positiv feedback från våra kunder.
Sumo är säkert lite tystare, och den har lite högre COP.
I vår prislista skiljer det lite drygt 3000 kr i pris mellan de två maskinerna.
« Senast ändrad: 30 mars 2023, 15:59:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Sumo RW 25
SV: Ersätta FH35.
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2023, 17:14:34 »
Eftersom utrymmet för innedelen inte är något problem, så prioriterar jag gärna ljudnivån, tycker min FH35 låter onödigt högt på högsta fläktläge. Vill också ha dom delade utblåsen.
Hus på 139 kvm fördelat på 82 bv. och 57 öv. Öppen planlösning, byggt -78, treglasfönster,.
Huset har direktverkande el med komfortstyrning uppdelat på tre zoner.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta FH35.
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2023, 10:44:58 »
Har precis sen några veckor installerat en sumo 25
är mycket nöjd så här långt ,är tyst jämfört med gamla pumpen
den har ett fläktläge under 1..tyst läge som vi kör när det inte är så kallt ute
den värmer upp hela huset 120m2, 1 våning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!