Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken FLP ska jag välja för att ersätta en IVT 490?  (läst 2066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janisdrummer59

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Vi har en 1-plans villa på vår lantgård, 105m2, med en FLP IVT490 (från 2004) med vattenburen golvvärme. Den fungerar fortfarande bra efter 16 år! Vi har bara bytt det stora kretskortet 1 gång. Nu funderar vi på att så småningom byta till en ny. Vi har fått förslag på NIBE 370F och IVT Vent 302. Vi är självförsörjande på el via solpaneler, så det är inte vårt problem. Jag vill gärna ha en driftssäker och tyst maskin.
-Vad kan ni rekommendera?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken FLP ska jag välja för att ersätta en IVT 490?
« Svar #1 skrivet: 05 november 2020, 13:30:14 »
Hej! Först tycker jag ni ska köra nuvarande IVT 490 sÃ¥ länge det gÃ¥r, dvs tills kompressorn havererar eller annat mycket dyrt fel uppkommer. IVT 490 har en hel del bra funktioner även om styrsystemet numera ser gammalt ut. Har varit en del problem med IVT 202 och 302 men nya 402 verkar bättre. Tyvärr finns ingen uppgift om ljudnivÃ¥ i produktbladet sÃ¥ viss osäkerhet där.  Ett alternativ är "kusinen" Bosch Compress 3800i EW som kommer frÃ¥n samma fabrik men säljs via olika kanaler. NIBE F370 har ett snyggt styrsystem men de behÃ¥ller köldmediet R290 propan och min erfarenhet är att kompressorn dÃ¥ bara hÃ¥llit 7 Ã¥r i genomsnitt. Liknande erfarenheter hos grannar och andra bekanta. Det kostar 15-20 tkr att byta kompressorn med tillhörande delar per gÃ¥ng. Nya Thermia Ventec är ett ytterligare alternativ men ännu finns bara ytterst lite erfarenheter av den här pÃ¥ forumet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Janisdrummer59

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Josth! Tack för ditt tips!

Mvh
Janne

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 694
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!