Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??  (läst 7587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Getrag_Knegarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Halloj.
Har suttit timvis och läst och läst och läst...sen sÃ¥ läste jag lite innan jag  läste... b00k  _/- :'(
 SÃ… känns det nu Ã¥ tiden rinner iväg... Ã¥ jag känner mig bara mer skeptisk till att kunna köpa nÃ¥t billigt och bra..  huvuddunk :'( :-\

SÃ¥ därför ställer jag nu frÃ¥gan till er... Vilken Luft/luft värmepump är "bäst" och mest prisvärd i 10 000SKr klassen inkl ALLT!! Dvs  montering+matrial+moms+frakt+osv osv (och där var fighten och brÃ¥ket igÃ¥ng!!  ::) )

Ganska enkla krav. Skall kunna funka i "normal"kallt område (Västerås/Örebro området) och skall ersätta GAMLA el-element (skall kolla upp elementens watt-storlek så fort jag kan..) i ett storarum (format som ett L ) och sen helst lite värme ut i hallen och OM lyckosamt och möjligt vidare upp i trappen till övervåningen...men övervåningen är bara en bonus och inge krav...
Har en vedspis i köket innanför andra halldörren som komer eldast friskt och hjälpa till...
Kollat pÃ¥ dussinvist men är dom inte "ful" (ett ord ni verkar gilla mycket här..  ^-^ )importerade och uppfyller nordiska "krav" eller sÃ¥ är det QC eller bara verksamma ner till +7 eller cop pÃ¥ 0,9 eller ingen som vill installera dom eller sÃ¥ kostar dom bra mycket mer än sÃ¥...
Har anmält mig här till offertförfrågan och hjälp med pump men inte fått ett eända svar än... :-( :-( :-(
Tackar fäör hjälp och synpunkterna!!
/R

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 07:02:26 »
En pump för 10 000 kr inkl allt får du nog inte tag i annat än svart via nån sjukpensionär som drygar ut sin inkomst med lite rörkrökning.
Och det är inget som jag varken rekommenderar eller tillåts marknadsföras i detta forum.

Det enda jag kan tänka mig är att du köper en quick connect och monterar själv.
Eller att du köper en fulpump och monterar själv.

« Senast ändrad: 06 november 2009, 07:21:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #2 skrivet: 06 november 2009, 07:56:40 »
OM jag bara haft 10000:- till värmepump skulle jag åka till jula och hämta en (ful pump) coolix på 5kW för 8000:- +fäste 400:-

pengarna som blir över kan man använda på kanaler och rörisolering eller varför inte till verktyg för montaget.

om man gör en grov överslagsräkning så kanske den pumpen kan tillföra ca60kWh/dygn till huset vilket skulle innebära att den kan vara återbetald efter ca 165dagar (~5,5mån)
Annars är det större pump som gäller och priset blir därefter
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #3 skrivet: 06 november 2009, 08:08:42 »
Det mÃ¥ste vara en ganska bra maskin den där Coolix som sparar in 8500:- efter ca 5 mÃ¥nader  ;)
Står i och för sig inte vart i landet eller vilken årstid/årstider den grova uppskattningen gäller eller vilken yta den då värmer
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #4 skrivet: 06 november 2009, 08:12:55 »
Hittar du en pump installerad och klar under 10K med kvitto, är pumpnettot klart under 5K....
Är det någon seriös som ansvarar för sina åtaganden/garantier mm inser han att risken för garanti-rep är överhängande på en pump i denna prisklass,måste ha marginaler för detta....kort sagt så kan man nog inte vara både seriös,och lev pump/installation under 10K
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Getrag_Knegarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #5 skrivet: 08 november 2009, 13:05:09 »
Hittar pumpar på sidor som gör reklam här för strax mer än som står i deras reklam här men då tillkommer en instalatioonsavgift för 3636SKr EFTERROT avdrag..så det innebär ju att arbette blir dyrare än pumpen och jag hamnar totalt vid ca13500SKr....
Har fått 1 offert och den var på lägst 20 000SKr och även anmält mig på er sida och begärt in offerter men inte fått ett ända svar så...
Lutar mer och mer mot en QC pump då.. men måste/bör man vaccumsuga även en sån då man satt ihop den??
Har inte ens sett en QC på bild mig veterligen så har ingen anning om hur det år att installera..
/R

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #6 skrivet: 08 november 2009, 13:56:28 »
En QC ska man inte behöva vacuumsuga.
däremot kan man diskutera hurvid det är lagligt.  ^-^

Getrag_Knegaren,  Ditt användarnamn väcker vissa frÃ¥gor hos en "motorsport-idiot" som mig  :D
Är det taget med en viss baktanke ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Getrag_Knegarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #7 skrivet: 09 november 2009, 20:07:06 »

Getrag_Knegaren,  Ditt användarnamn väcker vissa frÃ¥gor hos en "motorsport-idiot" som mig  :D
Är det taget med en viss baktanke ?

en tanke va det iallafall men om det har nåt med bakande att göra vet jag inte...hur tänker du då...?!? ^-^ ::)
 Ha de...  *vinkar*
/R

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #8 skrivet: 10 november 2009, 22:47:02 »
En Samsung Inverter på http://www.priskonkurrenten.se/se/art/samsung-aqv12nsa.php tillsammans med installation med ROT avdrag får du för under 10 000 ink moms.

En sån skall jag troligen ha till ovanvåningen.

/N

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #9 skrivet: 18 november 2009, 10:52:02 »
Om du vill och kan göra lite själv så, ta hål i väggen samt hänga upp konsol och utedel samt innedel, och köp en Sharp/IVT/ Electrolux/Bosch och be kyltekniker vacumsuga och skriva under garantipapperna, då har du 2års garanti samt 4års försäkring på den, och pris "runt 11000:-"

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #10 skrivet: 18 november 2009, 11:10:31 »
om man gör en grov överslagsräkning så kanske den pumpen kan tillföra ca60kWh/dygn till huset vilket skulle innebära att den kan vara återbetald efter ca 165dagar (~5,5mån)
Annars är det större pump som gäller och priset blir därefter

Haha...
Midvinter halva året!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #11 skrivet: 18 november 2009, 11:31:01 »
Vi bor i Umeå värmer huset från mitten av September ca till slutet av April, ca 7mån, och då förbrukar den ca 3000kwh, gör ca 14kwh/dygn i snitt.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #12 skrivet: 18 november 2009, 17:22:18 »
...be kyltekniker vacumsuga och skriva under garantipapperna, då har du 2års garanti samt 4års försäkring på...

Såvitt jag vet skriver installatören en kontrollrapport (eller om det heter något annat nu ev.) på själva installationen. De skriver såvitt jag vet inte på några garantipapper. Dock fungerar rapporten som ett bevis på att installationen har gjorts korrekt och av ackrediterad (eller om det ska vara certifierad numera) installatör. Och då är det normalt OK med garantin hos den firma som sålt pumpen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #13 skrivet: 18 november 2009, 17:30:47 »

Jag fick 5Ã¥r.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: prisvärdas i ca 10 000SKr-klassen i daxläget??
« Svar #14 skrivet: 18 november 2009, 19:12:27 »
Självklart står Bosch för garantin!! Om papperna är i fyllda och ivägskickade till dem, sen får man ett garantibevis hemskickat!

Så funkar all garanti, väldigt sällan ÅF står för garantin.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!