Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q  (läst 1557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LinusS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« skrivet: 07 mars 2017, 12:10:49 »
Hej Kompisar,

Jag har följt det här forumet ett tag innan min inflytt och måste säja att jag inponeras av all den kunskap som finns samlad här tummenupp

Nu är det så att jag är inflyttad i ett 130 kvm stort hus med 130kvm inredd källare till Dvs 130 + 130 kvm. byggåret är 1948 och 2 -glasfönster är insatta 06.
Har termostaten inställd på 20 grader och har alla element på full öppning.
Har även värmegolv i Badrum på övre plan.

Installerat sen Mars 2016 är en AVT E510Q från Allvärmeteknik med tillhörande panna E300Q.

Till min fasa ser jag nu vid inflytt att elpatronen har förbrukat 97 Kvh / 24h, 8 dagar i sträck sen inflytt.
Dvs:
Drift 24h: 97.1 Kvh
Medeleff 24h: 4,0 kw
Utomhus är det minus 2 grader och det är det kallaste som jag har haft sen inflytt. Har pendlat mellan 3 och -1 grad annars.

Tycker det låter helt befängt att elpatronen skall kicka in vid så pass behagliga temperaturer som runt 0.
då kan man ju lika gärna värma med direktverkande el om man ändå inte ska få ngn besparing med pumpen.
har kontaktat Allvärmeteknik som givetvis tycker detta verkar konstigt, men har ingen tekniker som kan komma ut förens nästa vecka :(

kan man stänga av elpatronen ?
Kan jag göra något själv?

Vädjar nu till expertisen på detta forum, hjälp mig rädda resterande månadens elräkning.

Mvh
Linus



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2017, 16:42:15 »
Känner tyvärr inte till denna värmepump.
Det är 10 kW modell, gissar att den ger 7-8 kW vid -2 °C ute.
260 m2 gammal kåk drar säkert 17-18 kW max.
Så inte helt otroligt att elpatron behöver stötta redan nu.
Men mesta effekten ska ju komma från värmepumpen om huset inte har småttiga radiatorer som kräver hög värme redan nu?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LinusS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2017, 13:15:04 »
Känner tyvärr inte till denna värmepump.
Det är 10 kW modell, gissar att den ger 7-8 kW vid -2 °C ute.
260 m2 gammal kåk drar säkert 17-18 kW max.
Så inte helt otroligt att elpatron behöver stötta redan nu.
Men mesta effekten ska ju komma från värmepumpen om huset inte har småttiga radiatorer som kräver hög värme redan nu?

Kåken är visserligen gammal, men den är rejält byggd med ytterst tjocka ytterväggar i Betong.
Radiatorerna är stora och kraftiga, så inget problem med dem.
i källaren så är tvättstugan, toaletten och ett stort förråd ouppvärmt, så det är ju inga fulla 260 kvm som värms, utan kanske 80 kvm totalt av undervåningen som är uppvärmd med hjälp av radiator.

Visst elpatron kanske behöver stötta redan nu, men inte 100 kwh/dygn :(

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2017, 13:25:19 »
Att huset har tjocka väggar i betong innebär inte att du har någon bra isolering, troligen tvärt om. Betong isolerar mycket dåligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2017, 13:34:57 »
Precis, har själv oisolerad (men väldränerad) betongplatta i fristående garage och märker hur kallt det blir där på golvet på vintern. Utrymmen med vatten/avlopp bör inte vara ouppvärmda utan åtminstone ha underhållsvärme 5-10 °C som garanterar frostskyddet. 100 kWh/dygn tycker jag inte låter så farligt för ett stort äldre hus under vintern men med en kraftigare värmepump som ger mer värme vid minusgrader kan man få ner förbrukningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2017, 18:28:50 »
Kåken är visserligen gammal, men den är rejält byggd med ytterst tjocka ytterväggar i Betong.
Radiatorerna är stora och kraftiga, så inget problem med dem.
i källaren så är tvättstugan, toaletten och ett stort förråd ouppvärmt, så det är ju inga fulla 260 kvm som värms, utan kanske 80 kvm totalt av undervåningen som är uppvärmd med hjälp av radiator.

Visst elpatron kanske behöver stötta redan nu, men inte 100 kwh/dygn :(

Jag hittar ingen manual för nerladdning, men du kan väl ta bilder av manöverpanelen och inställningarna du har. Det finns mycket kunskap här och med fakta utöver elpatrons tillskott och utetemp så kan vi säkert hitta en förklaring.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2017, 20:06:09 »
Du får helt enkelt stätta dig på en stol framför pannan och iaktta hur den beter sig?
Varför kör den bara elpatron?
Det kan vara nån tempgivare som visar fel eller nått som gör att värmepumpen stängs av? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Dahl

  • Gäst
Dahl
SV: Nyinflyttad Allvärmeteknik AVT E510Q
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2017, 18:03:52 »
Den pumpen ser ut som en Mecaterm, kolla deras hemsida för manualer!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!