Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerter  (läst 2847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Offerter
« skrivet: 03 april 2005, 23:42:48 »
Hej!
Jag håller nu på med att begära in offerter till mitt berg/värmepump installation.
Ivt som var först på plats och har redan lämnat offert debiterade 0kr för offerten,
en av de andra menade att de kunde komma och räkna på en offert men att det skulle kosta
en slant....Nu till frågan, vilken policy är den vanliga 0kr eller slant?
För övrigt så är det bara ivt som kommit och lämnat offert i tid trots att de andra lovat att komma men inte kommit.
En sista fråga. När jag bestämt mig för ngt av alternativen hur stor prutmån är berättigad?
Med de andra menar jag ngr av de andra värmepumpstillverkarna, ingen nämd ingen klämd..
/Fredrik
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Offerter
« Svar #1 skrivet: 03 april 2005, 23:50:21 »
Man ska aldrig betala för en offert!! det tycker jag låter sjukt.
Men det är ingen vits att fråga jättemånga, det blir man bara yr i huvudet av.
Kolla runt ta referenser, det är väl en hel del som har vp i bekantskapskretsen!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter
« Svar #2 skrivet: 03 april 2005, 23:58:59 »
Grattis Bertil! 3000 inlägg.  *vinkar*

Dit har man en bit... ;)

För att svara på frågan om offerter, så hade jag 4 olika som var här och tittade och tog fram offerter. Ingen tog betalt för det.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Offerter
« Svar #3 skrivet: 04 april 2005, 00:10:19 »
Citera
För att svara på frågan om offerter, så hade jag 4 olika som var här och tittade och tog fram offerter. Ingen tog betalt för det.

Det tycker jag låter helt tillräckligt, sen kan man om man vill "nolla" offerterna.
Alltså försöka få alla räkna på så likadana borrdjup och storlekar på vp som möjligt. Först då ser man ev prisskillnad!

Tackar så mycket  *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Baronen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Offerter
« Svar #4 skrivet: 04 april 2005, 11:19:45 »
En offert ska inte kosta något. Det är du som är kund. Det är viktigt som sades innan att inte ta in för många offerter, då blir det bara rörigt.

//Baronen

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Offerter
« Svar #5 skrivet: 04 april 2005, 13:29:56 »
Att börja betala redan i offertstadiet låter vanskligt... undvik de företagen!
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter
« Svar #6 skrivet: 04 april 2005, 13:35:17 »
Det kan vara ett knep för att kolla om du är en seriös spekulant. Ett lite "oseriöst" sätt, tycker jag, men om du vill kan du ju försöka fortsätta låta trevlig en stund till och se om han inte mjuknar. Förklara att du tänker köpa inom den här och den här tidsperioden, att din plan är att ta in tre offerter, att du har hört att det märke han representerar borde finnas med på din lista osv osv men att du inte är beredd att betala för offertarbete och att ingen annan du pratat med tänker ta betalt för det heller.

Det ger onekligen ett lite dåligt första intryck...

"Prutmån" går nog inte att ge några allmänna tips om, men det går att "få med lite till", särskilt när du har fått in de andra offerterna. Man kan säga saker som "en annan leverantör erbjuder mig en extra fläktkonvektor i tvättstugan för samma pris" och så vidare. Men ljug inte.
« Senast ändrad: 04 april 2005, 13:37:42 av ortendahl »
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter
« Svar #7 skrivet: 04 april 2005, 21:24:12 »
Tack för svaren, har begärt in offert frÃ¥n 2 ivt företag, 2 nibe,  1 thermia, 1 ctc..har n sÃ¥ länge fastnat för IVT, inte pga av pumpen(det har jag ingen kunskap att avgöra, utan pga bemötande...jag skall nu göra som du skrev..nolla de tre intressantaste alternativen och fÃ¥ nya offerter..sedan fÃ¥r jag väl försöka pruta till mig ngt kul o behövligt...
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Offerter
« Svar #8 skrivet: 04 april 2005, 21:43:20 »
betala för en offert  :o
det är ju som o betala inträde till livsmedelsbutiken.

dom har nog mycke o göra om dom kan säga så till kunderna, inte specielt långsiktigt tänkt. då jag hoppas att du aldtig komer att anlita den firman till nått i resten av ditt liv
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter
« Svar #9 skrivet: 05 april 2005, 21:47:39 »
har själv hittills endast fått en seriös offert inklusive hembesök,,, av 5 önskade. 1 skickade ett brev innehållande en grov offert. resten har inte ens svarat på mail. dom har iofs inte heller begärt pengar för det, tack och lov. verkar som besök hos firmorna är enda chansen (har det blivit deras marknad helt och hållet?).
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Offerter
« Svar #10 skrivet: 05 april 2005, 22:16:26 »
Det här är inte konsumenternas bransch, det är en sak som är klar...

LÃ¥t Sverker sätta tänderna i branschen sÃ¥ ska det nog bli ändring!  ;D
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter
« Svar #11 skrivet: 05 april 2005, 22:34:43 »
Gissar att leverantörerna blir mera sugna på att lämna en offert om Du efter att ha läst en del på forumet här har satt upp en liten spec eller förutsättningar (värmebehov, radiatorsystem, erfarenhetsdata av framleningenstempens beroende av vädret , kanske ev grannars djup till berg etc)
Men gör det klart för offertgivaren att han har ansvaret för korrekt dimensionering och riskbdömning ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!