Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sfinx Solar pump  (läst 372355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1230 skrivet: 29 november 2021, 12:14:04 »
Hej,

Du verkar ha ett lite annorlunda styrkort än det jag har. Ser spegelvänt ut.
Spelar egentligen ingen roll eftersom det är exakt samma sak de ska göra.
Alla styrkort har minst utgångar till Kompressor, Fläkt, Fyrvägsventil samt Cirkulationspump och ev. Värmeslinga.
Utgångarna ger 230V till resp. del.
Kan se komplicerat ut men det är ganska givet hur det fungerar.
Ett relä till en förbrukare. Stora reläet med röda kablar går exvis till kompressorn.

Fyrvägsventilen har ingen givare och skickar inga signaler till kortet.
Den bara en ren magnetventil som man styr med 230V.
Man kan lätt testa den genom att ge den 230V när pumpen är igång.
Då skall det pysa rejält i systemet (som avfrostning).
(Akta fingrarna när man leker med 230V!!!!!!)

Styrkort kan man köpa på exvis Banggood (sök ZL-R200A)
Innehåller också komplett sats tempgivare och kablar.

https://www.banggood.com/ZL-R200A-Air-Source-Heat-Pump-Water-Heater-Controller-Heat-Pump-Air-to-Hot-Water-Heating-Controller-p-1812174.html?utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_organic&gmcCountry=SE&utm_content=minha&utm_campaign=minha-se-en-pc&currency=SEK&cur_warehouse=CN&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_union&utm_content=lynna&utm_campaign=lynna-ssc-se-all-0716&ad_id=367117562532&gclid=Cj0KCQiAkZKNBhDiARIsAPsk0WjSbtJX2r2YlsxqIQrhpcnjSebxI5b1rnu7Ph8zClszPqIKiZsCgqQaArYSEALw_wcB
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1231 skrivet: 29 november 2021, 15:01:59 »
Hej,

Såg din bild, is på rören indikerar brist på köldmedia men det borde inte göra att fläkten stannar.

Men avfrostningen verkar inte fungera som den ska.
Det kan vara värt före test att spola bort isen med varmvatten eller hårfläkt så förångaren fungerar som den ska.
När man kör fläkten konstant är det möjligen svårt att bli av med isen om det är minusgrader.

Med ett relä inkopplat stannar fläkten under avfrostning.
Kopplas enklast in med dubbelflatstift direkt på kortet.
Fläkten fÃ¥r dÃ¥ sin matning ifrÃ¥n kompressorutgÃ¥ngen och villkoret blir:  Fläkten gÃ¥r om kompressorn körs men inte dÃ¥ fyrvägsventilen är aktiverad.
Se schema.

Mvh Leif
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1232 skrivet: 29 november 2021, 15:10:43 »
Relä finns på Kjell &co

Artikelnr: 36101 + hållare 36103
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1233 skrivet: 29 november 2021, 18:38:03 »
En teori:

Om fläkten går en stund på borde ju allt vara ok med den matningen. Den kanske går i avfrostning pga någon givare anger verifierat behov för det. Då ska fläkten gå en stund och sedan stanna.
Sen kanske inte 4-vägsventilen är hel längre/fel på matningen, då märker du inget annat än att fläkten stannar och den lyckas aldrig med avfrostningen, det blir ju upplevelsen lite.. jaha?

Börja med kontrollera 4-vägsventilen som tidigare nämnt.
Sen läs av alla givare så de visar rimliga värden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1234 skrivet: 29 november 2021, 20:59:34 »
Bra tänkt MBergren  tummenupp

Läs av givarna och posta resultaten så kan vi jämföra.

Hetgas-givaren är en känd problemkälla. Blir knäpp och värdena fluktuerar hej vilt.
Är dessutom 50kohm av någon outgrundlig anledning. Varför ska man ta 10 kohm när det finns 50.......
Som tur är så finns givaren (fast utan hölje, använd det gamla) på Elektrokit i Malmö.





LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1235 skrivet: 30 november 2021, 10:56:18 »
Yes tack, ska se var vi ska börja...... :-\

Gjorde rent från is igår eftermiddag och kört sen dess. det har aldrig varit problem med avisningen förut, även under senaste strultiden har den gjort det fast jag vet inte hur ofta och om det fungerat som det ska men avfrostat har det blivit.

Jag la ström på magnetventilen som e vid 4 vägsventilen och då pös det till och den skickar då varmvattnet ut i förångaren så den verkar ok (när den får signal. ström)

Nu går också fläkten hela tiden sedan igår!! men den verkar inte ha avfrostat tror jag, (vet inte hur mycket som byggs upp på en eft, natt) lägger till en bild. är ju några minus ute nu här på västkusten.

Sitter ju en magnetventil till vid värmeväxlaren som jag kollade och den får ström en stund vid uppstart men slår sedan av, provade att lägga på ström där med under gång och den låter då också men vet inte när den ska ha ström och exakt vad den gör.

En fråga: det kommer ju hett vatten från kompressorn fram till värmeväxlaren som blir bra varm i allafall i toppen, där cirkulerar in och ut vatten, hur kan det inte bli varmt på utgående vatten?? är det bara "spillvärme från kompressorn man känner?"

Givarna verkar ok det man kan se:

D1, 16 Framledninstemp.
D2, 40 Tanktemp. (kör elpatron nu)
D3, -1 utomhustemp
D4, -1 Förångarens temp
D6, 83 (+100) = hetgastemp
Finns det fler?
Inga larm.

Har gÃ¥tt igenom alla parametrar enligt Sfinx scemat och det var tvÃ¥ som skilde sig frÃ¥n det, B4 och B9 stod pÃ¥ 1 och standardvärde är 0 enligt det, ändrade igÃ¥r men ingen skillnad och  har ingen aning vad dom gör för det är inte specifierat.


Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1236 skrivet: 30 november 2021, 11:00:57 »
Bild.

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1237 skrivet: 30 november 2021, 14:01:02 »
Hej,

Bara för att reda ut missförstånd så finns det inget vatten i kompressorn.
Hela systemet inklusive kompressor arbetar enbart med köldmedia (R410a).
All överföring av energi från köldmedia till vatten sker i kondensorn (värmeväxlaren).
Vattnet passerar alltså enbart genom kondensorn.

Till dina givarvärden:
Förångarens temperatur är ju samma som utetemperaturen. Då kan inget utbyte ske. Förångaren borde vara typ -10°C vid -1°C utetemp.
Antingen är givaren kass eller så är det för lite köldmedia.
På din hetgas temp står det 83 men jag gissar att du menar -83 som då blir 17°C (-83+100=17°C).

Så här är min maskin just nu:
D1:  45°C Framled. (Jag kör med ganska lÃ¥g tanktemp, 45°C, för att öka verkningsgraden)
D2:  44°C Tank
D3:  00°C  Ute
D4:  -09°C FörÃ¥ngaren
D6:  -13 (-13+100=87°C) Hetgas

Det finns fler men jag har inte hittat några av värde.

Känns som att brist på köldmedia ligger nära till hands.....



LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1238 skrivet: 30 november 2021, 19:29:47 »
Halloj,

Det var sÃ¥ jag menade att det kommer ju värme (gas) till värmeväxlaren frÃ¥n kompressorn  där sedan vattnet ska cirkulera och bli varmt men vad jag undrade var hur det kan cirkulera genom växlaren utan att bli varmt när det uppenbarligen är varmt i den?!  I Toppen av den är det mest varmt men ska hela vara lika varm sÃ¥ är den inte det.

Mina värden är som jag skrev sÃ¥ d6 är 83 grader inga minus och D4 -1.  Verkar som D4 skiljer max 1 grad frÃ¥n D3 under senaste dygnen sÃ¥ den följer i princip bara utetempen.

Men då kan vi i allafall konstatera att D6, D4 värdet är helt fel.......!
Kanske är enklast att byta givaren först och se vad som händer och efter det köldmediet om det behövs eller tror du tvärtom?!
Du verkar ha koll på reservdelar och kanske vet om det finns att få tag på givare till förångaren, Hetgasen?.

Om hetgasen visar 83 +(100) sÃ¥ borde maskinen stängts av för längesedan (100) är ju villkoret och visat felkod för det men det gör den inte sÃ¥ hur tänker den med felkoder? kommer dom frÃ¥n kretskortet och isÃ¥fall  kan dessa andra fel komma frÃ¥n processorn i kretskortet ocksÃ¥? menar om det är det som är kass och inte givarna? dontknow
Uppenbarligen tror ju inte maskinen på detta D6: 83 grader värdet för då skulle den stängt av.

Har du samma standardvärde på parametrarna som Sfinx orginal, jag vet att Stig ändrade på några för mig efter jag kopplade in min, (tänkte på dom B4, B9 som jag ändrade! ska dom vara på 0 eller 1?)

Tack för att du lägger lite tid pÃ¥ det här!  tummenupp




« Senast ändrad: 30 november 2021, 19:35:27 av Putte 123 »

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1239 skrivet: 30 november 2021, 20:43:39 »
Hej

Helt klart är 83 ett galet värde (om det är utan minustecken)

Prova med att växla hetgas och framledningsgivaren på kretskortet.
Börja med att lossa kontakten till framledningsgivaren. De sitter i ordning på kortet så det borde vara kontakt 1.
Kolla om värdet försvinner på displayen.
Gör samma sak med hetgasgivaren. Är nog kontakt 5 eller 6. Sätt i framledningsgivaren där.


Om D6 i displayen visar framledningstemperaturen (ev. mÃ¥ste man lägga till 100) sÃ¥ kan man nog byta fysisk plats pÃ¥ givarna. 

Framledningstemp kan man nog undvara tills du fått tag i en givare. I värsta fall, sätt dit ett motstånd typ 27-33 kohm.
Om du då får ett rimligt värde på displayen fungerar nog pumpen.

Givaren 50 kohm, är lite kinkig att hitta. De flesta är NTC vilket även var fallet med Elektrokit.
Man behöver Ptc 50kohm eller tvÃ¥ st. 100kohm parallellt. 
Finns på kina-sajter exvis. Ali-Express.


Funderade slutligen på skillnaden i temperatur mellan din tank och framledningstemp.

Med en så stor skillnad verkar ju vattnet inte cirkulera. Fungerar verkligen pumpen? Då borde det bli typ 35°C i framledningstemp.
Koppla cirkulationspumpen på 230V och testa om temperaturen utjämnar sig.
 
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1240 skrivet: 30 november 2021, 23:32:36 »
Svar på det sistnämnda bara, så länge.

Kopplade in elen till elpatronen för nÃ¥gra dagar sedan bara och aldrig ägnat den en tanke innan, trodde nog att jag skulle behöva köpa en men det satt faktiskt en monterad bakom vredet vid koll  ::)
Tanken som slog mig var bara varför den var monterad så högt upp i tanken? (Jula tank)
Det är ju bara vv uttaget som sitter ovanför den sen kommer den strax under på sidan av lite, underligt!
Och det blir lite dåligt med värme till slingorna även om jag har dom kopplade på radiator uttagen.

Iallafall sÃ¥ vad jag menar är att 2/3 delar av tanken är ju ganska kall med sÃ¥dan montering och därför blir det lÃ¥g temperatur i botten där pumpens vatten gÃ¥r in. Antar att det kan cirkulera därnere utan att pÃ¥verka  nämnvärt eftersom det är ganska kallt.
Det finns ett uttag i undre delen som jag tror passar så behöver nog flytta på den vid tillfälle men konstig montering från början eller hur?

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1241 skrivet: 01 december 2021, 12:26:51 »
Hej,

Anslutningen till värmepumpen skall vara i botten eftersom man vill ha så kallt vatten som möjligt till VP:n och på så sätt öka verkningsgraden.
Retur från VP:n brukar gå in någonstans under mitten på tanken (där temperaturen redan är ca. 30-40°C).
Vatten skiktar sig snabbt tanken så det du avläst är nog korrekt temperatur.
Man kan dock fundera på om VP:ns tankgivaren kanske borde sitta lägre ner (min sitter i mitten), men bara man vet så spelar det nog ingen större roll.

Detta för oss tillbaka till hetgasgivaren alternativt gasbrist.

När du lossar givarkontakten (gärna i uppvärmt läge) så kan du mäta resistansen och notera aktuell displaytemperatur.
Låt sedan pumpen kallna och gör om mätningen.
 
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1242 skrivet: 02 december 2021, 22:31:54 »
Tjena,

(Prova med att växla hetgas och framledningsgivaren på kretskortet.
Börja med att lossa kontakten till framledningsgivaren. De sitter i ordning på kortet så det borde vara kontakt 1.
Kolla om värdet försvinner på displayen.
Gör samma sak med hetgasgivaren.)

Gjorde detta men den stängde av sig direkt när jag lossade framled. givaren så vet inte hur jag ska kunna läsa av displayen då?


Sedan bytte jag mellan dom och startade upp den igen och får ungefär samma värden som innan efter nån/några timmar, D1 är sjunkande tillsammans med utetempen och hetgasen är 85-95 grader så givarna verkar ju iallafall visa samma även vid skifte.

Har även res. mätt och vid varm maskin är hetgasen ca 30K och framledn. 15K och vid kall maskin är det ingen större skillnad, drygt 20 på fram och 35 på het. (vet inget om det är ok värden)
Det gick inte att mäta med mina digitalinstrument / har en fluke och en laserline) och fick inget värde alls på ohm läget med dom men kan heller inte välja olika ohm att mäta med.
Hade ett analogt som gav dessa värden så vad tror du? verkar det ok?

Hade koll på D6 hetgasen vid uppstart och den ökar ju väldigt fort från 15 till 60-70 grader, typ 10-15 min och blir sedan varmare upp till 95 där den verkar stanna.

Har du samma standardvärde på parametrarna som Sfinx orginal, jag vet att Stig ändrade på några för mig efter jag kopplade in min, (tänkte på dom B4, B9 som jag ändrade! ska dom vara på 0 eller 1?)

Återkomer också till den andra magnetventilen som är vid växlaren, den får ström vid uppstart men elen stängs av efter en liten stund, ska det vara så tror du? när är den i "normalt gågngläge"?
när den har ström till sig eller inte har?
Antar att den hänger ihop med gasröret som går in i toppen på växlaren som sedan går till 4-vägs ventilen och där borde väl gasen cirkulera mest hela tiden utan vid avisning kanske?.

Struligt värre det här  .
/Patrik




Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1243 skrivet: 04 december 2021, 00:34:24 »
Hej,

Eftersom det är -10° och snön vräkt ner där min pump står så drar jag mig för att skruva med den just nu.
När det ev. blir lite mildare nästa vecka så skall jag mäta resistanserna på mina givare. Bra att veta om inte annat.

Iom att givarna visar i stort sett samma när du växlar (fast med D1/D6 växlade i displayen förmodar jag att du menar) så fungerar de utan tvekan.
Hetgasen verkar dock långsam på din maskin. Tar bara typ 2-3 min innan min når 80°C.
Kanske givaren har lossnat från röret. Tejpas lämpligast med Biltema koppartejp.

Hetgasgivarens resistans är dock ett mysterium. 30 -> 35 kohm borde ge en avsevärt mindre temp-ökning på displayen.
Dessutom är givarna utan tvekan av NTC-typ (ökad temp = lägre resistans) vilket är bra eftersom man kan ersätta med 50K givaren från Electrokit.

Jag måste titta i maskinen gällande magnetventilen du skriver om. Minns inte att jag har en sådan.
Min expansionsventil är bara temp-styrd, inga kablar tror jag.
Lägg gärna med en bild om du kan få in kameran där.

Bifogar mina inställningar (i rött, annars standard). Tyvärr finns det inte mycket dokumentation om parametrarna....
« Senast ändrad: 04 december 2021, 00:39:15 av VpViking »
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad SEVET

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1244 skrivet: 20 september 2022, 22:05:35 »
Sfinx kopian har nu snart gått i 2 år. De som förbryllar mej är att cirk.pumpen går non stopp. Den gamla Sfinx VPn hade bara cirk.pump igång vid drift. Med glykolslinga o värmeväxlare skall det ju inte behövas.
Sfinx 11kW horisontalblåsare.
WD-03SR-D värmepump. Med värmeväxlare, kopplad till 500L vattentank. Dockad med oljepanna.
1 1/2-planshus med källare på Skånes ostkust.
Tidigare oljeförbrukning drygt 3 kubm.

2015=7000kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!