Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tin (T10) mycket lägre än Tut (T11) Fel pÃ¥ pump eller givare?  (läst 4170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
När jag kollar temperaturer på min IVT HE C7 så är ingående köldbärare, T10, mycket lägre än utgående köldbärare, T11. Är det fel på pumpen eller givarna??

Direkt efter att pumpen slagit av efter att ha gått några minuter så har jag följande värden:

T1, 33,6
T1bör, 33,7
T2, utetemp, 4,2
T5, rumstemp på rumsgivare, 20,6 (har vald rumstemp på 20,0 och vald påverkan ligger högst upp)
T6, 68
T8, värmebärare ut, 37,4
T9, värmebärare in, 33,6
T10, köldbärare in, 1,4
T11, köldbärare ut, 7,1

Dvs ser ju ut som om jag ligger och värmer upp vattnet från borrhålet. Kan tilläggas att det idag varit fint väder i Sthlm, ca 4-5 grader varmt och soligt vilket gett mycket värme i huset pga mycket fönster mot söder. Värmen inne i huset känns precis som vanligt.

Är det nåt fel på min pump???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Temperaturerna på KB när kompressorn står är ointressanta, cirkpumpen för köldbäraren står och temperaturen på KB kan bli lite vad som helst.
Läs av när kompressorn (och cirkpumpen för köldbäraren) går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Timba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Nu har pumpen gått ett tag här på morgonen (i värmeläge) och jag har följande värden:

T8 värme ut, 41,2
T9 värme in, 32,6
T10 köld in, 1,6
T11 köld ut, 6,1

Dvs fortfarande varmare vatten tillbaka till hålet enligt givarna. Inneklimatet i huset är precis som vi vill ha det så värmeproduktionen och styrningen verkar fungera som det ska. Har heller inte märkt någon konstig elförbrukningen e.d. Knas på givaren för köld ut???

Annan fundering:
Har rumsgivare installerad och har valt innetemp till 20,0. Har satt påverkan av rumsgivare till 9 (av 10 möjliga tror jag). Uppmätt innetemp enligt rumsgivaren var 20,4. Ska pumpen verkligen gå igång då uppmätt innetemp var högre än vald innetemp. Borde den inte stå still till dess att uppmätt innetemp gick under 20,0? Eller måste påverkan av rumsgivare vara satt till max för att detta ska ske?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, troligen visar T11 fel.

Rumsgivaren kompenserar börvärdet på framledningen, jag är inte 100 på hur det funkar på IVT:s värmepumpar men formeln brukar se ut nått sånt här:
Börvärde T1 = Börvärde T1 enligt utegivare + (börvärde inne - ärvärde inne) x faktor.

Börvärde T1 enligt utegivare är det värdet man har om rumsgivaren är inaktiverad och beror endast på utetemp och kurva.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Behövs verkligen så hög rumsgivarpåverkan? Jag skulle ha satt den till 0 ett tag och finjusterat kurvan tills det blev hyfsat rätt temp inne och sen aktiverat innegivaren igen med en påverkan på 4-5.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
IVT rumsgivarpåverkan fungerar enligt Carls formel. Det kan mycket väl bli så att pumpen går igång även om rumstemperaturen är över den inställda. Allt som krävs är att den aktuella värmebärartemperaturen är så mycket lägre än startvärdet på T1 att skillnaden så att säga neutraliserar påverkan av rumsgivaren.

Jag tycker också att det är väl högt värde på rumsgivarpåverkan. Att pumpen startade i det här fallet tyder på att värmekurvan är för högt inställd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Din innergivare påverkar din inställda kurva med 9x skillnaden på börvärdet = -3,6 grader.
i det aktuella fallet. Pumpen skulle ha startat 3,6 grader tidigare utan innergivaren.
Rumsgivarverkan tror jag inte riktigt har orsak till problemet. Med mindre påverkan skulle
pumpen startat ännu tidigare, jag har körd med påverkan 10 över 6år med mycket bra resultat.
Har inte rört inställningar under dessa år någonting och innertemperaturen skiljer som mest
0,3 grader vardera håll under värmesäsongen. Jag tycker det spelar ingen roll när pumpen
startar bara temperaturen är stabil.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Jag håller med om att inte är rumsgivarpåverkan som är problemet. Det är värmekurvan som rumsgivaren försöker justera som inte är helt bra inställd.

Det kan bli problem med för hög rumsgivarpÃ¥verkan, det beror pÃ¥ var givaren sitter. Sitter den pÃ¥ ett ställe där temperaturen är nÃ¥gorlunda stabil fungerar det bra med hög pÃ¥verkan. Sitter den där det är drag kan det bli onödigt mÃ¥nga start/stopp med hög pÃ¥verkan. Jag kör med faktor 5  och det fungerar ocksÃ¥ med nÃ¥gra tiondels graders avvikelse (utom när solen ligger pÃ¥) frÃ¥n önskad temperatur men det är med en väl intrimmad och knäckt värmekurva.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Timba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Tackar för input!!!
Noterar att det ofta är samma gäng som kommer med tips/råd mm till oss okunniga. Uppskattas mycket!

Ang rumsgivaren så har jag installerat den efterhand då vi satte in en insats i öppna spisen. Tyckte nog att värmepumpen, under de ca 2 år den gick utan rumsgivare, gav ung det klimat vi ville ha i huset dvs lite drygt ca 20 grader. Ska kanske prova att ställa ner påverkan till 0 igen och prova hur det funkar igen. Ska även se till att byta givare.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad har du för inställning på värmekurvan? Ligger rum ärvärde ofta över inställd önskad rumstemp så är det definitivt en god ide att justera ner värmekurvan några steg så kommer pumpen att jobba med lite lägre framledningstemperatur vilket höjer verkningsgraden, COP och alla blir glada :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!