Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför gör den sÃ¥ här när värmen är frÃ¥n?  (läst 587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ch85st

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Ny pÃ¥ Luft/Vatten värmepumpar.
CTC Ecozenith I250 och EcoAir 610M
Allt fungerar perfekt när den jobbar med att värma hus och VV men sÃ¥ snart det blir varmt (+18) och värmen automatiskt är frÃ¥n fÃ¥r den för sig att värme nedre tanken till +60 och övre bara till +5? jag trodde den skulle värma endast för varmvatten  och det är inställt till +55 var kommer +60 frÃ¥n?
« Senast ändrad: 03 maj 2024, 10:49:26 av ch85st »
Hus: Byggt 1965 103m2+103M2 källare, uppvärmt ca 145M2. tilläggs isolerat någon gång under 80 talet, uppvärmning CTC Ecozenith i250 2019, CTC EcoAir 610M 2023. Nya Radiatorer 2023.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Legionellakörning? Annars verkar det ju onödigt att pressa upp temperaturen till 60 grader om man inte valt extra varmvatten eller motsvarande i inställningarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ch85st

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Ny pÃ¥ Luft/Vatten värmepumpar.
Legionellakörning? Annars verkar det ju onödigt att pressa upp temperaturen till 60 grader om man inte valt extra varmvatten eller motsvarande i inställningarna.
Nej varmvattnet är inställt på Normal och 55 grader så varför den helt plötsligt väljer att nedre tanken ska vara +60 och övre bara +5 har jag ingen aning om, det verkar väldigt underligt det såg inte ut så när den installerades i September.
Hus: Byggt 1965 103m2+103M2 källare, uppvärmt ca 145M2. tilläggs isolerat någon gång under 80 talet, uppvärmning CTC Ecozenith i250 2019, CTC EcoAir 610M 2023. Nya Radiatorer 2023.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Nej varmvattnet är inställt på Normal och 55 grader så varför den helt plötsligt väljer att nedre tanken ska vara +60 och övre bara +5 har jag ingen aning om, det verkar väldigt underligt det såg inte ut så när den installerades i September.


Finns ingen risk för legionella säger tillverkaren enligt bilden nedan.

Jag tror den prioriterar varmvatten mer nu när det är varmt ute, men det är en killgissning(estimering), eller så har du kommit åt XVV-knappen (extra varmvatten).
« Senast ändrad: 04 maj 2024, 08:10:01 av kWhalp »

Utloggad ch85st

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Ny pÃ¥ Luft/Vatten värmepumpar.

Finns ingen risk för legionella säger tillverkaren enlig bilden nedan.

Jag tror den prioriterar varmvatten mer nu när det är varmt ute, men det är en killgissning(estimering), eller så har du kommit åt XVV-knappen (extra varmvatten).
Tack men nej jag har stenkoll på varmvattnet och hur det är inställt. jag får ringa CTC på måndag och fråga vad det är som händer.
Hus: Byggt 1965 103m2+103M2 källare, uppvärmt ca 145M2. tilläggs isolerat någon gång under 80 talet, uppvärmning CTC Ecozenith i250 2019, CTC EcoAir 610M 2023. Nya Radiatorer 2023.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3611
  • Karma +2/-0
Är nedre nonstop (60) grader ännu? Ökar det också? Tänker på du hade 41 på bilden i tanken, är allt packat med 60 grader nu?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ch85st

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Ny pÃ¥ Luft/Vatten värmepumpar.
Är nedre nonstop (60) grader ännu? Ökar det också? Tänker på du hade 41 på bilden i tanken, är allt packat med 60 grader nu?
58 senast jag tittade på båda tankarna
Hus: Byggt 1965 103m2+103M2 källare, uppvärmt ca 145M2. tilläggs isolerat någon gång under 80 talet, uppvärmning CTC Ecozenith i250 2019, CTC EcoAir 610M 2023. Nya Radiatorer 2023.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3611
  • Karma +2/-0
58 senast jag tittade på båda tankarna

Hoppas du får tag i ett bra svar. Annars kan jag ringa in och försöka gräva fram ett svar.

Jag blir irriterad av att se alla små misslyckanden som tillverkarna lyckas med, alla märken har alltid någon nackdel.
Elpatronvarmvatten hela sommaren, det är ju folk som skaffar frånluftsvarmvattenberedare och liknande just för att kapa varmvattenkostnaden, som ingår i ett luft/vattensystem. Då ska man få det när man betalat för det.

Har du försökt uppdatera systemet? CTC är ju inte direkt uppdateringarnas bolag (uppdateringarna kommer inte så regelbundet), men det ska gå via hemsidan. Har försökt uppdatera en och det lyckades, försökt uppdatera en annan och det gick inte.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ch85st

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Ny pÃ¥ Luft/Vatten värmepumpar.
Hoppas du får tag i ett bra svar. Annars kan jag ringa in och försöka gräva fram ett svar.

Jag blir irriterad av att se alla små misslyckanden som tillverkarna lyckas med, alla märken har alltid någon nackdel.
Elpatronvarmvatten hela sommaren, det är ju folk som skaffar frånluftsvarmvattenberedare och liknande just för att kapa varmvattenkostnaden, som ingår i ett luft/vattensystem. Då ska man få det när man betalat för det.

Har du försökt uppdatera systemet? CTC är ju inte direkt uppdateringarnas bolag (uppdateringarna kommer inte så regelbundet), men det ska gå via hemsidan. Har försökt uppdatera en och det lyckades, försökt uppdatera en annan och det gick inte.
Ja den är uppdaterad med senaste programvaran (2023-04-13)<
Oh nej det är inte el patronerna som värmer det är Värmepumpen som kör. men varför +60 garder i nedre tanken? det ska väl vara Övre tanken som värms (till de +55 jag ställt in för varmvattnet).
Men ja jag får se om CTC svarar jag mailade med frågan samt bilder Och har kontaktat installatören för det här har jag inte sett innan.
Hus: Byggt 1965 103m2+103M2 källare, uppvärmt ca 145M2. tilläggs isolerat någon gång under 80 talet, uppvärmning CTC Ecozenith i250 2019, CTC EcoAir 610M 2023. Nya Radiatorer 2023.

Utloggad ch85st

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Ny pÃ¥ Luft/Vatten värmepumpar.
Ja den är uppdaterad med senaste programvaran (2023-04-13)<
Oh nej det är inte el patronerna som värmer det är Värmepumpen som kör. men varför +60 garder i nedre tanken? det ska väl vara Övre tanken som värms (till de +55 jag ställt in för varmvattnet).
Men ja jag får se om CTC svarar jag mailade med frågan samt bilder Och har kontaktat installatören för det här har jag inte sett innan.

SVAR från CTC så det ska tydligen vara så !
"Hej,
Vid sommardrift så går värmepumpen in och höjer börvärdet i nedre tank för varmvattenproduktion. Då blir det lite mer och billigare varmvatten samtidigt som värmepumpen får lite bättre gångtider.

Med varma hälsningar
Teknisk support/Dimensionering"
Hus: Byggt 1965 103m2+103M2 källare, uppvärmt ca 145M2. tilläggs isolerat någon gång under 80 talet, uppvärmning CTC Ecozenith i250 2019, CTC EcoAir 610M 2023. Nya Radiatorer 2023.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3611
  • Karma +2/-0
Detta argumentet kan jag köpa faktiskt om det är en on-off-pump. Men inte inverter. Starta lite senare istället om det är problem med korta gångtider? Finns ingen anledning att inte kunna ställa lägre än 60 på invertermaskin.

Luftvatten ger hejdlöst mycket effekt när det är varmt ute, så det grundar sig absolut i något. Men, ingen annan gör så.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad ch85st

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Ny pÃ¥ Luft/Vatten värmepumpar.
Detta argumentet kan jag köpa faktiskt om det är en on-off-pump. Men inte inverter. Starta lite senare istället om det är problem med korta gångtider? Finns ingen anledning att inte kunna ställa lägre än 60 på invertermaskin.

Luftvatten ger hejdlöst mycket effekt när det är varmt ute, så det grundar sig absolut i något. Men, ingen annan gör så.
Det är en Ecoair 610M (Inverter) men nästa gång vi har sommarväder (+20) och väme från ska jag pröva med att ställa ner Börvärdet på varmvattnet (i övre tanken) till +50 grader från +55 och se om Börvärdet då sjunker från +60 till +55 i nedre tanken, +60 grader i 223 liter är lite överdrivet i ett hushåll med bara 2 personer.
Hus: Byggt 1965 103m2+103M2 källare, uppvärmt ca 145M2. tilläggs isolerat någon gång under 80 talet, uppvärmning CTC Ecozenith i250 2019, CTC EcoAir 610M 2023. Nya Radiatorer 2023.

Utloggad helmholz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om värmepumpar.
Har ju en on-off pump 408 som beter sig så när den går i sommardrift....brukar gå in i servicemenyn för utedelen och sänka där till runt 50 grader .... men det ska ju inte behövas om man har en varvtalsstyrd pump....borde vara mjukvarufel...
Hus byggt 1938. 86+50kvm. EcoEl, CTCconverter och EcoAir 408 . Toshiba RAS-B13GKVP-E Luft/luft.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!