Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepumpar och Ã¥terförsäljare i dataÃ¥ldern  (läst 5490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad citgot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hmm, det blir lite konstigt att det första inlägget jag skriver blir i det allmänna forumet, men det fÃ¥r väl bli sÃ¥. OBS att den lätt gnälliga tonen nedan är pga lätt frustration, inget annat. I vanliga fall är jag gladare  ;D

Jag har nu rekat luft/luftvärmepumpar i några månader och har slagits av en sak som är tydlig, i alla fall i Sundsvallsområdet där jag bor:

Återförsäljare/installatörer har gärna hemsidor och e-postadresser men använder dem inte.

Jag är en sådan som älskar att skaffa mig information innan jag slår till på elektroniska saker och en väg till att skaffa mig information är att skicka ett riktat mail med frågor till personer som sitter på informationen jag vill åt. Så har jag även gjort för att skaffa mig information om luftvärmepumpar och återförsäljare här i stan.

Hittills har endast en enda återförsäljare svarat på mina mail. Det är tämligen häpnadsväckande att företag med hemsidor och e-postadresser inte svarar på mail, eller är det så illa att de inte ens kollar inkorgen en gång i veckan? Jag har hittills inte stött på en bransch som har kommit kortare väg in i IT-samhället än just luftvärmepumpsbranschen.

Man skulle kunna tro att företag var mer intresserade att sälja pumpar med installation då det torde vara rätt stora vinster på dessa maskiner för dem. Men intresset att sälja var mindre än väntat och inte ens de som annonserar med e-postadresser i tidningar har svarat.

Nu har jag gett upp och fÃ¥r leta mig ut i diverse obygder och industriomrÃ¥den för att leta upp dessa företag för att ta reda pÃ¥ saker pÃ¥ plats. Det är bara det att det är sÃ¥ tidsödande att flänga runt bara för att fÃ¥ lite information, för telefonerna svarar företagen inte gärna i heller. Sedan är det sÃ¥ illa att Toshiba säljs endast i Härnösand och det är ju bara 5 mil dit, till kvissleby  (IVT-Ã¥terförsäljare) tar det ju bara en halvtimme i rusningstrafik osv osv osv osv.

Är det bara i Sundsvall det är så svårt att kontakta företag i lvp-branschen på digital väg eller är detta en fenomen som gäller resten av Sverige också? Eller är det jag som har för höga förväntningar på att vi nu har tagit klivet in i en värld där Internet och e-post är ett accepterat sätt att kontakta varandra genom?

Det vore kul att veta om andra delar min uppfattning eller anser att jag endast är en gnällspik (vilket jag förmodligen framstÃ¥r som  :) )

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #1 skrivet: 13 december 2006, 23:48:43 »
Jag tror att det är så enkelt att de inte hinner svara, de jobbar (monterar pumpar) nog allt vad tygen håller och prioriterar bort e-posten.

Det är vad jag tror.

Mobiltelefon är största chansen, den kan de svara ibland om de har tid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #2 skrivet: 14 december 2006, 01:36:34 »
Hej

Jag tror det är enklare än så, dom är kylmontörer och vet väldigt lite om data och IT men har hört att en hemsida skall man ha, letar då upp en sk IT-proffs som rafsar ihop en hemsida åt honom, sen en snabb kurs i hur man gör, självklart på data-språk.

Så dom kanske bara glömt hur man läser mail.

MVH
Messer

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #3 skrivet: 14 december 2006, 07:29:16 »
Kanske t.o.m. en kombination av de två.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #4 skrivet: 14 december 2006, 08:33:04 »
Jag tror inte detta fenomen är unikt för LVP-branschen utan det gäller nog alla branscher utom de med kopplingar till IT/telecom etc. Jag tror iofs att det är värre med småföretagen än de lite större företagen. Kan säga att de i braskaminsbranschen är lika ointresserade/slöa som de i LVP-branschen. Minns att jag beställde information om Toshiba-pumparna via deras hemsida. Nu är LVPn installerad sedan en dryg vecka och jag har fortfarande inte fått nån information som ett resultat av min e-post. Jag fick också åka runt och hämta infon själv. Nu hade jag sån tur att de flesta LVPer som jag var intresserade fanns representerade här i Karlstad.

Kalla det nonschalant eller vad du vill. Jag tror att det i grunden beror pÃ¥ okunskap precis som Messer är inne pÃ¥. De har inte förstÃ¥tt kraften i e-posten/hemsidor. Kom igen om tio Ã¥r när dagens ungdom är ute pÃ¥ arbetsmarknaden...  ;D
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Utloggad citgot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #5 skrivet: 17 december 2006, 16:55:35 »
Ja, det är säkert så att de flesta inte har insett att e-post är ett bra kommunikationsmedel för båda parter - kunden kan söka information när som helst på dygnet och näringsidkaren kan välja att svara efter kontorstid.

Men det hjälper inte mig just nu. Frågan är bara om jag ska vara så principfast att de större företagen som inte ens orkar bemöda sig att svara på mail inte heller ska få sälja en pump till mig. Risken är att det inte blir någon pump alls. Ja förutom IKEA-pumpen då, där har man all info man behöver. Synd att pumpen inte är den bästa.

Har tillämpat principen tidigare att de som inte inte är intresserade av att sälja får inte heller mina pengar . Det går ju bra så länge man har alternativ att välja mellan...

/Johan

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Citgot nu skall jag ge dig ett svar om mail: Ett exempel jag mailade med en kund ett tag om en luftvärmepump ca 5-6 mail, jag hade svarat pÃ¥ hans frÃ¥gor bÃ¥de en & tvÃ¥ gÃ¥nger sen bestämde han sig för pumpen dÃ¥ kom vi till priset lÃ¥t oss säga 17900, Han tackade för priset & lovade att höra av sig inom ett par dagar, sen ringer han ett par dagar senare & frÃ¥gar: du jag var nere pÃ¥ elonbutiken här i stan dom tog 500 kr mindre än du fast dom visste inte sÃ¥ mycket när jag var nere & talade med dom, sÃ¥ jag tänkte att du visste ju vad du pratade om sÃ¥ jag tänkte att jag köper pumpen av dig ändÃ¥, vad bra tänkte jag genast tills kunden frÃ¥gade: kan du hänga med det priset som den butiken hade??    Jooo sa jag det kan jag allt om du lovar att du betalar mig för tiden jag lagt ner pÃ¥ att maila dig & förklara allt du velat veta om värmepumpar & skillnader mellan märken.....
Det resonemanget förstod han inte alls......så jag sa att han fick gå till butiken istället & spara 500 spänn.......
Efter det svarar jag i huvudsak på mina kunders förfrågningar efter köpet, för det är dom jag tjänar på att svara på mail till......nöjda kunder efter köpet ger mest kunder tillbaka......

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #7 skrivet: 17 december 2006, 17:36:23 »
Jag tror det ligger mycket i vad du Nisse-Gurra säger, precis som jag sa i mitt första svar tror jag dessutom att det är en kombination av tidsbrist och prioriteringar, e-postfrågor genererar nog inte så mycket intäkter, men..., en kyltekniker som har lite jobb har ju också tid att svara på mail, så det ena utesluter inte det andra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #8 skrivet: 17 december 2006, 18:28:54 »
Tycker mig ana att Sveriges VVS företagare har massor att lära av "utlänningarna" här. Eller för att vara lite elak. Ta en kurs så Ni fattar vad Internet handlar om, för innan Ni vet ordet av, så kommer annars varenda pump att köpas direkt från utlandet. Eller tror Ni att deras sidor bara skrivs på "obegripiska", eller att alla hemsidor på svenska, är svenska butiker? Glöm det i så fall, för det ökar fort med nätbutiker som bara har ett centrallager för hela Europa, men sidor anpassade för varje land. Så var rädd om era Internet-kunder, dom kommer att vara/bli ovärderliga inom en snar framtid.

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
hmmmm.....håller inte med humlan på detta, jag tror däremot att handeln går emot att man handlar mer lokalt, Handla där du bor bättre än du tror......vilken slogan.....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #10 skrivet: 17 december 2006, 20:08:08 »
hmmmm.....håller inte med humlan på detta, jag tror däremot att handeln går emot att man handlar mer lokalt, Handla där du bor bättre än du tror......vilken slogan.....

Vore kul i sÃ¥ fall, men utvecklingen pÃ¥ själva Internet-handeln säger nÃ¥t annat. Ã… personligen ser jag inte nÃ¥n konflikt mellen Ã¥ handla lokalt, Ã¥ Internet. Bara en variant pÃ¥ gamla tiders best via telefon till din lokala butik. NÃ¥t som Vi ofta praktiserade när jag var liten  :) AlltsÃ¥ ringde "ICA-handlarn" som sen körde ut varorna till oss.

mvh humlan.

Utloggad citgot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #11 skrivet: 17 december 2006, 22:10:50 »
Det är klart att e-post kan generera många svar utan att det sedan blir ett köp från kunden, men kunden måste ju kunna få svar på funderingar utan att behöva köpa något, eller? HUr skall man annars kunna jämföra försäljare, installatörer och fabrikat?

Jag ser ingen skillnad mellan ett telefonsamtal och e-post, det är endast två olika sätt att kommunicera på men de fungerar i princip likadant. Företag torde få svara på många telefonsamtal från potentiella kunder som sedan inte leder till köp, eller har jag fel?

Sedan borde fler företag lära sig värdet av goodwill. Svara på frågor från kunder på bästa sätt så sprider sig ryktet att företaget är seriöst. Det borde vara mer värt än de där 2 minuterna det tar att svara på mina mailfrågor. Det är när de lokala handlarna nonchalerar de lokala kunderna och tar dem för givna som kunden istället söker sig till näthandlarna (med all rätt).

Detta är lite av en hjärtefråga för mig och jag är medveten om att jag är lite för tidigt ute. Väntar jag något år till kanske Internet har slagit även hos LVP-försäljare.

/Johan

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Dom sista 4 månaderna har jag jobbat ca 12 tim om dagen.......marknaden är liiite överhettad känns det som....det kan också vara en förklaring....såklart försöker man alltid hjälpa alla......vet ni att samtalsämnet värme & energibesparing är det vanligaste samtalsämnet just nu......
Besöksstatistken på våran lilla hemsida har rusat i höjden sen i augusti.......man hänger inte riktigt med kan man säga....& när man inte hänger med prioiterar man...... studs

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Tjena Nisse-Gurra kan du pm:a mig en länk till er hemsida vore du bussig.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad citgot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepumpar och återförsäljare i dataåldern
« Svar #14 skrivet: 17 december 2006, 22:38:46 »
Tidsbristen kan jag förstå till viss del och att man måste göra prioriteringar. Men utgår man som företag att kunden gör nya försök till kontakter när den inte får svar på sin e-post? Det är riskabelt.

Jag har räknat bort en hel del företag vid det här laget, men några måste jag ändå åka till eftersom de är ensamma om att sälja vissa märken på pumparna.

Kan erkänna att det i mitt fall finns en del lättja frÃ¥n min sida ocksÃ¥. Kanske därför e-post är mitt favoritverktyg. Bara klippa och klistra och sedan e-posta till flera mottagare.  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!