Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 december 2006, 00:14:04 »

om du hade min mobiltid skulle du gråta.....

Se upp så Du inte får "blodöra"  ;D ;)

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 17 december 2006, 22:47:59 »

om du hade min mobiltid skulle du gråta.....
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 17 december 2006, 22:44:42 »

Humlan skall vi starta firma, du säljer jag monterar....? *vinkar*

Du behöver ingen säljare, bara en väl fungerande hemsida. När beställningen där är gjord, skriver Du ut den. Åker till Din grossist å hämtar ut delarna, drar iväg till kunden å monterar. En nalle kan va bra å ha åxå, lite skitsnack med kunderna skadar inte  Thumbsup

mvh humlan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2006, 22:41:38 »

Tidsbristen kan jag förstå till viss del och att man måste göra prioriteringar. Men utgår man som företag att kunden gör nya försök till kontakter när den inte får svar på sin e-post? Det är riskabelt.

Jag har räknat bort en hel del företag vid det här laget, men några måste jag ändå åka till eftersom de är ensamma om att sälja vissa märken på pumparna.

Kan erkänna att det i mitt fall finns en del lättja från min sida också. Kanske därför e-post är mitt favoritverktyg. Bara klippa och klistra och sedan e-posta till flera mottagare.  a:gl

Du har naturligtvis rätt i dina uppfattningar, men det hjälper liksom inte den installatör/företagare som håller på att jobba ihjäl sig och dessutom inte kan hitta fler att anställa, om han ens vill anställa fler.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 17 december 2006, 22:41:02 »

Humlan skall vi starta firma, du säljer jag monterar....? *vinkar*
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 17 december 2006, 22:39:39 »

Hemsidan borde vara det perfekta hjälpmedlet för att göra så att varje kund kan få en offert direkt (preliminär iaf). Jmf vissa datorbutiker, där Du kan plocka ihop din egen PC, från hårdvara till mjukvara, levererad i delar eller monterad, variationerna är nästan oändliga. Tänk när den första VVS-butiken online förstår vilken möjlighet som finns runt hörnet. Plocka ihop din egen VP-anläggning, så kommer Vi å monterar eller vad det nu kan tänkas kunden vill ha... Några montörer som jobbar fritt mot den firman, placerade lite varstans i landet, så är konceptet komplett.

mvh humlan.
Skrivet av: citgot
« skrivet: 17 december 2006, 22:38:46 »

Tidsbristen kan jag förstå till viss del och att man måste göra prioriteringar. Men utgår man som företag att kunden gör nya försök till kontakter när den inte får svar på sin e-post? Det är riskabelt.

Jag har räknat bort en hel del företag vid det här laget, men några måste jag ändå åka till eftersom de är ensamma om att sälja vissa märken på pumparna.

Kan erkänna att det i mitt fall finns en del lättja från min sida också. Kanske därför e-post är mitt favoritverktyg. Bara klippa och klistra och sedan e-posta till flera mottagare.  a:gl
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 17 december 2006, 22:26:31 »

Tjena Nisse-Gurra kan du pm:a mig en länk till er hemsida vore du bussig.



//Krister   *vinkar*
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 17 december 2006, 22:16:29 »

Dom sista 4 månaderna har jag jobbat ca 12 tim om dagen.......marknaden är liiite överhettad känns det som....det kan också vara en förklaring....såklart försöker man alltid hjälpa alla......vet ni att samtalsämnet värme & energibesparing är det vanligaste samtalsämnet just nu......
Besöksstatistken på våran lilla hemsida har rusat i höjden sen i augusti.......man hänger inte riktigt med kan man säga....& när man inte hänger med prioiterar man...... studs
Skrivet av: citgot
« skrivet: 17 december 2006, 22:10:50 »

Det är klart att e-post kan generera många svar utan att det sedan blir ett köp från kunden, men kunden måste ju kunna få svar på funderingar utan att behöva köpa något, eller? HUr skall man annars kunna jämföra försäljare, installatörer och fabrikat?

Jag ser ingen skillnad mellan ett telefonsamtal och e-post, det är endast två olika sätt att kommunicera på men de fungerar i princip likadant. Företag torde få svara på många telefonsamtal från potentiella kunder som sedan inte leder till köp, eller har jag fel?

Sedan borde fler företag lära sig värdet av goodwill. Svara på frågor från kunder på bästa sätt så sprider sig ryktet att företaget är seriöst. Det borde vara mer värt än de där 2 minuterna det tar att svara på mina mailfrågor. Det är när de lokala handlarna nonchalerar de lokala kunderna och tar dem för givna som kunden istället söker sig till näthandlarna (med all rätt).

Detta är lite av en hjärtefråga för mig och jag är medveten om att jag är lite för tidigt ute. Väntar jag något år till kanske Internet har slagit även hos LVP-försäljare.

/Johan
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 17 december 2006, 20:08:08 »

hmmmm.....håller inte med humlan på detta, jag tror däremot att handeln går emot att man handlar mer lokalt, Handla där du bor bättre än du tror......vilken slogan.....

Vore kul i så fall, men utvecklingen på själva Internet-handeln säger nåt annat. Å personligen ser jag inte nån konflikt mellen å handla lokalt, å Internet. Bara en variant på gamla tiders best via telefon till din lokala butik. Nåt som Vi ofta praktiserade när jag var liten  :) Alltså ringde "ICA-handlarn" som sen körde ut varorna till oss.

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 17 december 2006, 18:42:38 »

hmmmm.....håller inte med humlan på detta, jag tror däremot att handeln går emot att man handlar mer lokalt, Handla där du bor bättre än du tror......vilken slogan.....
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 17 december 2006, 18:28:54 »

Tycker mig ana att Sveriges VVS företagare har massor att lära av "utlänningarna" här. Eller för att vara lite elak. Ta en kurs så Ni fattar vad Internet handlar om, för innan Ni vet ordet av, så kommer annars varenda pump att köpas direkt från utlandet. Eller tror Ni att deras sidor bara skrivs på "obegripiska", eller att alla hemsidor på svenska, är svenska butiker? Glöm det i så fall, för det ökar fort med nätbutiker som bara har ett centrallager för hela Europa, men sidor anpassade för varje land. Så var rädd om era Internet-kunder, dom kommer att vara/bli ovärderliga inom en snar framtid.

mvh humlan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 17 december 2006, 17:36:23 »

Jag tror det ligger mycket i vad du Nisse-Gurra säger, precis som jag sa i mitt första svar tror jag dessutom att det är en kombination av tidsbrist och prioriteringar, e-postfrågor genererar nog inte så mycket intäkter, men..., en kyltekniker som har lite jobb har ju också tid att svara på mail, så det ena utesluter inte det andra.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 17 december 2006, 17:30:39 »

Citgot nu skall jag ge dig ett svar om mail: Ett exempel jag mailade med en kund ett tag om en luftvärmepump ca 5-6 mail, jag hade svarat på hans frågor både en & två gånger sen bestämde han sig för pumpen då kom vi till priset låt oss säga 17900, Han tackade för priset & lovade att höra av sig inom ett par dagar, sen ringer han ett par dagar senare & frågar: du jag var nere på elonbutiken här i stan dom tog 500 kr mindre än du fast dom visste inte så mycket när jag var nere & talade med dom, så jag tänkte att du visste ju vad du pratade om så jag tänkte att jag köper pumpen av dig ändå, vad bra tänkte jag genast tills kunden frågade: kan du hänga med det priset som den butiken hade??    Jooo sa jag det kan jag allt om du lovar att du betalar mig för tiden jag lagt ner på att maila dig & förklara allt du velat veta om värmepumpar & skillnader mellan märken.....
Det resonemanget förstod han inte alls......så jag sa att han fick gå till butiken istället & spara 500 spänn.......
Efter det svarar jag i huvudsak på mina kunders förfrågningar efter köpet, för det är dom jag tjänar på att svara på mail till......nöjda kunder efter köpet ger mest kunder tillbaka......
Skrivet av: citgot
« skrivet: 17 december 2006, 16:55:35 »

Ja, det är säkert så att de flesta inte har insett att e-post är ett bra kommunikationsmedel för båda parter - kunden kan söka information när som helst på dygnet och näringsidkaren kan välja att svara efter kontorstid.

Men det hjälper inte mig just nu. Frågan är bara om jag ska vara så principfast att de större företagen som inte ens orkar bemöda sig att svara på mail inte heller ska få sälja en pump till mig. Risken är att det inte blir någon pump alls. Ja förutom IKEA-pumpen då, där har man all info man behöver. Synd att pumpen inte är den bästa.

Har tillämpat principen tidigare att de som inte inte är intresserade av att sälja får inte heller mina pengar . Det går ju bra så länge man har alternativ att välja mellan...

/Johan
Skrivet av: aine72
« skrivet: 14 december 2006, 08:33:04 »

Jag tror inte detta fenomen är unikt för LVP-branschen utan det gäller nog alla branscher utom de med kopplingar till IT/telecom etc. Jag tror iofs att det är värre med småföretagen än de lite större företagen. Kan säga att de i braskaminsbranschen är lika ointresserade/slöa som de i LVP-branschen. Minns att jag beställde information om Toshiba-pumparna via deras hemsida. Nu är LVPn installerad sedan en dryg vecka och jag har fortfarande inte fått nån information som ett resultat av min e-post. Jag fick också åka runt och hämta infon själv. Nu hade jag sån tur att de flesta LVPer som jag var intresserade fanns representerade här i Karlstad.

Kalla det nonschalant eller vad du vill. Jag tror att det i grunden beror på okunskap precis som Messer är inne på. De har inte förstått kraften i e-posten/hemsidor. Kom igen om tio år när dagens ungdom är ute på arbetsmarknaden...  ;D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 december 2006, 07:29:16 »

Kanske t.o.m. en kombination av de två.
Skrivet av: messer
« skrivet: 14 december 2006, 01:36:34 »

Hej

Jag tror det är enklare än så, dom är kylmontörer och vet väldigt lite om data och IT men har hört att en hemsida skall man ha, letar då upp en sk IT-proffs som rafsar ihop en hemsida åt honom, sen en snabb kurs i hur man gör, självklart på data-språk.

Så dom kanske bara glömt hur man läser mail.

MVH
Messer
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 december 2006, 23:48:43 »

Jag tror att det är så enkelt att de inte hinner svara, de jobbar (monterar pumpar) nog allt vad tygen håller och prioriterar bort e-posten.

Det är vad jag tror.

Mobiltelefon är största chansen, den kan de svara ibland om de har tid.
Skrivet av: citgot
« skrivet: 13 december 2006, 21:34:50 »

Hmm, det blir lite konstigt att det första inlägget jag skriver blir i det allmänna forumet, men det får väl bli så. OBS att den lätt gnälliga tonen nedan är pga lätt frustration, inget annat. I vanliga fall är jag gladare  ;D

Jag har nu rekat luft/luftvärmepumpar i några månader och har slagits av en sak som är tydlig, i alla fall i Sundsvallsområdet där jag bor:

Återförsäljare/installatörer har gärna hemsidor och e-postadresser men använder dem inte.

Jag är en sådan som älskar att skaffa mig information innan jag slår till på elektroniska saker och en väg till att skaffa mig information är att skicka ett riktat mail med frågor till personer som sitter på informationen jag vill åt. Så har jag även gjort för att skaffa mig information om luftvärmepumpar och återförsäljare här i stan.

Hittills har endast en enda återförsäljare svarat på mina mail. Det är tämligen häpnadsväckande att företag med hemsidor och e-postadresser inte svarar på mail, eller är det så illa att de inte ens kollar inkorgen en gång i veckan? Jag har hittills inte stött på en bransch som har kommit kortare väg in i IT-samhället än just luftvärmepumpsbranschen.

Man skulle kunna tro att företag var mer intresserade att sälja pumpar med installation då det torde vara rätt stora vinster på dessa maskiner för dem. Men intresset att sälja var mindre än väntat och inte ens de som annonserar med e-postadresser i tidningar har svarat.

Nu har jag gett upp och får leta mig ut i diverse obygder och industriområden för att leta upp dessa företag för att ta reda på saker på plats. Det är bara det att det är så tidsödande att flänga runt bara för att få lite information, för telefonerna svarar företagen inte gärna i heller. Sedan är det så illa att Toshiba säljs endast i Härnösand och det är ju bara 5 mil dit, till kvissleby  (IVT-återförsäljare) tar det ju bara en halvtimme i rusningstrafik osv osv osv osv.

Är det bara i Sundsvall det är så svårt att kontakta företag i lvp-branschen på digital väg eller är detta en fenomen som gäller resten av Sverige också? Eller är det jag som har för höga förväntningar på att vi nu har tagit klivet in i en värld där Internet och e-post är ett accepterat sätt att kontakta varandra genom?

Det vore kul att veta om andra delar min uppfattning eller anser att jag endast är en gnällspik (vilket jag förmodligen framstår som  :) )

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!