Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP med 0 cop?  (läst 1797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
VP med 0 cop?
« skrivet: 21 augusti 2018, 09:38:41 »
Hej!

Jag har "byggt" en lvvp beredare(se länk nedan). Lät den köra under natten för att se hur den höll temperaturen och vad den drog för att göra det. Den drog ca 700W i snitt. Det som förvånade mig var att det var 21 grader vid förångaren, som är insluten i en låda, se länk nedan. Det var varmare i lådan än rådande utetemperatur. Tänkte först att den precis gjort en avfrostning men så var inte fallet. Den drog ca 740watt och temperaturen på vattnet var 50 grader.

Så till min fråga: Är det möjligt att kompressorn går men ändå att den inte tar någon energi alls från förångaren?



https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67503.msg713911#msg713911
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VP med 0 cop?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2018, 10:11:05 »
Om förångaren är innesluten i en (isolerad) låda så kommer den nog att bli så varma att ingen energi tillförs utifrån. Dock blir ju inte COP 0, utan snarare nära 1 eftersom den mesta instoppade energin borde komma värmesystemet till godo.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: VP med 0 cop?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2018, 12:33:44 »
Cop 1 menade jag såklart. Men verkar ju som cop faktiskt är något under 1 då den värmer lådan mer än temperaturen utanför och en viss mängd värme lämnar ju lådan. Känns som det kan bli ganska stor mängd energi när det är kallt ute.
Men är det inte ändå lite märkligt att den värmer förångaren trots att den är i värmeläge? Kanske uppstår detta fenomen då jag har main coil givaren i luften. Har jag den mot kondensorn så verkar den inte lika villig att köra på högre effekt. Återstår lite mer tester.

Hur som helst så känns det som att cop sjunker drastiskt när suggasen stiger i temperatur. Så kanske har användning av motstömsväxlaren trots allt..

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: VP med 0 cop?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2018, 13:58:43 »
Pyttsade i kallvatten i vvb så ingående vattentemperatur i växlaren gick ner till 40. Innegivaren visade 4 grader under inställt värde, vp ökade till ca 2kW förbrukning och lådans temperatur sjönk till -13 efter ett tag.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: VP med 0 cop?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2018, 14:08:48 »
Har samma erfarenhet från min konverterade nocria, blir dålig cop att köra med låg effekt mot hög temperatur.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: VP med 0 cop?
« Svar #5 skrivet: 02 september 2018, 20:53:57 »
Har samma erfarenhet från min konverterade nocria, blir dålig cop att köra med låg effekt mot hög temperatur.

Hur har du givarna från innerdelen placerade nu?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!