Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Testar ny luftvärmepump  (läst 53655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #60 skrivet: 31 januari 2011, 21:58:04 »
Bara energiförbrukningen för fläktarna ligger väl på nästan hälften av den inmatade energin, så det låter smått otroligt.

/ Lyckan

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #61 skrivet: 31 januari 2011, 21:59:32 »
Ja helt otroligt, ett cop pÃ¥ 9,0! :D  Det mÃ¥ste nog ha blivit nÃ¥got fel pÃ¥ mätutrustningen iaf va?? ;)

Mvh Raffen.

Hejsan Raffen!
Jag har kollat loggen frekvent sen den kom upp igen häromdagen och när den låg runt nollan så var COP över 6.
Och ingen avfrostning.

MVH
//Thomas

Hej Thomas!  Ja jag har sett detta ocksÃ¥ du, och bara att fÃ¥ ihop cop 6 är ju rent fantastiskt, men det är ändÃ¥ en bra bit ifrÃ¥n 6 till 9 ändÃ¥ va, och dÃ¥ fÃ¥r man nog börja undra hur det stÃ¥r till med mätinstrumenten förstÃ¥s. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #62 skrivet: 31 januari 2011, 22:13:57 »
Ja helt otroligt, ett cop pÃ¥ 9,0! :D  Det mÃ¥ste nog ha blivit nÃ¥got fel pÃ¥ mätutrustningen iaf va?? ;)

Mvh Raffen.

Hejsan Raffen!
Jag har kollat loggen frekvent sen den kom upp igen häromdagen och när den låg runt nollan så var COP över 6.
Och ingen avfrostning.

MVH
//Thomas

Hej Thomas!  Ja jag har sett detta ocksÃ¥ du, och bara att fÃ¥ ihop cop 6 är ju rent fantastiskt, men det är ändÃ¥ en bra bit ifrÃ¥n 6 till 9 ändÃ¥ va, och dÃ¥ fÃ¥r man nog börja undra hur det stÃ¥r till med mätinstrumenten förstÃ¥s. ;) :)

Mvh Raffen.

Ja jag förutsätter ju att all mätutrustning är väl kalibrerade.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #63 skrivet: 31 januari 2011, 22:15:50 »
Bara energiförbrukningen för fläktarna ligger väl på nästan hälften av den inmatade energin, så det låter smått otroligt.

/ Lyckan

Ja iaf en tredjedel av den tillförda effekten är nog för fläktarna.
Och med tanke på att fläktläget är på High så.

Finns 3 fläktlägen + Quiet Mode.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #64 skrivet: 31 januari 2011, 22:31:00 »
 *roflmao*

Nu har ni nog blivit COP frälsta allihop ;)

Nu har jag inte läst hela tråden, men förutsätter att det gäller R410a som köldmedie?

De fysikaliska egenskaperna kan inte ändras, endast tryckkurvan kan justeras, el,exp,ventil ,styrprogram osv.
Men det har realtivt liten inverkan på den genomsnittliga effektutvinningen!
Glöm helt COP!
Det avgörande är den värmeupptagande ytan/luftmängd, kompressoreffekt, den värmavgivande ytan/luftmänd, mängden köldmedie som kan pumpas runt, sen kan man manipullera med fläktar, kubikmeterluft och allt annat, men den sanna totala värmeutvinningen under alla förhållande blir den samma!
Så länge vi inte får en helt ny gas med helt nya egenskaper!

 :)
MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #65 skrivet: 31 januari 2011, 22:32:40 »
Bara energiförbrukningen för fläktarna ligger väl på nästan hälften av den inmatade energin, så det låter smått otroligt.

/ Lyckan

Ja iaf en tredjedel av den tillförda effekten är nog för fläktarna.
Och med tanke på att fläktläget är på High så.

Finns 3 fläktlägen + Quiet Mode.

MVH
//Thomas

Blir inte mycket kvar för kompressorn att jobba med då, kan det verkligen stämma?

/ Lyckan

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #66 skrivet: 31 januari 2011, 22:35:34 »
*roflmao*

Nu har ni nog blivit COP frälsta allihop ;)

Nu har jag inte läst hela tråden, men förutsätter att det gäller R410a som köldmedie?

De fysikaliska egenskaperna kan inte ändras, endast tryckkurvan kan justeras, el,exp,ventil ,styrprogram osv.
Men det har realtivt liten inverkan på den genomsnittliga effektutvinningen!
Glöm helt COP!
Det avgörande är den värmeupptagande ytan/luftmängd, kompressoreffekt, den värmavgivande ytan/luftmänd, mängden köldmedie som kan pumpas runt, sen kan man manipullera med fläktar, kubikmeterluft och allt annat, men den sanna totala värmeutvinningen under alla förhållande blir den samma!
Så länge vi inte får en helt ny gas med helt nya egenskaper!

 :)
MVH/Fidusen
Vad kan man få ut då...som max.. du som verkar kunna detta?

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #67 skrivet: 31 januari 2011, 22:37:57 »
*roflmao*

Nu har ni nog blivit COP frälsta allihop ;)

Nu har jag inte läst hela tråden, men förutsätter att det gäller R410a som köldmedie?

De fysikaliska egenskaperna kan inte ändras, endast tryckkurvan kan justeras, el,exp,ventil ,styrprogram osv.
Men det har realtivt liten inverkan på den genomsnittliga effektutvinningen!
Glöm helt COP!
Det avgörande är den värmeupptagande ytan/luftmängd, kompressoreffekt, den värmavgivande ytan/luftmänd, mängden köldmedie som kan pumpas runt, sen kan man manipullera med fläktar, kubikmeterluft och allt annat, men den sanna totala värmeutvinningen under alla förhållande blir den samma!
Så länge vi inte får en helt ny gas med helt nya egenskaper!

 :)
MVH/Fidusen


Det intressanta är ju 0 (NOLL) avfrostningar det senaste dygnet.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #68 skrivet: 31 januari 2011, 22:39:24 »
BosseBus ,

Som max, den tillförda energimängden + komressoreffekten.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #69 skrivet: 31 januari 2011, 22:43:22 »
thpagu,

Det är väl enkelt att uppnå! Större lammelavstånd + större yta på förångaren.
Bara en konstruktions och kostnadsfråga :)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #70 skrivet: 31 januari 2011, 22:44:38 »
thpagu,

Det är väl enkelt att uppnå! Större lammelavstånd + större yta på förångaren.
Bara en konstruktions och kostnadsfråga :)

MVH/Fidusen

Jaaaa!!!! Och det är ju tydligen uppnått då.

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #71 skrivet: 31 januari 2011, 22:47:32 »
*roflmao*

Nu har ni nog blivit COP frälsta allihop ;)

Nu har jag inte läst hela tråden, men förutsätter att det gäller R410a som köldmedie?

De fysikaliska egenskaperna kan inte ändras, endast tryckkurvan kan justeras, el,exp,ventil ,styrprogram osv.
Men det har realtivt liten inverkan på den genomsnittliga effektutvinningen!
Glöm helt COP!
Det avgörande är den värmeupptagande ytan/luftmängd, kompressoreffekt, den värmavgivande ytan/luftmänd, mängden köldmedie som kan pumpas runt, sen kan man manipullera med fläktar, kubikmeterluft och allt annat, men den sanna totala värmeutvinningen under alla förhållande blir den samma!
Så länge vi inte får en helt ny gas med helt nya egenskaper!

 :)
MVH/Fidusen

Nej glömma cop kan man väl inte göra heller va, det är ju frågan om det rent ekonomiska och det är väl viktigt! ;) Om man får ut en avgiven värmeeffekt på: 2756 watt via en inmatad eleffekt på endast: 306 watt så ger ju detta ett verkligt cop på 9,0 och det är nog orealistiskt högt alltså. :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #72 skrivet: 31 januari 2011, 22:47:54 »
thpagu ,

Pressade marginaler, större försäljning som kompensation, få se hur länge det dröjer innan de andra stora måste följa med :)

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #73 skrivet: 31 januari 2011, 22:54:25 »
Raffen ,

Om du har en förångningsyta som är oendlig i ett givet klimat ex -30 grader, får du samma möjliga effektuttag + kompressoreffekten i en oendlig kondensor.
Lagen om energins oförstörbarhet.

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Testar ny luftvärmepump
« Svar #74 skrivet: 31 januari 2011, 22:56:53 »
Bara energiförbrukningen för fläktarna ligger väl på nästan hälften av den inmatade energin, så det låter smått otroligt.

/ Lyckan

30 W på High-läget

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!