Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…t vilket hÃ¥ll monteras växelventilen?  (läst 1285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Åt vilket håll monteras växelventilen?
« skrivet: 10 februari 2012, 16:07:08 »
Jag har efter en del krånglande äntligen fått tag i en växelventil som ska passa min Thermia Villa 120.

Tyvärr är det vinter och kallt, men jag behöver byta den, och tänkte göra det imorgon.

Den är levererad som reservdel från Thermia, men utöver att anvisningarna för den elektriska installationen lämnar en del övrigt att önska, så anges inte åt vilket håll den ska stå öppen i "passivt" läge...

Jag tycker kanske att den borde stå öppen för värmeproduktion (i radiatorkretsen) i det läget som den står om reglermotorn inte håller den i andra läget. Det är ju det läge som den står i mest av tiden. Fast det gäller ju på vintern. På sommarhalvåret så står den ju nästan bara i vvb-läge.

Nån som vet? Ventilen är ju märkt med A och B på utgångarna, men ingenstans i dokumentationen till pumpen anges vad som avses med A och B, och originalventilen är inte heller märkt på det sättet. Däremot verkar den stå i vvb-läge om reglermotorn inte funkar. Jag tror det i alla fall, för nu petar jag över den manuellt i radiatorkretsläge manuellt eftersom den annars alltid står i vvb-läge...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Åt vilket håll monteras växelventilen?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2012, 17:35:25 »
À ska va mot VV beredaren b mot huset

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Åt vilket håll monteras växelventilen?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2012, 19:34:19 »
Tack för snabbt svar!
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!