Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atrian drar mkt el!?  (läst 15178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasNaim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Än sÃ¥ länge rätt sÃ¥ arg pÃ¥ värmepumpen
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2006, 20:26:35 »
Hej!
Vår gamla oljebrännare (från 1993) hade enligt deras uträkning en effektivitet på 70%
Enligt de offerter vi fått (3 st) så står det mellan 6500-7400 kwh (el till VP)

                                        1:a                             2:a                                3:a
Värme frÃ¥n VP               20900                        20600                            21000
El till VP                           6500                          7400                              7400
Tillsatsvärme                     100                            400                                    0
tillsatsefekt                      6,97                             4,2                               3,04
energibesparing            14400                        13200                            13600
Ã¥rsvärmefaktor total         3,2                              2,7                                 2,8
Ã¥rsvärmefaktor VP            3,2                               2,8                                 2,8

dessa är gjorda på Thermia Aer beräkningsprogram 1,0
fick en ny gjord över telefon på ett uppdaterat program? (antagligen atria beräkningsprogram) hamnade på ca 8100 kwh

MVH
Andreas
« Senast ändrad: 28 mars 2006, 20:46:06 av AndreasNaim »
Atria 8. 1 1/2 plans hus, 115kvm + 63 kvm källare

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2006, 22:27:05 »
Hittade vårt senaste besiktningsprotokoll på pannan. Verkningsgraden var 86% och det var detta värde de fick för kalkylen på pumpen. 0,86 x 3,5 m3 = 30100 kw. Enligt kalkylen skulle jag behöva 14000 kw till pumpen = besparing på 53%. Vår brännare var från år 2000.

Om vi utgår från att din brännare hade 80% verkningsgrad skulle du göra av med 11280 kw enligt samma kalkyl som jag har ovan och alltså ha en besparing på ca 53%. Det borde finnas en hel del personer med gamla loggar på forumet som kan tala om hur stor del av deras förbrukning som normalt ligger inom det tidsintervall som du kört pumpen. Med det som bakgrund borde man ha ett bra material att visa för installatör/Thermia att något eventuellt inte stämmer.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2006, 22:42:21 »
Citera
detta ger HH-el på 2235,35.

På 5 månader?? det verkar för lite att anta en förbrukning på pumpen duger inte, det beror helt på vilken temp just din jobbar med.
kan hålla med om att förbrukningen verkar hög iofs..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2006, 23:33:38 »
Nu skall jag vara en glädjedödare...

Jag tror inte att det är nåt fel på värmepumpen, en luft/vattenvärmepump (även om den heter Thermia) ger inte lika stor besparing som en mark eller bergvärmepump. Även mark/bergvärmepumpar får ofta en årsmedelverkningsgrad på mindre än 3.0, en luft/vattenvärmepump i ett hus som kräver hög framledningstemp vid låg utetemp kommer inte att ge speciellt hög verkningsgrad.

Din förbrukning kommer dock (förutsatt att värmepumpen fungerar som den ska) att dra betydligt mindre el de månader som återstår av året.

Som tidigare skrivits så har du bara haft din värmepump de månader då den allra största delen av energibehovet finns, dessutom i kombination av låg utetemp, luft/vattenvärmepumparnas akilleshäl).

Å andra sidan ger de högre verkningrad när det är varmt ute, varmare än i marken eller i energibrunnen, om man jämför med mark eller bergvärmepumpar.

Min bedömning är att det sannorlikt är betydligt större fel på din ursprungliga besparingskalkyl än på värmepumpen, men visst, utred det hela nogrannt innnan du ger dig.

Lycka till.

/Rickard

PS. Stora skillnader mellan olika användare med samma värmepump och liknande hus är inte ovanligt, oftast beror det på skillnader i livsstil, men ibland även på energitjuvar som kan vara svåra att upptäcka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #19 skrivet: 29 mars 2006, 08:54:11 »
AJ,

Man måste skilja på förbränningsverkningsgraden och pannans årsverkningsgrad. Det är den senare som skall användas vid dimensionering av pumpen. Förbränningsverkningsgraden skall ligga runt 90 % för en bra, rätt inställd brännare och panna. Årsverkningsgraden inkluderar även värmeförluster från pannan och dragförluster när brännaren inte går. Dessa förluster kan motsvara upp till 500 L olja per år om det vill sig illa.

Det är inga problem att ha en förbränningsverkningsgrad på 90 % och en årsverkningsgrad på 70 %. 80 % årsverkningsgrad vid en låg oljeförbrukning, 2,5 m3/år, är lite för bra för att vara sant. Det går inte att mäta årsverkningsgraden direkt så det som står i ett protokoll är förbränningsverkningsgraden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndreasNaim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Än sÃ¥ länge rätt sÃ¥ arg pÃ¥ värmepumpen
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #20 skrivet: 29 mars 2006, 11:20:45 »
Hej.
Jo, jag kan förvisso sig förstå så här i efterhand att det är en glädjekalkyl jag fått. Men som kund utgår jag innan köp att de kalkyler jag fått är riktiga och inte "nått påhitt" för att säljaren ska få sälja! eller? Jag kanske hade valt ett annat alternativ.... Men problemet är ju inte endast elförbrukningen. VP´n fungerar inte som den ska när det är kallt!
   
Hade satt avläsningen på 15 min för att få en uppfattning hur den arbetade under ca 1 dygn istället för att bara kunna avläsa ett par timmar bakåt i tiden. Fram och retur kurvorna såg ut att ha hjärtflimmer, den pendlade mellan 55 och 25 grader. Innetemp var på nätterna 15 grader (utetemp
-11 grader). 

Problemet kvarstod efter den senaste reperationen (9/3) Då sade jag att nu får det vara nog! jag vill ha en ny maskin. Svaret blev: vi kan instalera ett onlinepaket (instalerat 24/3) för att se vad som är problemet. Lite sent tycker jag! med tanke på att den kalla perioden är över nu, och tydligen får jag vänta till nästa januari nästa år när det blir kallt för att thermia ska inse "oj! VP´n är nog kass"
Man kan undra om VP´n har genomgått kvalitetskontroll överhuvudtaget...

Andreas
Atria 8. 1 1/2 plans hus, 115kvm + 63 kvm källare

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #21 skrivet: 29 mars 2006, 12:14:32 »
Variasjon mellom 25 og 55 grader i hver syklus :o

Dette tyder på ett eller flere av følgende:
1: Dårlig sirkulasjon på varm side:
Sjekk tempdiff mellom tur og retur ved drift. Er denne over ca 10 grader, sjekk om alle rad. ventiler er åpne og om pumpen står på høyeste trinn (3)

2: For lite vannvolum i systemet (varmes raskt opp og kjøles raskt ned igjen):
Dette bør være minst ca 20 x antall kW, altså minst 160 liter vann i ditt system.

3: For små radiatorer:
Klarer ikke avgi de kW pumpen gir og vanntemperaturen stiger raskt.
Du kan finne ut hvor mye dine radiatorer avgir ved f.eks 45 grader framledning.

Min teori er at et eller flere av disse tingene er tilfelle hos deg, og at feilen sannsynligvis ligger i varmesystemet heller enn i varmepumpen.
Startbegrensingen pÃ¥  pumpen gjør at pumpen stÃ¥r en hvis tid, og temperaturen faller dermed lavt (25 grader). Ved start gÃ¥r pumpen raskt opp i temp og flater ut mot 55 grader hvor den har meget dÃ¥rlig COP og høyt forbruk av strøm.

Jeg sier ikke at dette er fasiten, men sjekk de 3 punktene over, før pumpen bannlyses og byttes ut ;)
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Anders L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #22 skrivet: 05 april 2006, 12:24:30 »
Hej

Kalkylerna för Atrian anger årsvärmefaktor total till 2,7-2,8.
Nibe, IVT och CTC anger motsvarande värde i sina prospekt till 2,1-2,5.
Atrian bör vara effektivare med sin behovstyrda avfrostning och drift ned till -20 °C.
Vi får väl se vad Atriorna prestera i praktiken efter första säsongen jämfört med vad kalkylprogrammet anger.

Installatörena verkar alltid utgå ifrån att husen klarar att värmas med 55 °C framledning vid DUT även om många hus har 80/60 °C system. De kunde åtminstone be kunden att uppge antal element/storlek för att kolla av mot toppeffektbehovet.
COP för Luft/vatten VP påverkas naturligtvis mycket av luftfuktighet och antal riktig kalla dagar som kräver eltillskott.
Ett annat problem är att rutinmässigt utgå från 70-75 % verkningsgrad på oljepannan.

/Anders

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #23 skrivet: 07 juni 2006, 08:42:43 »
Komforttemperaturen inomhus kan upplevas som sämre vid runt 5 graders utetemperatur.
detta beror på att den relativa luftfuktigheten är hög då och som ni vet så leder fukt bort värme bättre än luft.
Lösningen på detta är att kompensera på kurvinställningarna vid +5 med 2 grader, detta löser problemet i de flesta fall.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #24 skrivet: 17 juli 2012, 13:58:38 »
FÃ¥r man smisk om man bumpar?!

Jag sitter och lyssnar på regnet och har tråkigt och lusläser forumet och läste denna och undrar hur det gick?
Synd att en del trådar bara dör ut utan att man får läsa det spännande slutet.
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Atrian drar mkt el!?
« Svar #25 skrivet: 17 juli 2012, 19:04:21 »
 Ajabaja
men lite nyfiken är man ju
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!