Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmare pÃ¥ övervÃ¥ningen mot bottenvÃ¥ningen  (läst 822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompanys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmare på övervåningen mot bottenvåningen
« skrivet: 28 november 2020, 08:22:06 »
Första vinter med den nya luft/vattenpumpen huset har gått på elpatron(total förbrukning 30.000kw) innan vi köpte huset i våras där första åtgärden var att monter luft/vatten då bergvärme vart för dyrt då det är 40-50m till berg här.
Allting fungerar kanon bra än så länge nu börjar det bli lite kallt ute och har märkt att det bli så mkt varmare på övervåningen än nere, alla termostater är bortplockade och dom minsta radiatorererna(toaletterna och skafferi) 3st av 14 totalt är strypa på returen för att hålla nån typ av delta mot för dom stora.
Är -9 här nu och skickar ut 40grader och har 34grader på returen på VP, då har jag 23grader uppe och 21,5grader nere skulle vilja ha ner den tempen på övervåningen till 21 grader utan att behöva montera termostater? då vi bara har sovrummen uppe och vistas oftast bara på bottenvåningen.
Ska jag strypa ner returen på alla radiatorer på övervåningen för att uppnå detta?

Huset är 150kvm + 30kvm uppvärmd källare byggt 1908 tilläggsisolerad utvändigt, alla fönster är bytta till 3glas och golven på bottenvåningen är upprivna och omisolerade.

Pumpen är en Thermia Itec 2-9 Total med mellanväxlare och volymtank.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9635
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmare på övervåningen mot bottenvåningen
« Svar #1 skrivet: 28 november 2020, 09:43:41 »
Ja det handlar om att öka flödet en del på bottenvåningen eller minska flödet på övervåningen genom att strypa i returventilerna om det inte finns någon annan stor strypventil till hela övervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tompanys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmare på övervåningen mot bottenvåningen
« Svar #2 skrivet: 28 november 2020, 11:51:03 »
Okej som jag misstänkte, blir till att strypa på radiatorerna uppe då det är enda möjligheten jag har.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!