Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Altherma Geo 3 el och faser  (läst 2104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Altherma Geo 3 el och faser
« skrivet: 27 november 2020, 14:41:36 »
Hej

Vilken fas kommer kompressorn att gå på eller är den 3-fas? Tänkte lite på planeringen av strömmen så man inte får den på samma som några andra tungviktare.

Daikin kan mäta inkommande el till huset så man inte blåser en propp när det är riktigt kallt och man inte är hemma. Följer sådana mätare med som standard eller är det ett extra tillbehör?

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma Geo 3 el och faser
« Svar #1 skrivet: 27 november 2020, 18:48:54 »
Själva strömavkännarna är tillval men maskinen har resten inbyggt vad jag förstår.
Kompressorn är väl enfas och antar att man kan lägga den på den fas som passar bäst.
Sävsjö trähus från 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma Geo 3 el och faser
« Svar #2 skrivet: 27 november 2020, 19:01:13 »
Hej

Vilken fas kommer kompressorn att gå på eller är den 3-fas? Tänkte lite på planeringen av strömmen så man inte får den på samma som några andra tungviktare.

Daikin kan mäta inkommande el till huset så man inte blåser en propp när det är riktigt kallt och man inte är hemma. Följer sådana mätare med som standard eller är det ett extra tillbehör?

Annan kund har kört Daikin Altherma 3 GEO i 1 år och är nöjd och har inga driftproblem efter jag har sett annan forum här i värmepumsforum!

Det är 1-fas för kompressor och eltillsats går det 3 fas är ju ingen oroa sig för att det visar tester är överlägsen för Daikin Altherma 3 GEO är topp när det gäller Energieffektivitet Kallt klimat 55 C (system) på 169.

Se på: https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar?utm_campaign=edr_sept_skadeforebyggande_varmepumpsspecial_2020-09-01_27190833&utm_content=stor_jamforelse_av_varmepumpar_ute_nu&utm_medium=email&utm_source=skadeforebyggande&utm_term=villakunder

och

https://www.folksam.se/media/Detaljerad_sammanstallning_varmepumpar_2020_tcm5-50248.pdf

Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad 52meter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Medelpad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma Geo 3 el och faser
« Svar #3 skrivet: 27 november 2020, 22:54:09 »
Annan kund har kört Daikin Altherma 3 GEO i 1 år och är nöjd och har inga driftproblem efter jag har sett annan forum här i värmepumsforum!

Det är 1-fas för kompressor och eltillsats går det 3 fas är ju ingen oroa



Nja, den är väl som alla andra att elpatronen också är 1 fas 230 Volt i steg 1, och 2 faser 230 V på steg 2.
Vid steg 3 går kompressorn på samma fas som den 3:e elpatronen.
Villa 1 1/2-plan från 1990.
Bergvärme 52 meter borrhål, rörligt vatten.
Golvvärme 154 m2 + 20 m2 i groventré.
Färila varmgrund.
Tulikivi täljstenskamin som tillför ca. 4000 kWh/år
Tilluft genom rostfritt rör dia 200 mm, 27 meter, 120 cm under markplanet.
Ventex FTX med bortkopplad tillskottsvärme.
Väderstrecksorienterad byggnad indelad i olika temperaturzooner, rumstermostat i alla rum.

Elförbrukn: Total ca. 6000 kWh/år
Värmepump på 4,4 kW: 2250 kWh/ år i snitt.
Styrs av returtemp på golvvärme + termostat tappvarmvatten.
Utegivare bortkopplad efter haveri på originalstyrning,styrs sen ca. 20 år
med en Omron E5cs-r1px-521.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma Geo 3 el och faser
« Svar #4 skrivet: 27 november 2020, 23:30:21 »
Nja, den är väl som alla andra att elpatronen också är 1 fas 230 Volt i steg 1, och 2 faser 230 V på steg 2.
Vid steg 3 går kompressorn på samma fas som den 3:e elpatronen.
Så länge kompressorn går så lastar elpatronerna de andra faserna. Endast vid kompressorstopp går elpatronen in på kompressorns fas. Min maskin har aldrig smällt en säkring och vi har 16A i huset. Inga strömkännare har jag heller. Men en förbrukning på 3900kWh på husvärme och VV kan jag glädjas åt.

Mvh
D

Utloggad Prometheus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma Geo 3 el och faser
« Svar #5 skrivet: 28 november 2020, 08:46:23 »
Vad är märkeffekten på kompressorn i en altherma 3 Geo 10kW? Dvs eleffekt in i maskinen. 
I databladet står det för värme min/nominellt/max 0.85/5.5/9.6 kW 
COP  4.89

Eleffekt till kompressorn bör då bli:

Min 0.85/4,89=0.173 kW
Nominellt 5.5/4.89=1.12 kW
Maximalt 9.6/4.89=1.96 kW

Så funkar allt som det ska och är injusterat så vill man ju att kompressorn ska stå för 99% av värme o vatten produktionen. Maximalt drar alltså kompressorn strax under 2 kW som en vattenkokare  :)

Med P=U*I får man att I=1960/230=8,52A vilket stämmer då jag har för mig ”Daikin” skrev maskinen drar Max 9A på en fas.
Sävsjö trähus från 1996 i Täby  2plan 180m2 +45 m2 suterräng källare med garage.
Golvvärme i hela huset. 4 pers två idrottande tonåringar: Årsförbrukning 9 MWh
200m borra, Daikin Altherma 3 Geo 10 kW X-modellen med aktiv kyla.
Förbrukning med Nibe 360p 22 MWh, 28 MWh när kompressorn rasade.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma Geo 3 el och faser
« Svar #6 skrivet: 28 november 2020, 11:37:43 »
Vad är märkeffekten på kompressorn i en altherma 3 Geo 10kW? Dvs eleffekt in i maskinen. 
I databladet står det för värme min/nominellt/max 0.85/5.5/9.6 kW 
COP  4.89

Eleffekt till kompressorn bör då bli:

Min 0.85/4,89=0.173 kW
Nominellt 5.5/4.89=1.12 kW
Maximalt 9.6/4.89=1.96 kW

Nja, så enkelt är det inte.
En kompressors verkningsgrad varierar med varvtalet. Normalt så tappar maskinerna verkningsgrad neråt och uppåt från nominellt värde. Dock skall man vara på det hela uppmärksam att nominell effekt inte automatiskt innebär maximal verkningsgrad. Då tillverkaren måste ange ljudtrycket vid samma nominella effekt så väljs nominell effekt ut med omsorg där balansen mellan angivett ljud och verkningsgrad är mest gynnsam ur marknadssynpunkt. Jag kan dock bekräfta att i detta fall så har maskinen ett högre COP vid en annan effekt än nominell.
COP varierar också med framledningspemperaturen och brinetemp.
Vid full last så drar maskinen 2,2 kW 0/35C och har ett COP på 4.34.
Borrar du djupare och når 5 C på brine så har du COP 4.98 vid full last.

D

Så funkar allt som det ska och är injusterat så vill man ju att kompressorn ska stå för 99% av värme o vatten produktionen. Maximalt drar alltså kompressorn strax under 2 kW som en vattenkokare  :)

Med P=U*I får man att I=1960/230=8,52A vilket stämmer då jag har för mig ”Daikin” skrev maskinen drar Max 9A på en fas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!