Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flödeslarm på RX50  (läst 1292 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kvisten9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flödeslarm på RX50
« skrivet: 19 mars 2023, 21:58:20 »
Jag bor har precis flyttat in i ett nytt suterränghus med radiatorer på övervåningen och golvvärme nere. Utegivare.
Har inte fått någon bra start då rörläggaren lite på måfå gjort en grovjustering. Han medgav att han inte installerat CZ RX50 innan.
Jag får flödeslarm hela tiden men förstår inte hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet. Någon som känner till kyltekniker i Gbg området som kan?

Mer info: Får ”flödeslarm cirkulation” på displayen. Förklaring: värmeläge och flödet genom cirkulationspumpen är lägre än minvärdet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2023, 08:23:48 »
Har du satt alla termostater på max? Endast ett fåtal termostater kan användas i rum som eventuellt blir för varma.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2023, 08:30:54 »
Är inte så svårt att förstå sig på det där, bättre du lär dig själv, för det tar ett tag att justera in systemet bra.
Läs på i manualen, och prova dig fram.
Som Josth skriver så är en bra utgångspunkt att börja med alla termostater öppna, eventuell rumsgivare deaktiverad, och sedan justera kurvan så att temperaturen blir så bra och jämn som möjligt i alla rum.
Finns vissa rum som blir kallare än du vill kan du kolla om det går öka grundflödet i radiatorer eller golvvärme för det rummet.
Finns vissa rum som blir för varma när de flesta andra är "bra" så kan du kolla om du kan minska grundflödet i dessa rum.
När du fått bra balans mellan rummen, och temperaturen i normalfallet (ingen sol eller stark vind som påverkar) är bra så kan du aktivera rumsgivaren så den får hjälpa till att kompensera för t.ex. vind och solpåverkan, och du kan också aktivera några få termostater om du vill, t.ex. i sovrum, eller enstaka rum som påverkas kraftigt av solinstrålning.
Om för många termostater stryper samtidigt har man som regel för hög kurva inställd, termostaterna stryper, och du får larm för lågt flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Davv888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2023, 09:12:41 »
Hej.
Hade samma problem med min när den installerades och då visade sig att det var en bugg i programvaran och för att kringgå detta skulle man ändra minska cirkulations flöde till 0 i inställningar.
« Senast ändrad: 23 mars 2023, 17:41:28 av Davv888 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2023, 09:55:49 »
Det är ingen bugg i mjukvaran, bara ett sätt för installatören att komma runt problemet att de inte förstår sig på hur man ska justera in värmesystemet.

Försök göra enligt min förklaring nedan, så behöver du inte stänga av larmet för lågt flöde som installatören gjort för Davv888
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Davv888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2023, 12:04:53 »
Det är ingen bugg i mjukvaran, bara ett sätt för installatören att komma runt problemet att de inte förstår sig på hur man ska justera in värmesystemet.

Försök göra enligt min förklaring nedan, så behöver du inte stänga av larmet för lågt flöde som installatören gjort för Davv888

Det var comfortzone själva som sa att det var en bugg. Stod bredvid när installatören ringde cz. Men visst kan tycka att det borde vara fixat mer än ett år senare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2023, 07:59:18 »
Eller så har de lärt sig säga det för att slippa utbilda installatörerna hur man justerar in ett värmesystem och reglerdatorns inställningar över telefon.
Att ställa ned larmgränsen till 0 trollar i ett slag bort alla synbara problem med den goda tanken att ge larm om flödet blir för lågt i systemet. (På grund av för hög kurva och termostater som stryper bort stora delar av flödet vilket försämrar COP och ger ökat slitage på kompressorn och alla kringliggande komponenter)

Jag har inte någon inside information, så jag kan självklart ha fel, baserar dock min slutsats på över 30 års erfarenhet inom styr/regler-branschen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Davv888

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2023, 17:57:33 »
Eller så har de lärt sig säga det för att slippa utbilda installatörerna hur man justerar in ett värmesystem och reglerdatorns inställningar över telefon.
Att ställa ned larmgränsen till 0 trollar i ett slag bort alla synbara problem med den goda tanken att ge larm om flödet blir för lågt i systemet. (På grund av för hög kurva och termostater som stryper bort stora delar av flödet vilket försämrar COP och ger ökat slitage på kompressorn och alla kringliggande komponenter)

Jag har inte någon inside information, så jag kan självklart ha fel, baserar dock min slutsats på över 30 års erfarenhet inom styr/regler-branschen.

Givetvis ska man man justera in systemet. Jag påstår inget annat. Syftet med mitt inlägg var att dela med mig av min erfarenhet om ovanstående åtgärder inte hjälper.
Dela med sig av erfarenhet och försöka hjälpa varandra antar jag är syftet med forumet?
Att påstå att jag blivit blåst av tillverkaren och installatören inte vet vad han håller på med när du inte har en aning om hur det ser ut hos mig eller hur installationen gick till lär knappast vara till någon hjälp.

Jag hoppas att det löser sig för trådskaparen och ett väl injusterat system löser problemet. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2023, 08:37:52 »
Jag påstår ingenting, men baserat på min erfarenhet, och efter att ha drivit detta forum i över 20 år så är min misstanke att du blivit blåst.
Jag kan självklart ha fel, och påpekar just det i mitt inlägg, så att det ska vara uppenbart för alla som läser.
Det är mitt sätt att dela med mig av den kunskap och erfarenhet jag sitter på.
De som vill stänga av larmet kan göra det, och de som vill justera in värmepumpen så den går utan larm kan göra det.
Jag vet vad jag anser vara det bättre alternativet - men det är ändå bra att få tips om hur man kan göra om man drabbas av det där larmet trots att man justerat in grejerna som bra som möjligt.
Skulle t.ex. tro att man kan få det där larmet om en av tempgivarna visar några grader fel, och de kan det vara bra att veta hur man gör för att slippa larmet.

OM jag säger så här, om ditt tips skulle bli ledande för att åtgärda larmet istället för att åtgärda driften på värmepumpen så skulle det vara direkt skadligt, och ser man det på utfallet för alla CTC-ägare i Sverige så skulle det kunna kosta miljontals kronor/år i minskad energibesparing, och ökat antal haverier.
Så, jag tycker att jag har ett ansvar att kommentera ditt tips.
« Senast ändrad: 26 mars 2023, 08:40:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2023, 09:11:01 »
CTC ??
Comfortzone (CZ)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Kvisten9

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #10 skrivet: 03 april 2023, 15:50:25 »
Tackar för er hjälp!
Det har gått ett tag sedan jag skrev om mitt problem. Jag har nu skruvat upp alla termostaters på undervåningen till Max. Har satt UV referenstemp på 22.0.
UV uppvärm. kurva på 5.7. Jag tycker e se tt jag har en jämt och skön temp i huset.. på nedervåningen där termostaterna är ligger tempen på cirka 20,5-21,5 grader, alltså inte över reftemp i något av rummen.

Jag får ändå samma larm varje dag runt lunch.. på samma slinga. vad gör jag för fel?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flödeslarm på RX50
« Svar #11 skrivet: 03 april 2023, 19:42:39 »
Samma slinga, alla slingor går frän fördelaren och är inte egen individ. Du får förklara hur du tänker. Du kanske tänker hela paketet som slinga. Prova med att ta bort alla termodon, så det inte är dom som ställer till det, om dom stänger helt, så kan flödet över VP bli för dåligt och då larmas det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 396
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!