Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Löser pÃ¥ hög pressostat.  (läst 4176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #30 skrivet: 07 augusti 2021, 19:25:08 »
Felet är tillbaka, men som sagt det har något att göra med att VP gör varmvatten. Jag återkommer imorn med siffror på temparna, nu blir att ha lite helg.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #31 skrivet: 08 augusti 2021, 10:44:22 »
Okej! tog tjuren i hornet direkt på förmiddagen här.
Kvitterade felet och pumpen gick en hel varmvatten cykel utan att lösa på högpressostat.
Följande tempar tagna direkt efter cykelns slut.

GT3 - Börvärde 43, Nuv 47.5
GT5 - Börvärde 21, Nuv 24.2
GT6 - Kompressor temp 79.4
GT8 - Värmebärare ut 52.6
GT9 - Värmebärare In 44.2
GT10 - Köldbärare in 5.8
GT11 - Köldbärare ut 4.0

känns som ett väldigt diffust problem..

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #32 skrivet: 08 augusti 2021, 11:04:18 »
Hittade loggningsdata för min pump från en sommarkörning. I slutet av varmvattenberedningen var VBut 55,7, GT6 77 och ingående köldbärare 6,8 grader.

Detta skall jämföras med 52,6, 79,4 och 5,8. Hetgasgivaren (GT6) verkar ofta kunna visa rätt mycket fel men om den visar rätt tycker jag värdena är helt normala. Hetgastemperaturen brukar ligga ca 30 grader över utgående värmebärare. Ett tryck i kondensorn som är så högt att pressostaten löser ut borde ge betydligt högre hetgastemperatur. Vet inte om pressostater åldras och börjar driva iväg tryckmässigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #33 skrivet: 08 augusti 2021, 11:15:22 »
Hittade loggningsdata för min pump från en sommarkörning. I slutet av varmvattenberedningen var VBut 55,7, GT6 77 och ingående köldbärare 6,8 grader.

Detta skall jämföras med 52,6, 79,4 och 5,8. Hetgasgivaren (GT6) verkar ofta kunna visa rätt mycket fel men om den visar rätt tycker jag värdena är helt normala. Hetgastemperaturen brukar ligga ca 30 grader över utgående värmebärare. Ett tryck i kondensorn som är så högt att pressostaten löser ut borde ge betydligt högre hetgastemperatur. Vet inte om pressostater åldras och börjar driva iväg tryckmässigt.

Ajemen förstår! jag testade även nu att sätta börvärdet på varmvatten till 49 grader för att få en ny cykel.

GT6 -> 84
GT8 -> 54.7
GT9 -> 47.7
GT10 ->5.5
GT11 ->3.7

dessa värden är tagna under drift då VP värmer upp VV och ganska nära börvärdet på 49.

Har även satt högre värde i huset nu för att se så den klarar att byta cirkulationen mot huset utan problem, återkommer.

Utloggad keepwarmnicky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Löser på hög pressostat.
« Svar #34 skrivet: 09 augusti 2021, 18:26:32 »
Vet inte men kan väl säga CASE closed.
vad har jag då gjort -> tömde ut varmvatten sidan inklusive mot radiator sidan, dvs allt vatten -> rengjorde alla slängar -> nollställde systemet.

Nu har pumpen rullar 24 timmar, så jag håller tummarna nu för en fel fri pump ett tag till.

Mvh och tack för all hjälp utan er hade jag inte kunnat klara det :)  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!