Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver inomhusgivaren kalibreras?  (läst 1592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Behöver inomhusgivaren kalibreras?
« skrivet: 12 december 2010, 11:10:35 »
För ca 2 månader sedan fick vi vår C7a installerad och det har varit lite rörigt sedan dess... (eller så är jag bara för krävande...).

Det jag funderar på nu är om inomhusgivaren måste kalibreras.
Pannan visar att det är 18-19 grader inne, men när jag sätter en termometer vid inomhusgivaren så visar den 20-21 grader (har provat med två olika termometar...). Detta gör ju att pannan försöker komma upp i 20 grader men lyckas inte... Just nu har jag ställt ned innegivaren till ca 18.5 grader och det är fortfarande 20-21 grader inne (vilket vi tycker är behagligt...).

Så; har installatören missat att kalibrera innegivaren eller är det något annat som spökar?

1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver inomhusgivaren kalibreras?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2010, 12:25:55 »
Det är vanligt att givarna visar ett par grader fel. Det faktum att displayen visar tiondels grader gör att man tror att de är bättre än de är. Det går inte att kalibrera dem, har i alla fall inte hört talas om det.

Botemedlet är precis som beskrivet. Vill man ha 20 grader inne och givaren inomhusgivaren då visar 18,5 grader ställer man in 18,5 grader som önskad temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Behöver inomhusgivaren kalibreras?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2010, 16:15:44 »
Tack Roland!
Det positiva är att vi förmodligen inte behöver flytta innegivaren...

Men om installatören inte kollar detta, blir det inte väldigt fel i pannan då? Den reglerar väl på värdet som givaren ger, och om den är 2 grader fel så reglerar den ju på det...
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver inomhusgivaren kalibreras?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2010, 17:40:44 »
Tack Roland!
Det positiva är att vi förmodligen inte behöver flytta innegivaren...

Men om installatören inte kollar detta, blir det inte väldigt fel i pannan då? Den reglerar väl på värdet som givaren ger, och om den är 2 grader fel så reglerar den ju på det...

Givaren har en resistans som är beroende på temperaturen. Reglerenheten strävar efter köra pumpen så att den resistansen håller sig på ett konstant värde som motsvarar den temperatur man vill ha. Vad den resistansen betyder i siffervärde på displayen, om det är grader Celsius eller Fahrenheit eller Celsius minus två grader spelar ingen roll när det gäller innegivaren. Det är en annan sak med hetgasgivaren där det finns en larmnivå.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Behöver inomhusgivaren kalibreras?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2010, 17:57:00 »
Ok, då kan jag justera ned börvärdet på givaren i pannan från säg 20 till 18.5 och sedan finjustera med ratten på givaren...
Bara att läsa på hur jag ändrar värdet då.

Tack för de snabba svaren Roland!
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!