Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FH 35 provtryckning?  (läst 2438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
FH 35 provtryckning?
« skrivet: 20 juli 2015, 12:18:34 »
Hej
Har idag fått min FH35 installerad och efter alla trådar man läst så har jag inte direkt superförtroende för installatörer. Han som installerade verkade dock både kunnig och trevlig men några frågetecken fick jag givetvis.

Är det standard med montering, 15-20min vacuumsugning och så är det klart? Varför jag blev frågande var att jag fick mitt garantibevis och där står det provtryckning och påfyllning maskin JA. Hur viktigt är det på en ny maskin? Bör jag ställa till liv över det?

Andra frågan är angående vacuumsugen som används. Om det inte är standard med vätskefyllda mätare på en vacuumsug så utgår jag ifrån att denna var trasig vilket iofs inte spelar någon roll om sugen i sig fungerar. Om mätarna nu ska vara vätskefyllda till 70% så ska dom inte röra på sig under sugning? Var +15 grader nånting vid installationen så kanske bara behövs en snabb sugning så är det klart. Mätarna rördes inte utan stog i botten åt vänster hela tiden och det som fick mig att undra var att han inte kollade mätarna innan han kopplade ut sugen utan han kollade sin klocka hur länge han sugit.

Vill tillägga att jag inte är kritisk eller sarkastisk utan undrar om allt gick rätt till då jag inte vart med om en installation förr.

MVH

Micke
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FH 35 provtryckning?
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2015, 18:30:51 »
beroende på rörlängd temperatur luftfuktighet hur rören har varit förvarade och tillslutna, pumpens dagsform mm. ,,, kan mycket väl 20 minuter räcka,
fast slutligt absolutvacum är ju bra att veta för säkerhets skull.
tiden är inte måttstocken om man inte läser tillverkarens anvisningar som just refererar till tid...

teknikern kyla

  • Gäst
teknikern kyla
SV: FH 35 provtryckning?
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2015, 07:42:41 »
Hejsan!
När en ny kylmaskin installeras måste den alltid täthetsprovas innan den startas upp.inte provtryckas det är helt andra tryck. täthetsprovningen räcker till ca 10 bar. Riskbedömningen som görs i samband med täthetsprovningen skall dokumenteras hos kylföretaget, sådant kontrollerar myndigheterna sedan vid den årliga tillsynen.
Vid täthetsprovningen kollar man efter läckor samt så binder kvävgasen fukten i systemet.
angående vaccum körningen, så finns det både analoga och digitala mätare. det man använder är en vacuumeter som mäter undertrycket. att titta på manumeterstället räcker inte, dom har inte den noggranheten. finns ingen tid man kan säga hur länge man skall köra vacuum utan det är olika ifrån fall till fall. Det som bestämmer är när vaccumkörningen är klar är värdet på vaccumetern. Så du vet inte ifall du har haft ett korrekt undertryck i din maskin eller inte, inte kylteknikern i heller för den delen.
Oseriöst att strunta i täthetsprovningen, förfalska papperna troligen då med! du kan ju begära att få se riskbedömningen som med all säkerhet inte finns eller är gjord.
Och även att köra vaccum utan att använda vaccumeter, ifall tekniker använde ett digitalt manumeterställ så i vissa av dem så är där inbyggda vaccumeterar och då är det okej!

 

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FH 35 provtryckning?
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2015, 17:01:59 »
Hej och tack för svar

Det var analoga mätare på grunkan han vacuumsög med och som sagt såg dom tämligen vattenskadade och defekta ut. Han tittade inte på den innan han ansåg att det var tillräckligt vilket kan då beror på att mätarna var trasiga.
Täthetsprovning antar jag inte man kan göra på 2minuter i smyg utan att man måste trycksätta och söka efter läckor eller bubblande på något sätt. Det senare gjordes inte.

Ska jag påpeka detta eller hur gör man med en pump som är "stress" installerad? Den kan ju mycket väl fungera i 15år men kan också konternuerligt tappa effekt från dag 1 pga läcka.

Hur kan det va så jävla mycket tomtar i denna branchen? Ni som nu installerar behöver inte ta åt er eller försvara branchen utan sträck på ryggen och var stolta. Verkar ju vara väldigt hårt med certiefieringar och krav, som hälften verkar skita i. Är det ingen som kontrollerar detta isf varför måste pumpen installeras av cerifierad installatör för att man ska ha garantin då många "hemmaproffs" förmodligen hade gjort ett seriösare arbete? Hur ställer sig Canvac med flera till min pumpinstallation som är "rätt" på papper men kan kosta dom en pump extra under garantitiden?

MVH

Micke
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!