Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning trots jordvärme, gammal hus, gammal pump  (läst 2172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johanfl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej.
Håller på och kikar på hus och försöker tolka energideklaration, är lite nybörjare på det så skulle behöva lite hjälp.
Kåken är från 1920 på 260kvm, blandat 1,2 och 3 glas fönster, "stenhus" vattenburen värme med radiatorer.
Spontant hajjade jag till på den höga elförbrukningen som jag tycker är hög trots jordevärme, pumpen är säkert 15-20 år gammal men vet inte fabrikat/modell. 1 pers i hushållet.
Känns nästan som om jordevärmepumpen skulle stå och gå elpatronerna men det kanske är så här hög förbrukning i ett så pass gammal hus?
Hjälp!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hur är det med isolering i tak och väggar? det är ju det som avgör energiförbrukningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad johanfl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Man får nog förutsätta standard enligt 1920, dvs ganska minimal.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Var i landet ligger huset?
Om jag räknar på typ mellansverige så gissar jag att husets värmebehov är ca 160 kWh/m2 och år vilket ger en siffra på 41600 kWh.
Troligen är värmepumpen inte frisk.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Väggarna kanske bara består av två lager murad tegelsten med luftspalt emellan och sedan puts. Och lite sågspån i vindsbjälklaget. Om värmepumpen fungerar och ger en årsvärmefaktor 3 så skulle energibehov för uppvärmning vara uppåt 90 MWh/år vilket är extremt högt. Ser att det står Ystad i energideklarationen så klimatet är milt med lägst ca -10°C på vintern. Finns det något uterum eller växthus som värms hela vintern eller kanske stort garage eller stor pool? Lutar år att värmepumpen inte fungerar så bra som den borde och frågan är hur den är dimensionerad och jordslingans längd?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Det är något som inte stämmer i den där energideklarationen.
Vad uppges för "Atemp mätt värde" i början på dokumentet?

Antingen är kåken betydligt större än 260 kvm Atemp, eller så har någon räknat fel vid beräkningen av kWh/kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!