Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen värme på övervåning och dåligt luftflöde Nibe F750  (läst 1606 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reinvent

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Flyttade in i ett radhus byggt 2015 på 133 kvm för ca ett halvår sen. Kan inget om värmepumpar sedan tidigare, men har läst på en massa bl.a. här på forumet senaste tiden. Vi har en Nibe F750 med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.

Vi har två problem:

Problem 1
Vi får oftast ingen värme ur radiatorerna på övervåningen (samtliga). Jag har luftat radiatorerna och värmepumpen utan att det egentligen pös ur någon luft överhuvudtaget. Enbart vatten, så det verkar inte vara det. Jag har också fyllt på med vatten i pumpen för att öka trycket som initialt var lågt (runt 0,6). Har kontrollerat cirkulationspumpen i värmepumpen och den är satt till III.

Vad jag däremot noterat är att dom få dagar när det blivit riktigt kallt ute (runt -15 till -20 grader) så kommer det värme ur radiatorerna. Har kikat på värmekurvan som är satt till 9 och förskjutning till +8. Har inte landat i om det här verkar vettigt eller inte, men känns åtminstone som en hög förskjutning? I samband med det här så noterade jag också att inställningarna på pumpen verkar gälla för radiatorerna då det enbart finns ett ”klimatsystem” att konfigurera, och som jag förstått det så lär det innebära att det finns en ”shunt” som reglerar ner framledningstempen till golvvärmen i och med att radiatorerna verkar behöva högre framledningstemp än golvvärmen? Oavsett vad så har jag ev. lokaliserat problemet och det är att det sitter en rumsgivare på nedervåningen där vi har önskad temperatur genom golvvärmen (t.o.m. mer än så då vi har 22-23 grader) som framledningstemperaturen justeras efter med en faktor om 2. Just nu är det 23 grader och det är inställt att vi vill ha 20. Om jag förstått allt rätt så borde det innebära att framledningstempen gentemot kurvan minskas med 6 grader då?

Spontant för mig som okunnig så känns det lite idiotiskt att rumsgivaren sitter där och inte på övervåningen där radiatorerna är. Eller tänker jag fel? Min fråga är om jag ska sätta ner rumsgivarens faktor till 0 så att den bara mäter temperaturen på nedervåningen eller om jag bör justera rumstermostaterna för golvvärmen på nedervåningen så att temperaturen på nedervåningen kommer ner till den nivån som är inställd som den önskade tempen på pumpen? I så fall så borde väl påverkan från rumsgivaren bli mer eller mindre noll eller mycket mindre?

Problem 2
Lufthastighetssensorn på pumpen visar runt 130-145 när jag har kollat, vilket av vad jag läst mig till bör vara för lågt i vårt fall? Gjorde en uträkning utifrån en formell som jag hittade och fick det till att det bör vara runt 167. Kan det stämma? Fläkten är satt till 55% hastighet. Har bytt filter i pumpen och gjort rent filtren till tilluftsventilerna. Noterade i samband med det att vissa tilluftsventiler är helt öppna medan andra är nästintill stängda. Bör jag öppna upp samtliga helt och hållet? Bör jag öka hastigheten på fläkten? Frånluftsventilerna vet jag gjordes rent och justerades i samband med en OVK som BRF:en ordnade kort efter att vi flyttade in. Har inte sett protokollet från den, men ska försöka få fram det tänkte jag.

Blev ett långt inlägg, men tar tacksamt emot alla tips och råd som jag kan få! :)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
påverkan på inomhusgivare kan du sätta till 0, och du har fattat rätt, vill du ha 20 men har 23 med påverkan 2.0, då sänker han beräknad framledning med 6 grader.
Är du säker på att du har en pump och shuntgrupp någonstans till golvvärmen?
Kurva 9.0  är grundinställning 9 +8 är ganska hög förskjutning, du borde klara dig gott med 9, egentligen till och med 8.
prova att sänka pumpen du har på III till II det ska lysa II streck till vänster om knappen på pumpen, inte till höger!
Om du har pumpen på II, så kan den andra pumpen reglera det sista som behövs, har du den på III så kommer den andra pumpen i maskin att stå mer eller mindre still.
Alla termostater på max

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
Bör jag öppna upp samtliga helt och hållet?
Dom har troligen stängts pga kalldrag. Men dom finns ju där av en anledning så dom ska alla vara öppna, kanske inte behöver vara det helt men för att det ska bli rätt luftcirkulation runt fönsterpartier och rätt luftomsättning. Om dom är stängda "för mycket" så får kanske inte pumpen tillräckligt med luft. Prova att öppna upp samtliga ventiler och kolla sedan lufthastigheten igen ifall den ökat (om det fungerar så är det ett bättre alternativ än att öka fläkthastigheten)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad reinvent

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
påverkan på inomhusgivare kan du sätta till 0, och du har fattat rätt, vill du ha 20 men har 23 med påverkan 2.0, då sänker han beräknad framledning med 6 grader.
Är du säker på att du har en pump och shuntgrupp någonstans till golvvärmen?
Kurva 9.0  är grundinställning 9 +8 är ganska hög förskjutning, du borde klara dig gott med 9, egentligen till och med 8.
prova att sänka pumpen du har på III till II det ska lysa II streck till vänster om knappen på pumpen, inte till höger!
Om du har pumpen på II, så kan den andra pumpen reglera det sista som behövs, har du den på III så kommer den andra pumpen i maskin att stå mer eller mindre still.
Alla termostater på max

Tack för råden! Satte faktiskt ner förskjutningen till 0 och lät kurvan vara kvar på 9 igår kväll för att se hur det blir. Kanske prövar att gå ner till 8 sen om 9 känns mer än komfortabelt. Ska sätta ner påverkan på inomhusgivaren till 0 med och justera cirkpumpen till II och testa. Jag är inte säker på att jag har en shunt till golvvärmen. Vet helt ärligt knappt vad jag ska leta efter, men i och med att radiatorerna behöver högre temp och jag inte kan justera framledningstempen för enbart golvvärmen på värmepumpen så måste det väl finnas något som begränsar framledningstempen till golvvärmen någon annanstans? Eller? Såg tidigare i servicemenyn att max framledningstemp är satt till 52, och det lär väl knappast golven nere må bra av?

Utloggad reinvent

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dom har troligen stängts pga kalldrag. Men dom finns ju där av en anledning så dom ska alla vara öppna, kanske inte behöver vara det helt men för att det ska bli rätt luftcirkulation runt fönsterpartier och rätt luftomsättning. Om dom är stängda "för mycket" så får kanske inte pumpen tillräckligt med luft. Prova att öppna upp samtliga ventiler och kolla sedan lufthastigheten igen ifall den ökat (om det fungerar så är det ett bättre alternativ än att öka fläkthastigheten)

Ok, tack! Ska pröva att öppna dom helt och se om det gör någon skillnad!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Ja det bör finnas cirkpump och termostat för golvvärmeregleringen tycker jag

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4723
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme på övervåning och dåligt luftflöde Nibe F750
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2022, 15:41:10 »
Det sitter en fördelningscentral gömd någonstans, bakom en lucka ( kanske nu en byrå framför eller i en garderob ), bara leta och ta ett foto så alla rör och ev pump kommer med

Utloggad JLindvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme på övervåning och dåligt luftflöde Nibe F750
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2022, 23:08:36 »
Jag har liknande problem som trådskaparen. Jag har följt optimeringsguiden samt kopplat bort rumsgivaren och öppnat alla termostater på max. Jag har luftat systemet (pump och radiatorer). Jag har tyvärr kallt på ovanvåningen där radiatorerna är kalla förutom när det är riktigt kallt ute. Det är alltså lagom temperatur nere med golvvärmen och för kallt uppe. Jag har kurva 7+1 och bor i Skåne. Ska jag strypa flödet i golvvärmen så att mer värme trycks upp till ovanvåningen? Gör jag det i så fall på vredet vid den externa cirkulationspumpen som sitter vid golvvärmen som ser ut som en radiatortermostat (3), eller ska jag in i den digitala displayen (2) och pilla på värdet som går att justera från 0.5-6 (står på 2.0 nu). Cirk-pumpen i F750 står på läge II.

Tack på förhand! /Johan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme på övervåning och dåligt luftflöde Nibe F750
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2022, 09:46:28 »
Radiatorerna behöver kanske värmekurva 11, förskjutning -2 enligt NIBE's översiktskarta. Man får prova sig fram. Sedan prova att justera den vita max-termostaten till golvvärmen om det blir för varmt där nere.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!