Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.  (läst 2277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« skrivet: 18 oktober 2015, 06:32:58 »
Jag får inte bort utfällningar på fönstrens underkant/insida.
Har borrat i fler ventiler sitter paxfläkt på WC Som alltid går tagit ur i dörrar så luften kan gå fritt och avfuktare i källaren.
I källaren ligger fukten pÃ¥ 55 och uppe ligger det pÃ¥ 48-50 har 20-21grader och fritt frÃ¥n elementen till fönsterna sitter även nya tätningslister i alla fönster.  Vad kan man mer göra? Det är 2glas kopplade fönster.

Tackar för svar.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2015, 07:10:41 »
Hej.
Om luften inne håller 20 grader och 50 % RF kommer utfällning att ke på ytor som är kallare än 9,2 grader.
Temp och RF verkar spontant helt ok. Svaret torde alltså snarare stå att finna i fönsterutförandet, dvs det ser ut att vara en märkbar köldbrygga längs fönsterkarmen.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2015, 17:25:14 »
Det svaret låter helt ok! Tackar vi för. Hoppas det blir bättre sen när värmen är på mer konstant blir oftast på kvällarna då det börjar krypa ner i graderna och värmen inte behövs på hela dagen. Så det kanske hinner torka upp ordentligt sen när det blir minusgrader

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2015, 17:45:58 »
Och är det en vanlig Paxfläkt som sköter ventilationen så skulle jag tro att du "underventilerar" rätt ordentligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2015, 18:05:50 »
Jag kan också tänka mig att du inte ventilerar tillräckligt.
En Pax Passad orkar bara att att fläkta ut 95m³/h som mest

Skall det vara riktigt skall man i varje våtutrymme ventilera ut 125m³/h samt lika mycket från köket.

Men som Dadid skrev så kan du ha en köldbrygga i fönstret som gör att innersta glaset blir kallt.
Är det tvåglas kan kanske hjälpa att sätta en dammlist mellan fönsterna.
Då drar inte lika mycket kall luft förbi innerglaset som då blir lite varmare och fukten kan inte kondensera lika lätt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad fenion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: falköping
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 171 6kw elpatron
SV: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2015, 18:50:26 »
Bor i ett hus med tidigare självdrag och har satt i nya tätningslister i fönstren och borrat in tilluftsventiler och satt fläkt i badrummet och mycket mer tänker jag inte göra om man nu inte ska sätta in en kanalfläkt med bättre kapacitet kanske?

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2015, 00:41:32 »
Du kan installera ett energiglas i våtrummen för att bli av med kondens på rutan.
Givetvis löser det inte grundproblemet som löses med ventilation, men även med rätt ventintilation sett ur husets totala volym så kommer du få förhöjda värden i våtutrymmena vid dusch och bad.
Jag satte in ett energiglas i fönstret som sitter rakt ovanför badkaret på vår ena toalett.
Det håller för det mesta kondens borta, riktigt varma bad eller låga utetemperaturer ger givetvis kondens.
Installationen av energiglas gjort av glasmästare kostade något över 1000:-.

Sätta en fläkt med mycket stor kapacitet i badrummet kommer att göra att det känns kallt och dragit.
Bättre att göra som ges råd om i föregående inlägg att ha flera i alla våtrum.
Annat alternativ är att ha takfläkt på skorstenen för självdragskanalerna och justera in flödena med frånluftdon.
Alternativt kanalfläkt med don.
Om kanalerna medger detta.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad gör jag för fel? Med ventilationen.
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2015, 08:13:01 »
Frånluft skall sitta i dusch, wc, tvättstuga och kök.
Om du bara har en fläkt så kommer fuktig luft att sugas ut från andra fuktiga rum, till andra utrymmen, exempelvis vardagsrum.

En Pax Passad orkar bara att att fläkta ut 95m³/h som mest

Skall det vara riktigt skall man i varje våtutrymme ventilera ut 125m³/h samt lika mycket från köket.
125 m³/h är på tok för mycket för ett enskillt våtrum, det motsvarar 34 l/s. Värt att notera är också att de av tillverkarna angivna luftflödena oftast är fritt flöde, alltså utan tryckfall som när man kör fläkten i det fria.

Kraven från BBR är 0,35 l/s och kvadradmeter, vilket alltså innebär 70 l/s eller 252 m³/s (multiplicera med 3,6) för en villa på 200 m².
Utöver kravet på 0,35 l/s finns rekommenderade miniminivåer av frånluft för olika rum.
  • Tvättstuga 10 l/s
  • Kök 10 l/s, forcering med minst 75% upptagningsförmÃ¥ga för luftföroreningar
  • Toalettrum 10 l/s
  • Bad- eller duschrum med öppningsbart fönster 10 l/s
  • Bad- duschrum utan öppningsbart fönster 10 l/s med forceringsmöjlighet till forcering till 30 l/s, alternativt konstant ventilering med 15 l/s
Orsaken till att kondens fälls ut är mycket riktigt att innerglasets yta är så pass kall att inneluften närmast glaset når daggpunkten.
Mellan karm och innerbågen skall en lufttät list monteras.
Mellan inner och ytterbåge skall en tätning installeras runt om, men i neder- och överkant skall en liten bit tas bort så att en liten mängd torr uteluft kan cirkulera och förhindra kondens mellan glasen. Denna luftström skall dock hållas till ett minimum för att inte det inre glaset skall kylas vilket utöver kondens också ger högre värmeförluster.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!