Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600  (läst 2944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tjenare!

Har problem med min IVT 290 A/W från 2007 med tillhörande Optima 600.

Igår 22:00.
Utetemp: 5 grader C. Tappvatten: 57 grader C. Värmevatten: 42 grader C.
Symbol för kompressor, tillskott, fläkt och radiator tända. Varför behövs ens tillskott när det är +5 ute?
Blockerade tillskott innan sängen.

Idag 07:00.
Utetemp: 5 grader C. Tappvatten: 48 grader C. Värmevatten: 13 grader C.
Symbol för kompressor, tillskott, fläkt och radiator tända.
Symbolen för tillskott vad tänd, trots att denna var blockerad (inkopplad eleffekt 0kW i menyn).

Har tidigare haft problem med utlöst lågtryckspressostat, senast 18/2. Kan lägga upp värdena ifall det hjälper.
Har haft problem med isbildning på fläkten när det går från några plus till runt 0 eller -.
I tisdags 22/2 hängde sig shuntmotorn. Körde manuellt läge eftermiddag/kväll. Ändrade sedan tillbaka till auto och efter det så verkar det som att den fungerar som den ska igen.

Min kompis var hemma hos mig igår kväll och kollade tryck, gas osv. Gas var fylld till 90%, så han fyllde på lite till. Han är duktig men ingen IVT expert (hans egna ord) och vi blev tyvärr inte mycket klokare.

Har temperaturer på givarna från i morse samt loggen från den 18/2 då lågtryckspressostaten senast utlöste ifall det hjälper. Den 18/2 snöade det och fläkten lät inte som den ska. Is hade alltså bildats på fläkten. Manuell avrostning tar bort isen och missljudet försvinner..
« Senast ändrad: 24 februari 2022, 11:10:58 av Fredrik89 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2022, 12:02:55 »
Har du kollat att växelventilen går tillbaka ordentligt , ett normalt fel på VP av äldre modell, tyder lite på det med hög VV och låg rum.

Utloggad Fredrik89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2022, 12:19:39 »
Vi flyttade in i huset mitten av 2019, i slutet av 2019 hade jag en tekniker hemma. Försökte hitta fakturan tidigare i veckan eftersom minnet sviker lite, men jag är nästan helt säker på att de bytte båda växelventilerna + ena cirkulationspumpen i slutet av 2019. Dessa ska alltså vara relativt nya.

I tisdags när jag pillade på shuntmotorn så började jag med att först känna på växelventilerna. De har ett autoläge, och man kan sedan sätta dessa i manuellt läge. De stannar inte i manuellt läge, utan jag var tvungen att hålla de kvar i det läget, annars fjädrade de tillbaka till auto. Så jag antar att de går tillbaka ordentligt.

Jag hade samma problem i tisdags som jag hade idag, alltså låg radiatorvärme. När jag satte den vänstra växelventilen i manuellt läge fick jag genast upp temperaturen i radiatorerna.

Men jag var som sagt på shuntmotorn också, och det verkade som att det var den som hade fastnat.. Efter att ha pillat på shuntmotorn så verkar den ha kommit igång igen, och nu får jag i alla fall värme till radiatorerna när tillskottet hjälper till.

Mycket text..

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2022, 12:42:48 »
Du säger två växelventiler ,du har nog blandat ihop något , det är en av dito och en shunt, du får hålla koll på shunten att den går som den ska. Om du ökar och minskar kurvan från noll till max ett par ggr så ser du att den går som den ska.

Utloggad Fredrik89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2022, 12:57:39 »
Jag har ingen superkoll, det ska jag inte påstå men, jag hittade den här bilden online. Ser ut precis som min där hemma. Två växelventiler, en till höger och en till vänster.

Shuntventil - det jag kallar shuntmotor sitter ovanför den högra växelventilen. Denna rör på sig.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2022, 13:09:24 »
 Kollade din bild och det sägs  2 växelventiler. och en för VV ut till tappställe och en för skift för att göra VV, plus en  shunt för värmen ut.
Du pillade på shunten , så håll koll på den som jag skrev tidigare

Utloggad Fredrik89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2022, 07:32:50 »
Shunten fungerade tillfälligt i onsdags men nu verkar den ha gett upp helt, så det får bli en ny sådan. Tackar för hjälpen!

Kan en kärvande shunt även vara förklaringen till att pumpen larmar för utlöst lågtryckspressostat?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2022, 11:46:40 »
Shunten reglerar bara tillsats-värme från tanken med el-patronen så den gör inte att lågtryckspressostaten löser ut.

IVT 290 A/W + Optima 600 är en luftvattenvärmepump, inte bergvärmepump så den här tråden hamnade lite fel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredrik89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar Josht! Blev fel när jag flyttade ämnet, att det inte är en bergvärmepump har jag full koll på hehe! Nu ska det förhoppningsvis ha blivit rätt.
Sen fick jag tyvärr ingen email notifikation om ditt svar heller, därav sent svar.


Om vi återgår till utlöst lågtryckspressostat som jag fortfarande har problem med, vanliga fel kan vara T11, expansionsventilen och fläkten om jag förstått det rätt.

Har kollat expansionsventilen och trycket såg bra ut enligt kompisen.
T11 och T12 plockade jag av och doppade i iskallt vatten, då visade de rätt temp.

Kan det vara fläkten som inte fungerar som den ska? Fläkten snurrar, men jag har tidigare haft problem med missljud från fläkten vid olika tillfälle. Försökte plocka av den för att undersöka, men skruvarna har rostat fast så jag kan inte plocka av den. Läste om att lagerna kan vara kass i en annan tråd. Något tips på hur jag kan få reda på om det faktiskt är fläkten som är kass?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Syns och känns det som fläkten snurrar i bara halvfart med dålig kraft eller är det ett rejält luftflöde och kraft i fläkten? Kan vara problem med driftkondensatorn till fläkten om den saknar kraft/tryck i luftflödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredrik89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, det känns som att fläkten går på halvfart. För några dagar sedan var det 10 plus ute, och ändå kopplades tillskott in, kanske är ännu en ledtråd?

Läste i en annan tråd att den sitter i
Citera
"elskåpet" i fronten på kompressorn
kan det stämma?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #11 skrivet: 16 mars 2022, 09:40:21 »
Ja den sitter förmodligen i el-lådan. Kan vara en liten rund cylinder i metall eller vit plast. Den kan också vara rektangulär och sitta fastlödd på något kretskort. Brukar ofta vara på 2,5 µF men kan eventuellt vara lite större på Optima. Kolla nertill i el-lådan så det inte ligger något lös kondensator där som ramlat bort. Är det milt ute kan det vara så att fläkten inte går på högsta läget då många kan växla mellan hög och låg men det ska fortfarande vara skapligt bra kraft i fläkten jämfört med om kondensatorn är kass.

Edit: Så här ser kondensatorn ut och den är på 4 µF: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-optima-600/002b-kondensator-4uf-450v.html

Stäng av Optiman och prova hur lätt fläkten snurrar om man petar lite på den med en pinne. Är det problem med lagren snurrar den trögt och stannar snabbt men oftast hörs det också om lagren är dåliga.
« Senast ändrad: 16 mars 2022, 09:46:06 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredrik89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tog en titt nu precis. Kändes som att fläkten snurrade ganska lätt.

Kondensatorn ser lite bränd ut, men det kanske bara är rent önsketänkande att det skulle gå att se på den om den har gått sönder. Byter ju såklart hellre en kondensator för 185 kr än hela fläkten.

Köpa kondensator innan jobbet imorgon är nuvarande planen.


Utloggad tn_nibe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2023, 14:18:17 »
händer lite då och då även på min att det fryser på is på fläktbladen.
oftast när det är ett par plusgrader och regn iom det blir ungefär som underkylt regn då.
tror dock  inte att det spelar nÃ¥gon större roll även om ljudet lÃ¥ter som om fläkten hÃ¥ller pÃ¥ att haverera

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg värmevatten/radiatortemp - IVT 290 A/W + Optima 600
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2023, 15:57:29 »
Tog en titt nu precis. Kändes som att fläkten snurrade ganska lätt.

Kondensatorn ser lite bränd ut, men det kanske bara är rent önsketänkande att det skulle gå att se på den om den har gått sönder. Byter ju såklart hellre en kondensator för 185 kr än hela fläkten.

Köpa kondensator innan jobbet imorgon är nuvarande planen.

Hur gick det med kondensatorn?
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 720
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!