Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Hero LN 35 Auto eller fläktläge  (läst 12005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN 35 Auto eller fläktläge
« Svar #15 skrivet: 11 december 2018, 12:19:48 »
Man fÃ¥r en del feedback frÃ¥n kunder och flera uppger att dom fÃ¥tt bäst spridning med ena vingen rakt fram och den andra nästan rakt fram sÃ¥ prova dig fram  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN 35 Auto eller fläktläge
« Svar #16 skrivet: 11 december 2018, 12:37:34 »
Ja det var väl ett mkt bra råd som du fick via feedback här tycker ja. Det rådet kan du väl förmedla till alla dina kunder i fortsättningen eftersom det alltid är vinge rakt fram eller nästan rakt fram som gäller om man vill ha ett ordentligt utbyte av pumpen vad gäller värmespridningen till omkringliggande utrymmen i huset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Hero LN 35 Auto eller fläktläge
« Svar #17 skrivet: 11 december 2018, 12:44:09 »
Talar om för kunderna att dom ska prova sig fram för att se vad som fungerar bäst för deras förutsättningar.
På LN som har delad vinge så blir valmöjligheterna lite fler.

För info så får man feedback på att både nästan rakt ner och andra inställningar fungerar bäst för dom så att kunden testar själv är bäst.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero LN 35 Auto eller fläktläge
« Svar #18 skrivet: 11 december 2018, 12:52:14 »
Jisses så mycket svammel.

Ja, ställer man in maskinen enligt din rek. så blir det nog inte så bra.
Utblåset skall ställa ca. 45 grader neråt för längsta räckvidd in i huset.
Endast i kyldrift skall den ställas att blåsa utmed taket.

Med vänlig hälsning
D
Ja jag håller med dig här Daikin, jisses så mkt svammel du kommer med här, dvs att man skulle ha vingen med ca 45 graders lutning ned mot golvet. Det kan mkt väl fungera om man bara vill värma upp ett enskilt utrymme där innerdelen sitter i, och gärna då kanske som Rickard sa också att om det är lite högre takhöjd där.
Men vill man ha en hyfsad värmespridning till omkringliggande utrymmen i huset också så får man allt vackert höja upp vingen till rakt fram eller alt nästan rakt fram.
F.ö så hade du rätt i att vid kyldrift så skall vingen också vara rätt ut utmed taket, men vad alla inte har förstått (och spec folk i branchen) är att denna inställning gäller även vid värmedrift för pumparna.
 
« Senast ändrad: 11 december 2018, 12:57:24 av Karis »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Mitsubishi Hero LN 35 Auto eller fläktläge
« Svar #19 skrivet: 11 december 2018, 14:18:27 »
Har också anammat att köra med öppen lucka, gjorde det även stora delar av förra vintern efter Karis tips. Jag kan dock inte mäta skillnaden då jag i princip alltid kör på max temp och högsta fläkthastighet men jag tycker att det är ganska logiskt så jag kör så.
Den pumpen har aldrig någonsin haft ett annat vingläge än rakt fram eftersom det ger överlägset bästa värmespridningen och den pump som står för ca 90% av den totala uppvärmningen.

45 graders utkast skulle aldrig fungera i mitt hus, då får jag förmodligen återmontera ett gäng elradiatorer.

Vardagsrumspumpen som används väldigt lite körs oftast med vingen rakt fram, men ibland laborerar jag lite andra inställningar med den och den har alltid stängd lucka, annars tycker nog tantaloan att jag är ännu galnare. Men det var någon som gjort urfräsning på sin frontlucka, riktigt snyggt. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!