Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?  (läst 42252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #60 skrivet: 15 oktober 2018, 05:50:09 »
Rotaberg är det polskt ägt?

Detta är skrivet på den svenska hemsidan www.rotaberg.com

Abatronic tillverkar värmepumpar, avancerade DC Inverter luftkonditioneringar, mätinstrument, som säljs under namnet Abatronic och Rotaberg. Vi kan värmepumpar !! och har mera än 35 års erfarenhet av värmepumpar både från Sverige och utlandet. Abatronic äger en fabrik i Polen.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #61 skrivet: 15 oktober 2018, 06:46:31 »
Skulle vara intressant att se konstruktionen på en golvmodell VS en vägghängd med avseende på insprutningspunkter, enkel, dubbel eller trippel värmeväxling o.s.v.

På utedelarna är det ju denna typ av utvecklad konstruktion som lett till större värmeupptagningsförmåga vid kall väderlek, det borde gälla omvänt på innedelarna - och om mindre "kärlek" lagts på golvmodellerna så kan de vara en eller ett par generationer sämre i sin konstruktion.

Detta är precis vad jag menar. Golvmodellerna  utvecklas av luftkonditioneringsingenjörer  och inte av värmeingenjörer!
« Senast ändrad: 15 oktober 2018, 06:49:55 av tubaralo »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #62 skrivet: 15 oktober 2018, 12:41:55 »
Detta är skrivet på den svenska hemsidan www.rotaberg.com

Abatronic tillverkar värmepumpar, avancerade DC Inverter luftkonditioneringar, mätinstrument, som säljs under namnet Abatronic och Rotaberg. Vi kan värmepumpar !! och har mera än 35 års erfarenhet av värmepumpar både från Sverige och utlandet. Abatronic äger en fabrik i Polen.

Gick förbi er monter på mässan och såg endast ett sortiment av Kina tillverkade produkter med klistermärken där ert varumärke var skrivet. En kopia av en Daikin golvmodell fanns även med i ert program.
Utöver detta så fanns det en Borötank samt en stor luft/vatten maskin.
Vad ni gör på er fabrik i Polen framgår inte på er hemsida, kan du specificera vad ni tillverkar ?
Sortimentet i övrigt ser ut att vara Kina maskiner mer eller mindre förändrade för ert behov.

Vid pratstunden vi fick framkom inte annat än att vi har olika åsikter samt att temperaturskiktningen du pratar om inte var uppmätt av er utan ett antagande endast. Men då ni har kompetens att utveckla maskiner så föreslår jag att ni gör en modell enligt dessa teorier med bibehållet flöde så kan vi se vad för prestanda som kommer fram.

/D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Polskt eller kinesiskt spelar ingen roll.
jag ser för mycket av det redan.
mer vågar jag inte skriva för då blir Rickard ond på mig igen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #64 skrivet: 15 oktober 2018, 21:25:45 »
Jag var väl ond på dig för att du bara påstår saker utan att belägga det du påstår med några fakta eller exempel, t.ex baserade på din erfarenhet.
SÃ¥nt retar bara upp folk.
Kineserna gör många bra grejer om de som styr utvecklingen är noga med detaljerna, sen gör dom mycket skräp också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #65 skrivet: 16 oktober 2018, 13:04:04 »
Polskt eller kinesiskt spelar ingen roll.
jag ser för mycket av det redan.
mer vågar jag inte skriva för då blir Rickard ond på mig igen.
Nu lade jag ingen värdering av om det är Polskt eller Kinesiskt. Det var mer en inflikning till påståendet om egen produktion kontra det jag såg som jag bedömmer vara från kina. Som Rickard skriver, med rätt direktiv så kan både Polackerna och Kineserna bygga fina produkter. Titta på Iphone som görs i Kina.

/D

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu lade jag ingen värdering av om det är Polskt eller Kinesiskt. Det var mer en inflikning till påståendet om egen produktion kontra det jag såg som jag bedömmer vara från kina. Som Rickard skriver, med rätt direktiv så kan både Polackerna och Kineserna bygga fina produkter. Titta på Iphone som görs i Kina.

/D

vars laddare brinner på löpande band...

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #67 skrivet: 19 oktober 2018, 15:09:10 »
vars laddare brinner på löpande band...

Jag tycker att det är värt att hålla sig till det ämne som berör denna tråd. Ämnet är avgörande för dem som vill köpa en ny värmepump. Polskt, malaysiskt, thailändskt eller kinesiskt?? Det är viktigt vilka komponenter som används och vem som ligger bakom.

...Vad ni gör på er fabrik i Polen framgår inte på er hemsida, kan du specificera vad ni tillverkar ?

 Om Rickard tillÃ¥ter svarar jag gärna pÃ¥ Daikin_frÃ¥ga vilka värmepumpar produceras av Abatronic.
« Senast ändrad: 19 oktober 2018, 15:53:10 av tubaralo »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #68 skrivet: 20 oktober 2018, 07:13:04 »
Objektiva och sakliga svar på relevanta frågor är alltid OK i detta forum.
Ren reklam är det inte.

Laddarna som brinner är nog inte tillverkade av Apple...

Angående abatronics egen produktion är det OK att svara på det.
« Senast ändrad: 22 oktober 2018, 07:57:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #69 skrivet: 09 december 2018, 21:13:17 »
Golvmodell eller vägghängd den eviga frågan.

Det är sant att väggmodeller värmer lite sämre och golvmodeller kyler lite sämre men med dagens modeller om du väljer en med riktbara utblås så är det små skillnader. Det viktiga är att det är fritt och öppet framför golvmodellen så att kastlängden kan utnyttjas. Blockerad kastlängd så är alla dåliga.

Thomas

Det är inte sant att för golvmodell är det viktigt att ha ett öppet utrymme. Detta gäller i första hand väggmodell. Även om vi monterar enheten under fönstret och ställer framför  soffan, fortsätter den att fungera perfekt. Vi kan montera den under trappan och det kommer fortfarande att fungera. Eftersom luften som blÃ¥ses upp frÃ¥n enheten returneras aldrig direkt till innedelen. Vi kan minska fläkthastigheten, effektiviteten och COP sjunker men det pÃ¥verkar inte luftcirkulationen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det måste ju ändå bero på hur soffan och trappan ser ut? Eller hur?

Kanske dax för ett besök i polen och se hur soffor trappor ser ut.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #71 skrivet: 29 januari 2022, 09:20:44 »
En bra tråd som ger olika synvinklar på samma sak. Bra och saklig diskussion.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!