Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?  (läst 42166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #30 skrivet: 16 december 2017, 00:31:15 »
Sticker alltså iväg ca:10k för golvmodell och lär ju vara kass som AC på sommaren..... men det är klart snyggare blir det väl, fast personligen störs jag inte alls.....hemmablind antar jag.
Golvmodellen är överlägsän att sprida värme i huset. Det har bl.a Per Fhalen bevisad på 80-talet.  Alla som behöver värme i första hand borde välja en golvmodell.
Den är dåligt som AC. Men väggmodellen är kass som värmepump. Fast det är 90% som väljer den.

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #31 skrivet: 16 december 2017, 10:21:28 »
Vi har en Toshiba golvmodell i vardagsrummet med mycket fönster i sydväst. Det blev väldigt varmt på sommaren innan vi installerade Toshiban. Nu kan vi kyla ner hela rummet utan några som helst problem. Det går även att välja utblås nedtill eller upptill och uppåt kan du ställa även riktning på luften. Dessutom är den ganska snygg jfr med en del andra pumpar.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #32 skrivet: 16 december 2017, 10:54:08 »
Golvmodell eller vägghängd den eviga frågan.

Det är sant att väggmodeller värmer lite sämre och golvmodeller kyler lite sämre men med dagens modeller om du väljer en med riktbara utblås så är det små skillnader. Det viktiga är att det är fritt och öppet framför golvmodellen så att kastlängden kan utnyttjas. Blockerad kastlängd så är alla dåliga.

Thomas

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #33 skrivet: 16 december 2017, 12:05:30 »
Vi kör med Daikins golvmodell Origo X25 på ovanvåningen, en ovanvåning med två rum i vinkel på ca:50 kvm + ett rum på ca:15 kvm.
I vårt fall sitter den monterad i det ena av de två rummen i vinkel under ett fönster där det tidigare fanns ett element.
Fungerar utmärkt, håller en behaglig sova temp på sommaren och en jämn och go värme när det är kallt, då den blåser från både överkant och underkant så slipper man svala golv (vi har ingen golvvärme på ovanvåningen) då den ger en härlig golvvärme känsla.  tummenupp
« Senast ändrad: 17 december 2017, 09:20:34 av T Ramsmark »
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #34 skrivet: 01 oktober 2018, 06:53:57 »
Kan någon förklara mig varför golvmodell har sämre SCOP än väggmodell ?. Jag ser bara en förklaring; tillverkarnas okunninghet att golvmodell är definitivt bättre. De utvecklar inte denna model tillräckligt. Jag tittar bara på Mitsubishi data.
Golvmodell (MFZ) SCOP 4.4
Deluxe (MSZ-FH) SCOP 5,52
 Hur är detta möjligt? När allt kommer omkring är väggmodell som att hänga en värmare på väggen med en fläkt som blåser ner.
« Senast ändrad: 06 oktober 2018, 06:29:07 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #35 skrivet: 01 oktober 2018, 07:14:40 »
Golvmodell eller vägghängd den eviga frågan.

Det är sant att väggmodeller värmer lite sämre och golvmodeller kyler lite sämre men med dagens modeller om du väljer en med riktbara utblås så är det små skillnader. Det viktiga är att det är fritt och öppet framför golvmodellen så att kastlängden kan utnyttjas. Blockerad kastlängd så är alla dåliga.

Thomas
Detta är inte eviga frågan. Detta är okunnighet eller målmedveten åtgärd av tillverkarna. Radiatorn under fönstret, även om vi lägger en soffa  framför den, fungerar  perfekt även utan en fläkt.  Eftersom det är naturligt luftflöde (Amatörer, naturligtvis, kommer att fråga varför  skicka varm luft upp. Det är  varmt där redan.)

Naturligtvis, om du vill kyla, fungerar golvmodellen dåligt. Kallblåst luft faller och kramas tillbaka. Maskinen tycker att den redan har kylt rummet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #36 skrivet: 01 oktober 2018, 15:23:58 »
Kan någon förklara varför golvmodell har sämre SCOP än väggmodell ?. Jag ser bara en förklaring; tillverkarnas okunninghet att golvmodell är definitivt bättre. De utvecklar inte denna modell. Jag tittar bara på Mitsubishi data. Golvmodell (MFZ) SCOP 4.4
Deluxe (MSZ-FH) SCOP 5,52
 Hur är detta möjligt? När allt kommer omkring är väggmodell som att hänga en värmare på väggen med en fläkt som blåser ner.

Verkningsgraden på luftvärmepumparna är i stor utsträckning kopplad till innerdelens area samt flödet över växlaren.
Golvmodellerna har mindre växlare samt lägre flöden, därav sämre SCOP.

/D

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #37 skrivet: 05 oktober 2018, 06:27:49 »
Verkningsgraden på luftvärmepumparna är i stor utsträckning kopplad till innerdelens area samt flödet över växlaren.
Golvmodellerna har mindre växlare samt lägre flöden, därav sämre SCOP.

/D

Daikin, jag är väldigt glad med ditt svar. Med andra ord säger du att golvmodelldesignen är dåligt gjord. Växlare är  för liten samt lägre flöden.
 När allt kommer omkring kan vi ha platser så mycket som vi vill ha. Inomhusenheten kan mäta 1200 med 600 mm. Det är känt,att tillverkarna av luftkonditioneringsanläggningar vill till varje pris  sälja konstruktioner som de producerar i miljoner exemplar.
I golvmodell har vi plats  för vad som helst, till och med återvining från ventilation samt integrera också befuktningssystemet. Apropo luftflöde. Golvmodell har hjälp från naturkrafter. Radiatorn under fönstret cirkulerar luften utan hjälp av en fläkt. Väggenheten måste övervinna naturlagarna.
Så är frågan fortfarande giltig? Är det dumhet eller målmedvetet verksamhet hos värmepumpstillverkare.?  Varför, till exempel, svenska företag som Nibe, IVT gör inte sin egen innedelar, de deltar bara i terrorn från  tillverkarna av luftkonditioneringsapparater.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #38 skrivet: 05 oktober 2018, 06:33:00 »
Jag är benägen att hålla med, tror att väldigt många (kvinnor speciellt) skulle kunna offra en el eller vattenradiator till förmån för en luftvärmepumpinnerdel placerad under ett fönster, med bra kapacitet.
Här finns en öppning för den tillverkare som vill gå före och hitta en nisch.

Är man inte beredd att offra en radiator så är det faktiskt inte alla som har plats för en stor radiator...
Minns för typ 17 år sedan när jag började planera för min första värmepump, då tittade jag mest på luft/vatten för att kunna värma vår pool, och stödvärma huset ned till ca -15 grader (som var gränsen för luft/vattenvärmepumpar på den tiden).
Vi hade inte plats för en enda fläktradiator i hela vårt hus om vi inte offrade en av de största elradiatorerna, och då skulle det nog blivit kallt inne när luft/vattenvärmepumpen slog av.

Kanske är det därför tillverkarna gör så små golvinnedelar idag, för att de skall gå klämma in på en fri väggyta?
« Senast ändrad: 05 oktober 2018, 06:36:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #39 skrivet: 05 oktober 2018, 10:35:05 »
Tycker inte golvmodeller är så små direkt
Tex Mitsubishi KJ är 75cm bred, 60cm på höjden och nästan 22cm på djupet.
Med blotta ögat så ser inte arean på växlaren mindre ut men har inte sett några jämförande uppgifter på en”vanlig” väggmodell med snarlika effektavgivelser.

Skiljer en hel del i temperatur mellan att suga i sig den svalare temperaturen vid golvet jämfört med den varma luften strxt under taket, i flera fall lurar det givaren att tro att det är varmare än vad det egentligen är

Personligen gillar jag golvmodellen och brukar rekommendera den där möjlighet finns men det är väldigt ofta soffor, fåtöljer , bokhyllor eller andra saker i vägen efter alla väggar  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #40 skrivet: 05 oktober 2018, 11:55:20 »
Daikin, jag är väldigt glad med ditt svar. Med andra ord säger du att golvmodelldesignen är dåligt gjord. Växlare är  för liten samt lägre flöden.
 När allt kommer omkring kan vi ha platser så mycket som vi vill ha. Inomhusenheten kan mäta 1200 med 600 mm. Det är känt,att tillverkarna av luftkonditioneringsanläggningar vill till varje pris  sälja konstruktioner som de producerar i miljoner exemplar.
I golvmodell har vi plats  för vad som helst, till och med återvining från ventilation samt integrera också befuktningssystemet. Apropo luftflöde. Golvmodell har hjälp från naturkrafter. Radiatorn under fönstret cirkulerar luften utan hjälp av en fläkt. Väggenheten måste övervinna naturlagarna.
Så är frågan fortfarande giltig? Är det dumhet eller målmedvetet verksamhet hos värmepumpstillverkare.?  Varför, till exempel, svenska företag som Nibe, IVT gör inte sin egen innedelar, de deltar bara i terrorn från  tillverkarna av luftkonditioneringsapparater.

Nja, jag skulle nog dra mig från att kategoriskt säga att de är dåligt konstruerade.
I andra länder så kör man mer med en innerdel per utrymme och då i första hand för kylning.
Då spelar det in en stor roll att sytemen är tysta. Kom ihåg att alla COP angivelser gäller vid max fläkt. Få människor vill köra på max då det låter illa. Då golv och väggmodeller har olika höga flöden på max så ser det ut som om väggmodellen är effektivare.
Skulle du köra dessa mot varandra med likvärdigt flöde så skulle du få ett COP som ligger ganska så lika.
Skillnaden i praktiken är mindre än på papperet.

/Daikin

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #41 skrivet: 05 oktober 2018, 12:14:09 »
Tycker inte golvmodeller är så små direkt
Tex Mitsubishi KJ är 75cm bred, 60cm på höjden och nästan 22cm på djupet.
Med blotta ögat så ser inte arean på växlaren mindre ut men har inte sett några jämförande uppgifter på en”vanlig” väggmodell med snarlika effektavgivelser.

Skiljer en hel del i temperatur mellan att suga i sig den svalare temperaturen vid golvet jämfört med den varma luften strxt under taket, i flera fall lurar det givaren att tro att det är varmare än vad det egentligen är

Personligen gillar jag golvmodellen och brukar rekommendera den där möjlighet finns men det är väldigt ofta soffor, fåtöljer , bokhyllor eller andra saker i vägen efter alla väggar  ::)

En normal radiator har en bredd på 100-1200 cm eller mer. Jag tror att vi kan få så mycket utrymme som behövs.
Om 75cm inte räcke tillr för att göra en perfekt förångare till en värmepump ca 6 (1-7,5) KW, har tillverkaren så mycket som behövs.

När det gäller arbetstemperatur golvmodel har det definitivt lägre. Suger ca 18-20C när väggenheten är ca 23-26C.
Det bara det enda som säger att golvmodell är definitivt battre. Om vi antar att 1C ger ca 0,1 pa COP borde skillnader vara ca 0,5 i COP

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #42 skrivet: 05 oktober 2018, 12:45:33 »
Nja, jag skulle nog dra mig från att kategoriskt säga att de är dåligt konstruerade.
I andra länder så kör man mer med en innerdel per utrymme och då i första hand för kylning.
Då spelar det in en stor roll att sytemen är tysta. Kom ihåg att alla COP angivelser gäller vid max fläkt. Få människor vill köra på max då det låter illa. Då golv och väggmodeller har olika höga flöden på max så ser det ut som om väggmodellen är effektivare.
Skulle du köra dessa mot varandra med likvärdigt flöde så skulle du få ett COP som ligger ganska så lika.
Skillnaden i praktiken är mindre än på papperet.

/Daikin
Om du tror att golvmodellen inte är dåligt konstruerad så kommer jag att fråga igen varför?

Golvmodell (MFZ) SCOP 4.4
Deluxe (MSZ-FH) SCOP 5,52

Och det borde vara tvärtom.
I Ett rum kan det vara likadant. Men i Sverige används luft-luft värmepumpen för att värma hela huset.
1. Per Fahlen visade att golvmodellen har en 40% bättre värmefördelning.

2. COP beror på förångnings- och kondensationstemperaturen. Det kan antas att förändringen av förhållanden med 1C ger COP förändring med 0,1.
Du kan beräkna hur dramatisk skillnaden är.
Jag är villig att satsa  100USD mot en hasselnöt pa att tillgängliga golvmodell konstruktioner är dåliga.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #43 skrivet: 05 oktober 2018, 13:38:36 »
Om du tror att golvmodellen inte är dåligt konstruerad så kommer jag att fråga igen varför?

Golvmodell (MFZ) SCOP 4.4
Deluxe (MSZ-FH) SCOP 5,52

Och det borde vara tvärtom.
I Ett rum kan det vara likadant. Men i Sverige används luft-luft värmepumpen för att värma hela huset.
1. Per Fahlen visade att golvmodellen har en 40% bättre värmefördelning.

2. COP beror på förångnings- och kondensationstemperaturen. Det kan antas att förändringen av förhållanden med 1C ger COP förändring med 0,1.
Du kan beräkna hur dramatisk skillnaden är.
Jag är villig att satsa  100USD mot en hasselnöt pa att tillgängliga golvmodell konstruktioner är dåliga.

Ett par kommentarer:
1. Ditt antagande om temperaturer i höjd i rummet är felaktiga. Om du har en golvmodell så kommer den blåsa ut luft som är betydligt varmare än rummet vilket innebär att insugen temperature är inte 18-20 C utan runt rumstemp eller något högre. Du får inte denna skiktning du pratar om.
2. COP och SCOP mäts vid högsta fläkthastighet. På en FH35 är flödet 792 m3/h och på en KJ är det 569 m3/h. Däri ligger din skillnad i COP/SCOP.

Njut av hasselnöten !

/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump av golvmodell vs vanliga väggmonterade?
« Svar #44 skrivet: 05 oktober 2018, 13:56:04 »
En normal radiator har en bredd på 100-1200 cm eller mer. Jag tror att vi kan få så mycket utrymme som behövs.
Om 75cm inte räcke tillr för att göra en perfekt förångare till en värmepump ca 6 (1-7,5) KW, har tillverkaren så mycket som behövs.

När det gäller arbetstemperatur golvmodel har det definitivt lägre. Suger ca 18-20C när väggenheten är ca 23-26C.
Det bara det enda som säger att golvmodell är definitivt battre. Om vi antar att 1C ger ca 0,1 pa COP borde skillnader vara ca 0,5 i COP

Nu var det en jämförelse på storlek på golv kontra vägghängd innerdel jag menade och som jag trodde Rickard Syftade på  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!