Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt inne....  (läst 2974 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Kallt inne....
« skrivet: 19 december 2009, 13:06:42 »

Har en Nibe 1210-7, som löser ut på hög VP-retur vilket gör att inne temp. endast är 17grader. Lite kallt när ute temp är-11.
Har normalt ca 21grader inomhus... Vad är problemet ?? tacksam för lite hjälp.. PS pumpen är snart 10år och har för övrigt inte haft några större problem.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inne....
« Svar #1 skrivet: 20 december 2009, 11:04:21 »
Hej!
Du har väl inga termostater som stryper?
Vilken kurva + parallell har du?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne....
« Svar #2 skrivet: 21 december 2009, 15:05:06 »

Har termostaterna fullt öppna. Har inställt på kurva 8 +2.
Pumpen hoppade igång i lördags och går som vanligt, man blir lite fundersam eftersom han ej gick utan endast TS.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inne....
« Svar #3 skrivet: 22 december 2009, 08:44:44 »
Några grejor att tänka på:

I meny 3 bör det stå ett (A) i parantesen.

Du bör ha en tempdiff på minst 5 ºC mellan VB-fram och VB-r med endast kompressor, när elpatron hjälper till bör den bli mer, sänk CP på varma sidan om tempdiffen är mindre.

Kurva 8/2 ger 50 ºC framledning vid -11 ºC ute sÃ¥ du borde ha marginal.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne....
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2010, 10:35:46 »

Allt är inställt som du rekomenderar sen tidigare.

Pumpen har gått som den ska ett tag men fick HP/MS larm häromdagen, tyvärr ett fenomen som uppstår ganska ofta.
Stängde av och startade pumpen ( fick återställa motorskyddet ), pumpen hoppade igång fast endast på elpatron ?
Efter ett tag hade VP startat som vanligt. Varför en fördröjning tacksam för ett svar.
Tycker att min VP går mycket på elpatron trots at det ej är alltför kallt ute ?
Har haft den i snart 10 år och har ca 36000VP timmar och 1400 TS timmar är det normalt?
Snittet är ca 3800 VP timmar- 150TS och ca 7600 stater / år är det någorlunda normalt?

Värmer upp ca 170kvm inkl.källare har en Nibe 1210-7 borrdjup 130m bor i östergötland.
inställd på 8+2grader

tacksam för ett svar // pekka
PS: är nöjd med VP i det stora hela men har som sagt fått ett antal HP/MS larm på sistone och efter detta står han och går på elpatron ett bra tag ???




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inne....
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2010, 12:07:11 »
Det är alltid en startfördröjning på 5 minuter vid uppstart eller om kompressorn just stannat, jag tror detta är till för att försäkra sig om att oljan ska hinna rinna tillbaka till kompressorn före start.

Går det säkringar eller varför löser motorskyddet?
Om motorskyddet löser utan fasbortfall så är det ett tecken på att kompressorn börjar ge upp.

Siffrorna för TS är nog rätt normala.
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 12:13:47 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt inne....
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2010, 15:36:56 »
MÃ¥nga kompressorer nÃ¥r över maxtemp när elpatron behövs!! DÃ¥ blir det bara tok 
kompressorn kanske stannar den ska gå JÄMT vid svinkyla!!!!
Stannar kompressorn pga av hög temp o elpatronen startar så ger den oftast mindre effekt och är 3-4 ggr dyrare än när kompressorn går!

Begränsa elpatronen om det går! Öka flödet i dina raddar om det går, då avger dom mera värme.
Funkar inget annat byt ut några till större modeller till sommaren.

Krånglar det hela tiden så är det perfekt att köra tillskott på annat sätt än via värmepumpen.
Tex lös radiator kamin kupévärmare.
Eller oxå ta till fliströjan!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne....
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2010, 18:51:43 »
 
Tackar för tipsen.

Nu går både VP och TS -17 grader ute. Ändrade TS grad min till -700 och VP till 80.
Har ett annat konstigt fenomen.. trycket ikärlet ligger pÃ¥ ca 1,5bar rödmarkering luftade radiatorn pÃ¥ högsta nivÃ¥ och sänkte trycket till ca 1,2. Men Ã¥ter  igen efter ett antal timmar sÃ¥ är den uppe 1,5 bar ? ska det vara sÃ¥ ? eller suger den luft nÃ¥gonstans ?

mvh pekka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kallt inne....
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2010, 20:53:28 »
Trycket ändrar sig med temperaturen men det låter mycket ändå. Det kan vara gummiblåsan i expansionskärlet som är trasig eller så läcker påfyllningskranen till radiatorsystemet.

Det sitter en ventil i botten på expansionskärlet, om du hastigt trycker lite på den så ska det komma luft, är det vatten så är den trasig.

Om kranen läcker så kanske det går att se på vattenmätaren, det sitter ett litet hjul på vattenmätare som snurrar fort om en kran öppnas. Kolla den under en minut med alla kranar stängda, den ska vara helt still.

Sen har jag hört talas om att om det är glykol i radiatorvattnet så kan det sönderfalla till metangas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne....
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2010, 15:42:22 »
 Okej ska prova detta.

Nu efter ett antal dagar med -17 grader så har jag märkt att VP endast orkar upp till VB 48grader trots att behovet är 52. TS hoppar in och stöttar. Tror ni att pumpen börjar bli lite sliten ?
Alla andra värden ser bra ut KB in 0 KB retur -3.VB fram diff mot retur ca 7 grader etc.

// pekka

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt inne....
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2010, 22:47:05 »
Jag tror det är helt ok, min vp orkar bara upp till 43 grader vid kontinuerlig drift. Det beror helt enkelt på hur "stora" radiatorer man har!
Det är nog kylan som tar ut sin rätt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Kallt inne....
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2010, 15:33:19 »
 Okej, dÃ¥ fÃ¥r man leva med lite TS //

Själv var jag inne på ifall jag hade för ´några radiatorer men det kanske är tvärtom.. ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!