Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: GulaHuset
« skrivet: 11 november 2012, 16:49:56 »

Tror jag börjar få lite ordning på det hela nu. Har sänkt justering +8 till justering 0 samt ökat flödet på cp till läge 3 efter lite läsande på forumet.

Och nu har den stängt av spets och jag har en temperaturdiff fram/retur på bara fem grader. Undrar om inte systemet tidigare hamnade i ett läge där termostaterna strypte för hårt pga för hög justering, returen blev låg och vp försökte kompensera genom att köra hårdare och då blev den för varm, den slog av och kompressorn fick startfördröjning, spets aktiverades och det blev bara stökigt.

Nu är tempdiffen mer normal (tror jag) och det är varmt i huset, 22,6 nu puh måste nog sänka justeringen till minus eller ta en lägre kurva.
Skrivet av: GulaHuset
« skrivet: 10 november 2012, 14:48:05 »

Här kommer bilder på systemet och några skärmdumpar från EcoLogic-panelen. Skumt att spetsvärmen är tillslagen. Det är bara +5 grader.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 november 2012, 00:09:03 »

Det jag är osäker på är huruvida det finns någon form av pump inuti EcoAir (utedelen).

Nej, det finns ingen pump i EcoAir. I CTC:s standardsystem med EcoEl (elpanna) sitter laddpumpen under tanken på EcoEl. Så du måste rimligen ha en pump som sköter cirkulationen till VPn, och det kan knappast vara samma pump som cirkulerar radiatorvattnet.
Skrivet av: VP-Sven
« skrivet: 01 november 2012, 18:50:09 »

När det gäller CP så sitter det som sagt en Grundfos ovan på pannan, alldeles ovanför shuntventilen. Det jag är osäker på är huruvida det finns någon form av pump inuti EcoAir (utedelen). I huset finns det då rakt ingen mer pump än nämda Grundfos på pannan. Finns det någon mer är min rumpa ett piano.

I din Ecologic, gå in i menyn Avancerat/Inställningar och läs av vilken
systemtyp du använder.
Skulle gissa att du kör 1 möjligtvis 7, enligt hur du förklarar ditt system.
Kör du systemtyp 1 så följ Purjo's råd så får du mer tips sedan
när ritning eller foton finns.

Och det där med termostater, dom används lite annorlunda nu, eller
rättare sagt, sedan vi slutade elda med ved och hade bara en manuell shunt vid pannan, till att vi fick en aktiv shunt med en innomhus referens, så måste vi se dom ur en annan vinkel.
Som Purjo säger, öppna alla fullt, ställ in kurvan så kallaste rummet
är behagligt, sänk tempen på övriga termostater.
Se termostaterna som en temperaturbegränsare i första hand
så sköter Ecologicen resten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 oktober 2012, 09:07:18 »

Tag gärna en eller flera bilder på pannan och rördragningen panna/acktank.
Vi behöver dessutom veta om acktanken bara agerar vvb, eller om radiatorvattnet går till/från acken.
Skrivet av: GulaHuset
« skrivet: 30 oktober 2012, 08:58:13 »

Tack Rickard, bra förslag att göra en ritning, ska ta tag i det och även försöka inkludera de olika rörstammarna till husets olika delar och hur alla radiatorer är inkopplade på stammarna.

När det gäller CP så sitter det som sagt en Grundfos ovan på pannan, alldeles ovanför shuntventilen. Det jag är osäker på är huruvida det finns någon form av pump inuti EcoAir (utedelen). I huset finns det då rakt ingen mer pump än nämda Grundfos på pannan. Finns det någon mer är min rumpa ett piano.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 oktober 2012, 08:43:25 »

Larm för lågt flöde är sannolikt = hög deltaT i kretsen mellan värmepump och elpanna, så du kan ha den cirkulationen för mycket strypt.
Du bör ha en cirkpump för cirkulationen panna - värmepump, och en cirkpump för cirkulationen panna - värmesystem.
Då du talar om bypass i samband med radiatorerna skulle det inte förvåna mig om du har ytterligare en cirkpump, antalet cirkpumpar och dess placering borde du väl ändå kunna kolla upp?
Om du gör en ritning över systemet så blir det mycket enklare för oss att hjälpa dig.

Purjo_ menar nog inte att du skall öppna termostaterna en gång för alla, utan att det behövs för att kunna göra en vettig grundjustering av ditt system.
När det är gjort kan man låta termostater strypa bort övertemp om man vill, du sparar inte just något på det, men du slipper ju besvärande värme.

Pressostatlarmet kan vara ett resultat av den dåliga cirkulationen värmepump - panna.
Skrivet av: GulaHuset
« skrivet: 30 oktober 2012, 08:31:59 »

Tack för alla svar så här långt. Undrar om någon har idéer kring mina andra frågor:

  • Pressostatlarmet (ok nu iofs)
  • Den ständiga varningstexten på EcoLogic "Lågt flöde". CP står nu på läge 2, Grundfos 0,24 l/s
  • Luft i VP-systemet (Rörmokaren stängde framledningsventil och returventil på radiatorkretsen, tappade ur den i källaren, monterade termostater, fyllde upp, öppnade fram & retur samt avluftade alla radiatorer)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 oktober 2012, 18:52:40 »

I första inlägget står det att VPn är kopplad mot elpannan som i sin tur är kopplad mot tanken..?

Om systemlösningar med EcoLogic: CTC har en massa beskrivningar på sin web.
http://www.ctcvarme.se/web/Systemdokument_1.aspx?MA_START_FOLDER=fa2050c0-d124-4756-b8f1-8e1c3e0b64ec

Där finns en systemhanbok också där man kan läsa om de olika varianterna. Men som purjo_ skriver så lär du få svårt att ställa in VPn om termostaterna hela tiden stryper hit och dit i hela huset.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 oktober 2012, 18:50:33 »

Om termostaterna bara skall användas för att strypa värmen vid tillfällig övertemperatur så finns det väl ingen anledning att inte ha dom uppskruvade så högt som möjligt? Risken är annars att dom döljer en för hög värmekurva.
Men om man har koll på inställningarna och har ett system som klarar av flödesvariationerna så gör det väl inte så mycket...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 29 oktober 2012, 17:20:22 »

Om du ställer in rätt kurva på vp kan du ha termostaterna aktiva men tills du hittat rätt kurvlutning måste du ha dem på max annars hittar du inte rätt kurva allternativt en lite för hög kurva och låta termostaterna strypa bort övertempen men det kommer att kosta lite extra varje år men det kanske du tycker det är värt. Antar att vp är inkopplad mot tanken och att det sitter en extern cirkpump mot radiatorerna annars bör man inte ha många termostater.
Skrivet av: GulaHuset
« skrivet: 29 oktober 2012, 16:49:32 »

Med termostaterna på max får jag ingen aktiv reglering per rum (solinstrålning, vedeldning, etc). Jag förstår de som förespråkar enkelheten utan termostater och manuellt instrypta radiatorer, mer optimal vp-drift osv. Men jag vill ha termostater. Främst av komfortskäl.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 oktober 2012, 15:19:25 »

Varför vill du inte ha termostaterna på max? Är det för att du vill kunna höja temperaturen i rummet tillfälligtvis?
Skrivet av: GulaHuset
« skrivet: 29 oktober 2012, 15:01:49 »

Aha men jag vill inte ställa termostaterna på max, då kan jag lika gärna montera tillbaka handrattarna. Men det känns som att ngt är fel för tillfället. Spets är inkopplad vid +4 ute. Så var det inte förut. Och står det inte "lågt flöde" står det "Kompr startfördröjning" på displayen. Verkar som att kompressorn inte startar så ofta som den borde (problem med luft i systemet?) och därför går spets in. Kanske.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:30:51 »

Lite förenklat: Har du många termostater som aktivt reglerar rumstemperaturen så har du för förmodligen för hög kurva. Ställ så många termostater som möjligt på max och justera ner värmekurvan så långt det går. Om du har rum där du alltid vill ha lite kallare så skall du justera den fasta instrypningen på radiatorerna där så att du får rätt temperatur med termostaterna på max.
Skrivet av: GulaHuset
« skrivet: 29 oktober 2012, 10:18:09 »

Hej!

Har nyligen köpt ett hus 216 kvm + källare 90 kvm. Värmesystemet består av en CTC 1100 Family olja/el, CTC EcoAir 107, CTC EcoLogic och en ackumulatortank. De förra ägarna har låtit justera in systemet av installatör vid installationen 2011.

Radiatorerna är 21 st varav 12 äldre och 9 moderna med bypasskoppel. Huset är tillbyggt 2000. I denna del är isoleringen bra, fönstren är treglas och radiatorerna moderna. Den äldre delen är från 1934 och 1960.

När vi flyttade in hade 10 av de äldre radiatorerna handratt och saknade termostater. Det har vi nu ändrat så att samtliga radiatorer har termostat. Vi upplever att komforten (mindre övertemp, bättre reglering i det gamla charmiga husets olika rum och språng) genom detta är mycket bättre och på så vis är vi nöjda med ändringen. Jag har deaktiverat rumsgivaren i menysystemet.

Men, det finns ju nackdelar med termostater och vp. Flöde, optimalt driftförhållande för vp osv. Vill inte starta debatt om detta utan är bara ute efter att justera värmepumpen på bästa sätt givet att vi VILL ha termostater i drift på samtliga radiatorer.

Frågor:
1. Hur bör jag justera inställningarna med EcoLogic pga ändringen från handrattar till termostater på +10 radiatorer?
2. Efter termostatinstallationen fick jag larm pressostat högtryck som löste ut hela tiden men det försvann efter ett par dagar. Radiatorsystemet är avluftat flera ggr mem kan jag ha fått luft i rörsystemet mellan vp och panna? Hur vet jag i så fall det? I manualen står att man för avluftning av 107:an lossar förskruvningen på övre röret vid utedelen. Har kikat men det ser knepigt ut med tajt isolering kring rören. Ser ingenting att lossa. Måste man riva ned  isoleringen om man ska lufta?
3. I manualen finns en uppsjö installationstyper och jag har lite svårt att identifiera min. VP ut går till pannan där det också sitter en motoriserad shunt som styrs från EcoLogic. Från pannan går VV ut till ackumulatortanken. VV/radiatortrevägsventil finns, styrs av EcoLogic.
4. EcoLogic varnar för lågt flöde nästan hela tiden. Vid såväl +10 som -9 utetemp.
5. CP vid el/oljepannan står på läge 2. Har jag även en cp eller laddpump i drift i EcoAir?
6. Aktuell driftinfo VP+spets: Framledn 51(44). Framledn VP 53(55). Radiatorretur 36(48). Normala temperaturer och diffar?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!