Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: pmt
« skrivet: 04 oktober 2011, 22:15:28 »

Pumpen samt cirkulationspumparna har stått helt avstängda under sommaren. I början av september var det dags att starta igång maskineriet inför säsongen. Lite spännande att se hur det skulle gå fungera efter sommar uppehållet.

Slog på strömmen till pannan och pumpen. Behöll "vår inställningarna". Efter 20 minuter surrade pumpen igång och temperaturen på vattnet i pannan började stiga och allt fungerade som det skulle. Vet inte ifall det behövdes men fyllde ändå på med lite vatten i elementslingan och luftade handdukstorken på övervåningen.

Nu har jag haft pumpen i ett år och den totala el förbrukningen för perioden oktober 2010 till september 2011 landade på totalt 10362 kWh (värme/hushållsel/FTX ventilation).

Mycket nöjd med denna siffra med tanke på husets storlek. Numera värms alla rummen upp vilket inte var fallet när jag eldade med olja. Om nu pumpen fortsätter att fungera klanderfritt så är det den bästa investeringen jag gjort. Break even på investeringen ligger på ca 3 år eller något kortare då den uppvärmda ytan ökat.

Har inga planer på att göra något mer avseende värmeanläggningen eller huset mer än att monitorera förbrukningen.  *vinkar*

Man får se ifall det blir en tredje kall och lång vinter i rad.  tomte::
Skrivet av: pmt
« skrivet: 04 mars 2011, 14:51:21 »

Exakt Larryd, man köper nog ingen ny oljepanna utan behåller den befintliga ifall den är i gott skick.

Många oljepannorn liksom CTC 1100 har inbyggda elpatroner som man kan ha som backup till VP ifall det blir driftstörningar eller ifall huset har behov av spetsvärme. Då slipper man oljetank, oljepris, sotningskostnad etc..

Installerar man själv så kommer man undan med runt 50.000:- för LVP + allt material för att docka en Nibe 2025-10 till befintlig panna. Sparade ungefär 25.000-30.000 på att behålla pannan eller i runda slängar 2 års elförbrukning.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 04 mars 2011, 09:07:20 »

Dockning till en ctc 1100-1200 eller nibe city vx går utmärkt. Man kör på flytande kondensering, värmepumpen styrs med en rumstermostat, en shuntreglering, tex evr till pannan som styr tillskottet. Varmvattnet görs av pannan. Men skall ni slänga ut oljan, fundera på om ni inte skall byta pannan också. En oljepanna är en oljepanna och den är dyr på allt utom olja, som ändå blir dyrt då den är dyr i sig själv.
Ett billigare alternativ är Daikin luft/vatten. En varvtalsstyrd pump som kräver minimalt med flöde.


Vaddå dyr på allt....?

Antar att den redan är betald och fungerar och har livslängd kvar. Möjligen kan den vara litet sämre isolerad än moderna elpannor, men värmen kommer ju huset tillgodo ändå under eldningssäsongen. Faktiskt kan  det bli problem när man byter ut oljepannan pga att avgiven värme i pannrummet blir för liten.

Klart att oljan är dyr, det är ju därför man kompletterar med värmepump. Men skall man köra oljan som spetsvärme några extremkalla vinterdagar, så spelar kanske inte literpriset någon jätteroll.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 04 mars 2011, 07:03:09 »

Dockning till en ctc 1100-1200 eller nibe city vx går utmärkt. Man kör på flytande kondensering, värmepumpen styrs med en rumstermostat, en shuntreglering, tex evr till pannan som styr tillskottet. Varmvattnet görs av pannan. Men skall ni slänga ut oljan, fundera på om ni inte skall byta pannan också. En oljepanna är en oljepanna och den är dyr på allt utom olja, som ändå blir dyrt då den är dyr i sig själv.
Ett billigare alternativ är Daikin luft/vatten. En varvtalsstyrd pump som kräver minimalt med flöde.


Vet man vad man gör så kan man gott och väl ha oljepannan kvar anser jag. Varmvattnet kan man även tillverka i en mindre välisolerad VVB i serie. Tillverkar all värme till huset med VP utan andra tillskott, pannan fungerar i stort sett som ett vattenmagasin. En ny panna i mitt fall skulle inneburit en helt onödig extra kostnad.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 03 mars 2011, 23:06:42 »

Dockning till en ctc 1100-1200 eller nibe city vx går utmärkt. Man kör på flytande kondensering, värmepumpen styrs med en rumstermostat, en shuntreglering, tex evr till pannan som styr tillskottet. Varmvattnet görs av pannan. Men skall ni slänga ut oljan, fundera på om ni inte skall byta pannan också. En oljepanna är en oljepanna och den är dyr på allt utom olja, som ändå blir dyrt då den är dyr i sig själv.
Ett billigare alternativ är Daikin luft/vatten. En varvtalsstyrd pump som kräver minimalt med flöde.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 03 mars 2011, 16:56:51 »

Lite statistik.

10,8 starter / dygn i snitt under perioden 4 dec 2010 -> 3 mars 2011.
14 timmars drift / dygn i snitt under samma period.


Gjorde lite vårjusteringar idag.
Max returtemp har varit inställd på 42 grader. Börjar bli så pass varmt nu så jag ska testa att köra med max returtemp inställd på 37 grader. A3 oförändrat inställd på 10 grader.

Delta T = 7 grader (ska ligga mellan 7-10). Sänkte farten på laddpumpen från läge 3 till läge 2.



Skrivet av: pmt
« skrivet: 28 februari 2011, 09:40:59 »

Som Larryd skriver så är det bra att se till att värmen inte går ut via skorstenen. Går att lösa genom att trycka in lite isolering i rökröret. Skulle man vilja konvertera tillbaka till t.ex. pellets efter det så är det bara att plocka bort isoleringen.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 24 februari 2011, 17:54:04 »

Mja....

det förutsätter naturligtvis att man kopplar bort anslutningen till skorstenen. Och att man har pannan i huset. Då kommer förlusterna huset tillgodo, precis som från en radiator. Sannolikt behöver man litet värme i pannrummet när man tar bort olja/ved/pelletsvärmningen.

Skall man köra omväxlande pellets/VP så måste man ha ett tätt rökgasspjäll.
Skrivet av: slaskman
« skrivet: 24 februari 2011, 13:45:20 »

Finns det några ivändningar mot en sån här dockning ? Folk i närheten menar att det är förstora förluster i befintlig panna och att ett totalt systembyte skulle löna sig bättre. Själv funderar jag på samma installation frånsett att jag behåller pelletsbrännaren för att köra när det går ner mot -15-20....
Skrivet av: pmt
« skrivet: 03 januari 2011, 21:42:08 »

Gjorde årets första effektiviseringsåtgärd. Köpte en timer på Bauhaus så nu kan jag styra tiderna för när VVB ska gå på. VVB får gå ett par timmar innan man normalt duschar, morgon och kväll. Däremellan tror jag det finns hyfsat mycket varmvatten tillgängligt eftersom VVB är ny och välisolerad samt att VP förvärmer varmvattnet via plattvärmeväxlaren i CTC pannan.

Ny ytterdörr står på önskelistan, får bli ett projekt till våren.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 30 december 2010, 15:02:42 »

Kolla här och längst ner, där hittar ni ultimata isbiten för nyårsdrinken!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38413.msg360445#lastPost

Det var en fin isbit Hulta.  Thumbsup
Skrivet av: hulta
« skrivet: 30 december 2010, 13:27:08 »

Kolla här och längst ner, där hittar ni ultimata isbiten för nyårsdrinken!!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38413.msg360445#lastPost
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 december 2010, 22:23:31 »

Ja, du vet var du hittar is till nyårsdrinken.  ;)
Skrivet av: larryd
« skrivet: 29 december 2010, 20:50:12 »

Men helskotta...

till våren skulle jag rekommendera ett värmetråg. Och ett rör med värmekabel till stuprörsavloppet.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 29 december 2010, 18:58:02 »

Ska bli intressant att se hur pass mycket is som kommer att byggas på innan vintern är över.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 22 december 2010, 17:40:03 »

Har än så länge inte spetsat med tillskottsel.  Thumbsup

Nu är temperaturen -19,8 så det ska bli spännande att se ifall det blir -20. Är beredd på att elda i kedddyn alternativt dra igång elpatronen i pannan ifall det blir under -20 en längre tid.

Värmer upp vattnet till 42 sedan får det kylas av till 32 innan pumpen går igång igen. Lite förvånad att jag inte behövt höja tempen på vattnet mer nu när det blivit kallare ute. Det verkar kompenseras upp av att pumpen går oftare och längre tider ju kallare det blir ute. Blivit någon typ av jämnvikt så jag kör samma inställningar oavsett ifall det är -19 grader ute eller -5 grader. Innetempen är just nu 20.9 och brukar pendla mellan ca 20-21 grader. Har bakats i ugnen i 2 timmar så det bidrar säkert med en del värme.

Är kanon nöjd med Nibe pumpen.  studs

Glömde skriva att jag även har öppnat alla element på max i alla biutrymmen på undervåningen (sutteränghus). En gissning från min sida är att det kan blir billigare att värma biutrymmena på nedervåningen iom att värmen stiger än att ha svalare i dessa rum och höja vattentempen för att hålla varmt på övervåningen??
Skrivet av: pmt
« skrivet: 04 december 2010, 15:48:32 »

Jag kör med betydligt högre delta, men med tanke på din gångtid på pumpen så ser det helt ok ut...

Tumregeln är att hålla antalet starter nere och låta pumpen gå länge i när den väl startat.

Ok, har ökat diff.temp från 7 grader till 10 grader, ska bli kul att se hur stor påverkan detta får på antalet starter.

Nya inställningar
A2 = 42 (sänkt från 43 då det är ca 21 grader inne. trivs bäst med ca 20 grader innetemp)
A3 = 10 (höjd från 7)

Temperaturer
T1 -8,7 Outdoor sensor
T2 45,1 Flow line sensor
T3 39,9 Return line sensor
T4 -8,1 Suction gas sensor
T5 80,6 Hot gas sensor
T6 39,2 Fluid pipe sensor
T7 -14,0 Evaporator sensor
Delta T=5,2

S3 1272 starter totalt, kort gångtid vid driftsättningen i början av september 2010 innan justering.
S4 606 timmar drifttid totalt.

Statistik de senaste 16 dygnen, medeltemp -5.0, min -16.7, max 1.7
22 starter/dygn
15 timmar drifttid/dygn
Skrivet av: Schnyggve
« skrivet: 01 december 2010, 17:49:12 »

Jag kör med betydligt högre delta, men med tanke på din gångtid på pumpen så ser det helt ok ut...

Tumregeln är att hålla antalet starter nere och låta pumpen gå länge i när den väl startat.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 01 december 2010, 14:04:20 »

Roligt att höra...

min lilla Ecoair 105 går 24h/dygn nu och drar cirka 35kWh. Kör dessutom två LL som tillsammans drar nästan 40 kWh.
(Stockholm -11.5 ºC just nu)

Blev nyfiken att kolla hur mycket 2025-10 går. Ser ut som följande:

Utetemp -10 grader
Innetemp +22,2 grader (eldat lite under förmiddagen)
Shunt i pannan fullt öppen
Panntempen varierar mellan ca 38,5 till 42 grader (skiljer sig mot VP som är inställd att gå i intervallet 36 - 43 grader)

En körcykel som observerades såg ut enligt följande:
1. VP står still i 25 minuter
2. VP startar (panntemp ca 38,5 grader)
3. VP går i 63 minuter  (panntemp ca. 41 grader)
4. VP avfrostar i 3 minuter
5. VP går i ytterligare 18 minuter
6. VP stannar (panntemp ca. 42 grader)

Ni som hållt på länge med VP. Finns det något man borde ändra på eller verkar det OK?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 29 november 2010, 23:33:16 »

Roligt att höra...

min lilla Ecoair 105 går 24h/dygn nu och drar cirka 35kWh. Kör dessutom två LL som tillsammans drar nästan 40 kWh.
(Stockholm -11.5 ºC just nu)
Skrivet av: pmt
« skrivet: 29 november 2010, 22:17:00 »

Tänkte bara skriva att Nibe 2025-10 pumpen funkar bra ihop med CTC-pannan.

Uppskattar att Niben inkl CP och LP förbrukat ca 2,0 kW/h i snitt de senaste fem dygnen när medeltempen ute varit -7,1 grader. Då har jag låtit LVP tillverka varmvatten i spannet 36 - 43 grader. Shunten i pannan står helt öppen och temperaturen inne är ca. +20 grader.

Hittills har det bildats en pytteliten iskaka under pumpen.

Skrivet av: pmt
« skrivet: 19 september 2010, 21:41:24 »

Nu har jag trimmat in systemet. Eftersom det varit lite ruggigt väder den senaste tiden så har jag satt igång pumpen.

Nu snittar pumpen 5,45 starter per dygn. Totalt 15 starter på 66 timmar.

Pumpen höjer tempen i pannan med ca 1 grad per minut så körtiden blir runt 10-12 minuter per gång den startar. Delta T ca 7,5 grader. Eftersom jag har separat varmvattenberedare så kan jag hålla en kallare temperatur i pannan och köra ut det till elementen med fullt öppen shunt. A2 = 32 och A3 = 10 grader så temperaturen i pannan går upp till 32 grader och sjunker därefter ner till 22 grader. Kommer få öka temperaturen i pannan i takt med att utomhustemperaturen sjunker och börja reglera temperaturen till elementen med shunten.
 
Som läget verkar nu så kan jag hålla nere antalet starter till en låg nivå även med en stor pump i förhållande till en relativt moderat vattenvolymen.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 10 september 2010, 06:31:18 »

Det tar sig. Nu väntar vi med spänning på snön.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 09 september 2010, 23:56:35 »

Nu är anläggningen kompletterade med en varmvattenberedare. Det blev en 50 liters Opal GG Carat som är kopplad i serie med pannan. VVB kommer att styras via en timer för att ytterligare minska energiförbrukningen. Alla rör i pannrummet och garaget är nu isolerade. Rören utomhus till LVP har fått dubbla lager av rörisolering. Lika bra att passa på att effektivisera energiförbrukningen nu när man ändå håller på.

Huset känns klart modernare nu när uppvärmningen inte längre är beroende av olja eller el-patronen i pannan.  :)
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 september 2010, 21:30:49 »

spetsning när vp är i gång   
snitt på en månad är 1,34 kw/h per dygn  ca 500 kw/h per år
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 september 2010, 21:28:03 »

3-5 kwh med elberedare och ca 10 med vp i gång på grund av värmeförluster.
Skrivet av: emwgrni
« skrivet: 07 september 2010, 20:39:12 »

När jag kör VV med Niben, så snittar jag ca 3kwh dygn på sommaren, med elpatronen i den gammla vvb(200l) så hade vi 10kwh dygn, så Niben är grymt effektiv på sommaren.

Vilka siffror har ni ?

emwgrni
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 07 september 2010, 20:28:43 »

Jag kör en 5år gammal nibe eminent 100l kopplad med 1 kw elpatron man kan ha 3 kw också om man kör den på 2 faser.
Den räcker att fylla ett standard badkar samt dushning utan problem, om man kör den på 80 ºC sommartid när vp avstängd.
Den har minimal värmeförlust.
Vinter tid när vp går så går den minimalt för att höja tempen från vp. Har uppskrivit nånstans vad den tar i månaden när vp går
skall kolla om jag hittar det
Skrivet av: rocas
« skrivet: 07 september 2010, 07:53:08 »

Exakt den lösningen har jag.  Gratis förvärmning i panna/radiatorsystem till 20 gr sommartid och sedan eltoppning.

Jag har 100 lit berederare abv märket Ozo. Den är rostfri och har aldrig krångalt( kanske 15 år sedan inst).

Skrivet av: pmt
« skrivet: 06 september 2010, 23:03:54 »

Kommer troligen också ha VP avstängd under sommarmånaderna och huvudsakligen ha den igång när huset behöver värmas upp.

Även om pannan är avstängd under sommaren så håller pannan ca. +20 grader pga omgivningstempen. Så om man kopplar VVB till vv-uttaget ifrån pannan så borde vattnet på sätt och vis bli lite förvärmt året runt även om tillskottet blir mindre på sommaren.

Funderar lite på hur stor volym man ska välja på VVB. Vill ha en så liten VVB som möjligt men undrar lite vart gränsen går för att det inte ska bli opraktiskt. Ska man kolla hur mycket värme de läcker eller är de ungefär jämnbra oavsett märke och pris?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 06 september 2010, 22:17:09 »

Jag gör åt mindre med ström om den är avstängd de månaderna som enbart v vaten behövs. Min panna är dåligt isolerad så pannrummet håller 25 ºC så jag brukar ha den avstängd juni juli
gör man åt mycket varmvatten så är det annan femma
Skrivet av: rocas
« skrivet: 06 september 2010, 18:51:01 »

Jag bryr mig inte ens om att ha min vp igång på sommaren.

El vvb gör jobbet utan problem.
Skrivet av: pmt
« skrivet: 06 september 2010, 18:44:40 »

Tack för svaren.

Får nog bli en varmvattenberedare kopplad i serie med pannan även för mig.


Såg att när S1=04 (hög returtemp) så blev S2=11 även om A4 = 60.
Nästa körning blev S1=04 och då blev S2=27 med A4=60

Trodde S2 alltid blev 60 när A4=60. Är det så att S2 varierar beroende på hur lång den föregående körtiden var eller finns det ytterligare parameterar som påverkar som t.ex. att returtempen gick i taket så sätts S2 annorlunda?

Man vill ju veta hur prylarna fungerar.  :D
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 06 september 2010, 17:09:45 »

jag har 190 liter + beredare på 100L så jag har ganska mycket mer vatten än du har. Tror den går ca 15- 20 min som kortast på sommarn för att höja från 38-45 i returtemp

Ok, det är betydligt längre drifttid. När jag startade VP första gången så höjde den ifrån 20 till 52 grader på ca 38 minuter. Shuntade lite ljummet vatten ut till elementen samtidigt.

FRJO, när du har 45 i returtemp, hur varmt blir det i din panna då?


Kort gångtid ser jag inte som så problematiskt, värre är det med många starter.

Om man skulle stänga av sin VP under en längre tid i väntan på kallare väder, behöver man då värma kompressorn i 6-8 timmar innan man startar upp den?
Kort gångtid=mycket starter  för då svalnar vattnet i samma fart. Farten på cirkpumpen skall du ha ställd så du håller deltat som instruktionsboken föreskriver. Har jag för hög fart på cp så får jag många fler starter
har jag stopptemp 45 så håller jag ca 50 ºC i pannan, det varierar beronde hur varmt/kallt det är ute.
Jag är inte beroende av hög temp för jag har varmvattenberedare efter, Det måste du nog ha annars kommer det inte bli mycket varmvatten för vp orkar garanterat inte hålla så höga temperaturer när det börjar bli minusgrader ute.
Desto lägre temp du kör desto efektivare går vp
om jag stängt av vp brukar jag inte vänta massa timmar, om man gör det i mnusgrader är det nog inte fel
Skrivet av: pmt
« skrivet: 06 september 2010, 09:26:27 »

Nu verkar den fungera mer som jag tänkt mig. Tidigare var panntemperaturen konstant ca 50-52 grader och pumpen startade ca var 20:e minut. Imorse såg jag att panntemperaturen gått ner till ca 41 grader och under den timme som jag var hemma så startade inte LVP.

- Har höjt laddpumpen till läge 3 i förhoppning att LVP då får en mer korrekt temperatur ifrån pannan för att avgöra ifall LVP ska starta eller ej.
- A2 48
- A3 10
- A4 60 minuter

Funderar nu på att att sänka temperaturen ytterligare i pannan och istället skaffa en varmvattenberedare som spetsar varmvattentillverkningen.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 september 2010, 07:17:26 »

Ja, jag kör laddpumpen kopplad via LVP. Laddpumpen går ett tag innan för att kolla vattentempen men jag tror inte att den går tillräckligt länge för tempen i givarna hann inte gå upp till 50 grader som pannan hade innan kompressorn startade. Så problemet ligger nog i det du skriver FRJO.

Du kan kanske flytta returgivaren in till röranslutningen precis på pannan?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 06 september 2010, 06:18:34 »

T o m jag som har en lite 2025-6 och kör utan tank/panna, dvs rakt in i radiatorsystemet........får varmt på nolltid.

Vänta till i vinter, när shunten är öppen........då går pumpen hela tiden.

Skrivet av: pmt
« skrivet: 05 september 2010, 23:25:35 »

jag har 190 liter + beredare på 100L så jag har ganska mycket mer vatten än du har. Tror den går ca 15- 20 min som kortast på sommarn för att höja från 38-45 i returtemp

Ok, det är betydligt längre drifttid. När jag startade VP första gången så höjde den ifrån 20 till 52 grader på ca 38 minuter. Shuntade lite ljummet vatten ut till elementen samtidigt.

FRJO, när du har 45 i returtemp, hur varmt blir det i din panna då?


Kort gångtid ser jag inte som så problematiskt, värre är det med många starter.

Om man skulle stänga av sin VP under en längre tid i väntan på kallare väder, behöver man då värma kompressorn i 6-8 timmar innan man startar upp den?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 05 september 2010, 23:09:50 »

jag har 190 liter + beredare på 100L så jag har ganska mycket mer vatten än du har. Tror den går ca 15- 20 min som kortast på sommarn för att höja från 38-45 i returtemp
Skrivet av: pmt
« skrivet: 05 september 2010, 22:58:56 »

Ja, jag kör laddpumpen kopplad via LVP. Laddpumpen går ett tag innan för att kolla vattentempen men jag tror inte att den går tillräckligt länge för tempen i givarna hann inte gå upp till 50 grader som pannan hade innan kompressorn startade. Så problemet ligger nog i det du skriver FRJO.

Vattenvolymen nu är endast 145 liter plus någon liter i rören fram till pumpen då jag stängt av cirkulationen till radiatorerna. A4 är nu satt till 60 minuter så jag får kolla imorgonkväll hur statusen ser ut.

I vilket fall som helst så har jag varmt vatten i pannan och lite för varmt i huset just nu. Så värme verkar den kunna producera.  Thumbsup

PS: Passade på att montera en luft-luft på landet nu i helgen. Lite problem med vakuumpumpen som jag betalt för men troligen aldrig får levererad. Separat tråd. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35291.0




Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 september 2010, 22:35:08 »

Hej!
Nu hoppar jag in i tråden igen.
Med en 10 kW VP till en CTC1100 blir det självklart korta gångtider (vad var det jag sa i början av tråden ;) ) för mycket effekt till för lite vattenmagasin.
Men nu har du köpt och kopplat ihop grejorna så vi får försöka göra det bästa av det...  ::)

Du kan gott ha cirkpumpen i läge 2, men när det blir kallt ute så kan du säkert sänka till 1.
Prova att öka A4 till 60 minuter och se vad som händer då?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 05 september 2010, 22:32:18 »

kör du med den inbygda styrningen som sköter cirkpumpen?   jag har för mig att jag läst någon stans att när den stoppar vp så sjunker tempen i rören eftersom givarn sitter i vp utomhus så tror den att den skall starta. Den startar och får då varmt vatten och stannar ganska omgående.  och det blir en jävla massa start och stopp
Prova och kör den kontinurligt  jag kör på stopptemp 45 ºC   7 graders temp diff innan start. orginal inställningen på 20 min mellan starterna.
ligger på ca 2600h per år med 2500 starter
Skrivet av: pmt
« skrivet: 05 september 2010, 21:25:56 »

Har inte ännu inte helt koll på hur jag reglerar Delta T så jag kan förvärra situationen med mina ändringar.

Ställde om laddpumpen från läge 1 till läge 2. Har stängt av cirkulationen till elementen då det är för varmt inomhus just nu. Har även satt A4 till 60 så att jag max får en start per timme.

Pannan hade dryga 50 grader enligt tempmätaren som sitter på CTC 1100. Troligen ingen exakt mätare.

Fick först koden CC F0, d.v.s cirkulationspumpen startar. Ser att T1 och T2 börjar klättar upp och det håller på ett tag. Dock hinner de inte gå upp till 50 utan stannar strax innan och kompressorn startar.

Ser hur T2 och T3 börjar stiga. Kollar klockan för att veta när LVP varit igång i 5 minuter.

Dock stannar pumpen strax innan 5 minuter har gått och jag snabbar mig att kolla de olika T-värdena som sakta börjar gå neråt.

T2 58,4
T3 49,7

T5 82,5
T6 49
T7 7,2

S1 14
S2 25
S3 134
S4 11

Delta T ca 8,7. Ser i manualen att delta T vid +13 grader ska vara ca. 10,7.

Borde jag höja delta t ca 2 grader och hur gör man det?
Skrivet av: pmt
« skrivet: 05 september 2010, 19:36:21 »

Tack för tipsen emwgrni. Ska kolla delta T, inte gjort det ännu. Själv tänkte jag att s1 14 är lika med hög returtemp, så som jag styr den men nu såg jag att det är ett larm som du skriver. Ska försöka fixa det.

320 kWh är totala ställningen på elmätaren sedan den 15 augusti då den byttes. Har inte sett hur mycket som gått åt nu under helgen.
Skrivet av: emwgrni
« skrivet: 05 september 2010, 19:27:15 »

S1=14 betyder larm högframledningstemp, vilket innebär att den blir inte av med värmen.

S3 = 133 betyder 133 starter på 2dygn, vilket är alldeles för många.....

Kolla T2 och T3 när den har varit igång en liten stund typ 5-10min.

Och kolla jmf med vad det står i manualen på sid 23 (injustering av laddflödet)

Sedan lät det mycket med 230kwh på 2dygn.... i september, låter som elpatronen varit på, pumpen tar ca 3kw/timme när den går....

mvh emwgrni
Skrivet av: pmt
« skrivet: 05 september 2010, 18:40:03 »

Har varit på landet under helgen och det var 23,5 grader inomhus när vi kom tillbaka. Nästa steg i effektiviseringen blir att fixa igång shuntautomatiken.

Lite driftinfo efter ca två dygns drift.
Elmätaren totalt 320 kWh (nyligen fått den utbytt)
Temperatur i pannan 52 grader.

S1=14  S2=0  S3=133  S4=10  S5=0  S6=1  S7=1/1/1

T1= 15,1  T2=47,4  T3=41,0  T4=28,6  T5=38,3  T6=36,1  T7=16,4

A1=1  A2=50  A3=10  A4=20  A5=-15  A6=120  A7=-20  A8=45  A9=1  A10=10  A11=7  A12=0  A13=0

Status CC F0 H1
JP4 blinkar gult på kretskortet, gissar att det är när kompressorvärmare är på?

Vad jag kan se så verkar allting fungera. 10 timmars drifttid på 48 timmar och ca 67 kompressor starter per dygn. Kanske att man skulle försöka få ner antalet starter något.

Är det något jag borde justera som är helt galet så tipsa gärna.  b00k
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 03 september 2010, 20:42:47 »

håller med den är fruktansvärt tyst   Thumbsup
Skrivet av: pmt
« skrivet: 03 september 2010, 18:14:06 »

Nu är den igång.  studs

Hade 20 grader i panntemperatur och nu visar pannan strax över 50 grader efter 38 minuters gångtid. Då shuntar jag ut lite vatten till elementen också, shunten står i mittenläget.

Pumpen går mycket tystare än vad jag hade trott.  Thumbsup

Är nöjd än så länge  ;D. Snart blir det att duscha i vattnet den värmt.  Thumbsup

Ha en trevlig helg alla värmepumpsfantaster.  *vinkar*

Skrivet av: pmt
« skrivet: 03 september 2010, 15:41:49 »

1 timme till sen startar jag pumpen. Får bygla 1-2 på plint 30 för att få igång den verkar det som då jag kör utan extern termostat.

Nu är det nära.  tomte::
Skrivet av: pmt
« skrivet: 03 september 2010, 10:50:36 »

Nu är pumpen startad. Gissar att den ska värma upp kompressorn.

Några funderingar.

- Hur vet man när den är klar med uppvärmningen?

- Det står i instruktionsboken att efter 6-8 timmar ansluts kommunikationskabel eller externa termostater och att efter inkopplingen så startar kompressorn. Hur startar jag kompressorn som inte kommer att ha någon SMO 10 eller extern termostat ansluten?

Spännade att se vad som händer.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!