Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räcker det med PUHZ-SHW 80  (läst 1398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcus Edlund

  • Gäst
Marcus Edlund
Räcker det med PUHZ-SHW 80
« skrivet: 12 november 2018, 00:25:21 »
Hej

Vart rekommenderad en SHW75 av en vp-installatör och gjorde lite undersökningar själv. Kom fram till att SHW80 som verkade vara precis likadan fast med Zubadan tekniken var mer intressant, särskilt då polarpumpen så att SHW75 gått ur sortiment.

Trodde jag bestämt mig för en SHW 80 men nu när jag satt och kollade så såg jag att polarpumpen säger att den klarar upp till 200kvm medans eklok säger 140kvm. Vilket är ganska stor skillnad.

Enligt köpehandlingarna ligger mitt hus på 175kvm (mäter jag själv bara mått på huset yttervägg till yttervägg har jag 235kvm, dock med snedtak på övervåningen vilket inte är borträknat)
Snittförbrukning ligger på 15500kWh per år.
Bor i Stockholmsområdet.

Kommer pumpen verkligen räcka till?

/Marcus

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Räcker det med PUHZ-SHW 80
« Svar #1 skrivet: 12 november 2018, 09:15:40 »
Det är alltsÃ¥ ett 1½-plans hus. När är det byggt? Är man sÃ¥pass osäker pÃ¥ storleken pÃ¥ huset är det bra att lÃ¥ta en certifierad firma att mäta upp boarean. Ã…rsförbrukningen 15.500 kWh tycker jag lÃ¥ter som om det redan finns en traditionell frÃ¥nluftsvärmepump i huset? Inget problem att byta till luftvattenvärmepump men man behöver fastställa brutto energiförbrukning. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Marcus Edlund

  • Gäst
Marcus Edlund
SV: Räcker det med PUHZ-SHW 80
« Svar #2 skrivet: 12 november 2018, 09:44:25 »
Ja det är ett 1,5plans hus.
Byggt 1979.
Vi hade en luft/luft pump som gått sönder nyligen samt elpanna vi kört när det varit som kallast. 2-3 månader per år.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Räcker det med PUHZ-SHW 80
« Svar #3 skrivet: 12 november 2018, 10:41:39 »
Ok, den luftluftvärmepumpen har säkert givit en stor energibesparing per år (kan vara t.ex. 12.000 kWh/år). Gissar att uppvärmningsbehovet brutto är uppåt 25.000 kWh/år. En viktig fråga när man byter från el-panna är vilken framledningstemperatur huset behöver när det är som kallast på vintern för att hålla den rumstemperatur man önskar? En el-panna kan ju gå med 80 grader om det behövs men en värmepump ska helst inte gå över 55 grader även om vissa numera kan komma upp i drygt 60 grader men med sämre verkningsgrad. Man kan försöka bedöma om radiatorerna är relativt små och platta eller stora och tjocka, om rören är smala eller grövre diameter och antalet radiatorer i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!