Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n  (läst 2581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n
« skrivet: 28 augusti 2018, 10:48:41 »
Hej har avfostningsproblem på min nordic inverter 12jhr-n, det blir ett tjockt lager med is på lamellerna. Fick tips att mäta upp avfrostningsgivaren som sitter bak på lamellpaketet och har nu gjort det, vart kan jag hitta vilket värde givaren skall ha?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2018, 15:00:35 »
Förmodligen skall utetempgivaren visa ca 4431 ohm vid 25 grader ute och ca 14570 ohm vid 0 grader ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2018, 13:44:23 »
Förmodligen skall utetempgivaren visa ca 4431 ohm vid 25 grader ute och ca 14570 ohm vid 0 grader ute.

Utetempgivaren är det den som sitter mot lamellerna på baksidan? Min visar 6380ohm vid ca 15 grader ute..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2018, 15:14:44 »
Ja det är utetempgivaren som syns på baksidan lamellerna på värmeväxlaren. Verkar som den visar rätt (utan att jag räknat på det i detalj). Kan också vara fel på tempgivaren till själva värmeväxlaren. Brukar sitta på ett böjt kopparrör nertill på värmeväxlaren på samma sid som kompressorn. Är den fel eller har hoppat ur läge blir det fel på avfrostningen och värmeväxlaren kan bli ett is-paket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n
« Svar #4 skrivet: 28 november 2018, 09:31:20 »
Fortsätter i frÃ¥gan en stund till innan jag ger upp, pratade med ivt nu i höst och dom sa att jag skulle flytta ut givaren 3cm utÃ¥t. Har gjort det nu och verkar funka men känner mig ändÃ¥ osäker. Den avfrostar men hur ofta ska den göra det?  Ibland blir det som ränder med frost kvar pÃ¥ lamellerna och detta är vid ett par minusgrader. Idag är det 12minus och när jag gick ut i morse sÃ¥ va lammellerna aldeles vita ett par millimeter tjock frost. Kollade vid ca 06.45 höjde tempen frÃ¥n 22 till 24grader och kl 08.45 avfrostade den. Jag har för mig att pumpen har avfrostat betydligt oftare förr i tiden.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n
« Svar #5 skrivet: 28 november 2018, 19:29:41 »
Men då kanske den tidigare avfrostade för ofta?

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostningsproblem ivt 12 jhr-n
« Svar #6 skrivet: 29 november 2018, 00:51:06 »
Men då kanske den tidigare avfrostade för ofta?
Kan vara sÃ¥, den har gÃ¥tt klanderfritt idag, ingen speciell isbildning pÃ¥ lamellerna sÃ¥ avfrostningen verkar funka sÃ¥ vi kör pÃ¥ ett tag till👍

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!