Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Hero gÃ¥r till 15-16 grader hela tiden!  (läst 1224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christoffer Skåne

  • Gäst
Christoffer Skåne
Mitsubishi Hero går till 15-16 grader hela tiden!
« skrivet: 17 januari 2023, 07:58:12 »
Denna vinter har vi haft det svinkallt hemma (som många andra), delvis på grund av att vi har stängt av golvvärmen. Vi har dock upplevt att värmepumpen inte riktigt varit varm, och idag hade vi till slut en tekniker här som kollade på allt det mekaniska och inget var fel. När han startade om den så började den blåsa varmt (50 grader ut på 24 graders inställning typ). Nån timme senare var det svalare igen. Då kollade jag MelCloud och såg att värmepumpen återgår till en inställning på 16 grader hela tiden oavsett vad vi sätter fjärrkontrollen på (eller gör för inställning med MelCloud). Det är som att nåt tar över fjärrkontrollsinställningen hela tiden. Ni kan ju ana frustrationen när vi gått och frusit hela vintern och så ställer värmepumpen in sig på 16 grader utan att man kan se det!

Det vi gjort:
- Startat om värmepumpen, dels med fjärrkontrollen och dels med huvudsäkringen (installatören). Då blir det varmare ett kort tag.
- Testat många olika temperaturer, inkl 27 grader. Ingen skillnad.
- Ringt Mitsubishi, de skulle kolla på vår maskin remote och se vad som strular.

Jag har haft maskinen uppkopplad mot min Homey (smart hem) men tog bort den appen när jag insåg att det kanske är nåt som ändrar via Wifi.

Efter att jag fått svar från Mitsubushi ska jag ta bort WiFi för att se om det är något som tar över maskinen via Wifi.

Vad 17 kan vara fel med maskinen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi Hero går till 15-16 grader hela tiden!
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2023, 08:07:53 »
Har du provat ta bort WIFI?
OM det löser problemet så är det ju nåt knas där, om inte så är det nåt knas i själva maskinen, då får de väl byta kort på maskinen i så fall.
Vi har sålt skapligt många Hero senaste året och har inte hört nåt liknande i alla fall.
Kanske är det nåt givarfel som gör att den ställer sig i "default" läge när givarvärdet hamnar utanför någon gräns?
Inga larmkoder?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Christoffer Skåne

  • Gäst
Christoffer Skåne
SV: Mitsubishi Hero går till 15-16 grader hela tiden!
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2023, 09:28:42 »
Tack för ditt svar. Nej, jag har inte tagit bort WiFi än. Jag trodde först att jag gjorde det via en "factory reset" men det var tydligen bara relaterat till fjärrkontrollen. Mitsubishi sa att de ville kolla på maskinen remote först och då behöver de ju WiFi, men sen ska jag testa att ta bort det. Det intressanta är att även om jag justerar nåt via MelCloud så "fastnar" inga inställningar. Jag kan ställa in tex "standardtemperatur för värme" och sen när jag går in nästa gång är det borta. Det är som att den resettar sig själv på en given signal hela tiden.

Min magkänsla här är att det är nåt som skickar en WiFi-signal till maskinen och säger till den att resetta. Fjärrkontrollen är ju bara envägskommunikation så det går ju inte att se på den vilken inställning som är gjord.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero går till 15-16 grader hela tiden!
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2023, 10:43:51 »
skönt att det finns appar och WIFi till allt numera så att det blir mer fel och strul vilket alla användare önskar mest.

Förutom det kan ju grannen ha en likadan och liksom hjälper till att ändra alla grannars maskiner

Utloggad Kjellw58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Hero går till 15-16 grader hela tiden!
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2023, 10:28:57 »
Hej, jag har ett liknande problem. En LN25 Hero som sitter i vår sommarstuga. Står inställd på 10 grader underhållsvärme. men ibland när jag tittar i appen så har den ändrat till 14 grader och ibland går den att sänka och ibland inte. Det verkar dock som att den ändrar tillbaka senare. Kan en teori vara att värmepumpen är så smart programerad att om den inte orkar avfrosta på 10 grader så höjer den temperaturen inne för att kunna lösa detta. Och när jag tittar i temperaturhistoriken så har den höjt temperaturen i rummet under en tid.
« Senast ändrad: 02 februari 2023, 13:16:35 av Kjellw58 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!