Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan inte lämplig för individuella rumstemperaturer?  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CalvinE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har precis fått en ny fin Zubadan (PUHZ-SHW 80 YAA) + Ecodan (EHST20C-YM9C) installerad för att ersätta min gamla Sanyo CO2. Men enligt installatören ska jag inte längre använda de individuella rumsgivarna till golvvärmesystemet, utan ställa alla (shuntar?) på helt öppet flöde (satte alla på 30 grader)? Istället är det en enda rumsgivare som ska reglera hela huset.

Veckorna innan jag fått innegivaren (och utedelen) körde jag med framledningstemperatur på vår Ecodan, men fick då och då felkoden L9 titt som tätt (provade allt från 40 till 32 grader), vilket enligt installatören berodde på att flödet blev för dåligt då flera rums slingor stängdes av när rummen var varma nog.

Nu står jag alltså med 11 rumsgivare och inte möjlighet att värme mer eller mindre i olika delar av huset, inklusive väggradiatorerna i garaget(!). Den gamla pumpen hade ju bara en "framledningstemperatur", och sen skötte varje rum själv om det behövde mer värme. Är Ecodan alltså olämplig i ett sådant system? Eller har jag missuppfattat något?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecodan inte lämplig för individuella rumstemperaturer?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2018, 00:15:10 »
Din gamla värmepump värmde en tank och värmen därifrån shuntades fram, det gick då att ha olika flöden på värmepump och värmesystem.
En ecodan har ingen shunt och tank utan det är samma vattenflöde genom värmepumpen och genom värmesystemet.
Flödet genom värmesystemet måste vara konstant och relativt högt, därför funkar det inte att styra värmen med termostater.

För att det hela ska funka så måste termostaterna stå på max och framledningstempen ska styras av din ecodan med en kurva.
Kurvan följer utetemp, ju kallare ute ju varmare framledning.
Denna kurvan mÃ¥ste sänkas om det blir för varmt inne, har för mig om att det finns nÃ¥n inbyggd intelligens i värmepumpen som ska fixa detta?  Sc:,h

Sen bör man justera flödena individuellt mellan golven genom att reglera på fördelaren, det brukar finnas nån form av fast justering på golvvärme.
Radiatorerna i garaget kommer inte räcka till för nån högre temp där, hur varmt vill du ha i garaget?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CalvinE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan inte lämplig för individuella rumstemperaturer?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2018, 18:21:30 »
Jaha, sÃ¥ var det med det dÃ¥   :'(

Antar jag får testa skruva lite på reglagen på fördelaren, för att få rätt uppvärmning i varje rum.

Jag brukar försöka hålla ca 8-10 grader i garaget när det är som mest minusgrader ute. Det är ju störst risk att det blir nåt knas där antar jag, att temperaturen i huset är så hög (speciellt om jag mys-eldar i kaminen) så min Ecodan slutar cirkulera värme, men garaget går ner på minusgrader och i värsta fall frysskador uppstår. Men den kanske alltid cirkulerar vatten, bara i lägre temperatur?

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Ecodan inte lämplig för individuella rumstemperaturer?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2018, 16:49:41 »
Ha alla termostater helt öppna i alla rum utom tex sovrum om man vill ha lite svalare där och låt värmepumpens innegivare sköta resten.
Om du myseldar i kaminen sÃ¥ blir det inte minusgrader sÃ¥ snabbt i garaget om du nu inte har -40 utomhus och garaget är byggt av tidningspapper  ;)

Jag har efter en del experimenterande så har jag den trådlösa innegivaren i dotterns sovrum som ligger längst bort i huset och är inställd på 20 grader.
På nedanvåningen blir det 21 grader då tv/dator/spis mm genererar värme plus att vi också myseldar i kaminen ibland
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!