Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad välja?!!!  (läst 1750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tim

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad välja?!!!
« skrivet: 08 oktober 2004, 14:03:53 »
Ångest! Trodde väl inte att det skulle bli lätt med vp, men att det var så här snårigt trodde jag inte.
Har ett halvtaskigt isolerat hus frÃ¥n 1927 pÃ¥ 145+80 kvadrat med ca 14000 kWh el och 3,6 kbm oljeförbrukning. Har tagit in offerter frÃ¥n ett flertal installatörer och fÃ¥tt priser varierande mellan 142 tkr- 172 tkr. Effekter pÃ¥ pumpar frÃ¥n 7-11 kW samt borrhÃ¥l pÃ¥ 120-180 m. Hittills bäst bud frÃ¥n IVT med 180 m, HT plus 11 kW med ett extra element i källaren, verkar detta vettigt? Dock ingen extra vvb. Tror dock att fläktkonvektor vore att föredra. Även ett konkurrenskraftigt pris frÃ¥n en Autoterminstallatör dock med mindre effekt- 7 kW men med konvektor i källaren  plus sep. vvb. Är Autoterm bra?

Vissa IVT förespråkare förordar att ht plus går separat utan extra vvb, medan andra absolut anser att vi skall ha delad lösning( vi är fem- jag och fyra flickor varav tre kommer att nå tonårstid ungefär när lånetiden löper ut på hela kalaset).

Är det meningsfullt att försöka spela ut installatörerna mot varandra?

Alla har ju dessutom samma resultat i sina kalkyler, oavsett vilken lösning de föreslår. Även om det skiljer hur mkt som helst mellan borrdjup, effekt, extra vvb etc.

Blir snart galen på allt detta. Behöver några rejäla och handfasta råd i vp-djungeln. ??? :P

Tack på förhand
« Senast ändrad: 08 oktober 2004, 14:30:33 av Tim »
145+80 kvm, Autoterm 411 Emax, 189,5 m aktiv borra

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad välja?!!!
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2004, 19:51:52 »
liten VP ger mycket tillskottsel, den vill man till varje pris undvika eller hur!!

Ur borran fÃ¥r du din gratisvärmen,  den ska med andra ord vara väldimensionerad.

Ingen av offertgivarna tar till något i onödan, dom vill ju helst vara billigast för att få sälja!!!

Om kalkylerna visar samma besparing på ett grundare hål och en mindre pump, då är det bondfångeri. En analfabet anar att det finns nåt lurt i dom kalkylerna.

Men summa summarum, kraftig pump djup borra ger garanterat lägsta livstidskostnaden för anläggningen.

Lätt som en plätt eller hur!!!



Forstsätt inte nedåt om du inte vill bli mera förvirrad!!





För att jämföra kalkylerna

Lusläs kolla alla olika variabler dom kan joxa med dom så svaret blir precis det dom vill få fram.

Om man ska kunna jämföra kalkyler skulle dom få göra om dom, med siffror som du bestämmer!!!! det är väl 10 olika variabler!? alla är "gissningar" som stoppas in av installatören. Det kan va rätt så välgrundade gissningar om dom besökt dig, frågat om tex vilken temp du kör ut på radiatorerna vid tex -20 grader, vilken innetemp ni vill ha hur mycket vv ni förbrukar mm.
till gissningarna/antagandena hör bergets värmeledninsförmåga, genomsnittlig framlednningstemp, temp på kalla sidan, dim. utetemp, och borrhålets aktiva djup.


Lycka till nu!!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad välja?!!!
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2004, 23:41:30 »
Köp en Nibe 10 kW (förslagsvis på värmepump.biz (annonsör) eller rinkaby rör). (ca 46000 kr)

Köp borran separat, ca 200 meter aktivt djup. (ca 60000 kr)

Ett eller ett par extra element i källaren. (ca 5000 kr)

Lej en installatör att koppla in hela härligheten, räkna med 2 dagar... (ca 5-7000 kr).

Om du vill vara säker på att varmvattnet räcker till kan du komplettera med en elberedare på 50 liter i serie med värmepumpens inbyggda. (ca 3000 kr)

Summa summarum 120 000 kr.

Gör du jobbet själv kan du kapa 5-7000 kr på den summan.

SÃ¥ skulle i varje fall jag ha gjort...

/Rickard

Utloggad fredrikg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Re:Vad välja?!!!
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2004, 10:40:56 »
Onekligen intressant med Rickards inlägg. Har ju just satt in en IVT HT plus C7. Borrning 85 meter(hade ett hål sedan tidigare!)
 Kostnad: 83 000.
 Onekligen mÃ¥ste priserna skifta oerhört mellan olika platser i Sverige????
IVT HT+ 7:a - 55 + 84 m borrat - 180 m2(120/60 m2 rad/golvvärme) + kallkällare - tilläggisolerad vind

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad välja?!!!
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2004, 22:18:45 »
fredrikg

Vilken skog bor du i?  ;)

jag bor i Jämtlands djupa, min kostade 103´för fyra år sen
thermia villa 7,5 160 meter borra komplett o klart.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!