Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rensa kondensor  (läst 13010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Rensa kondensor
« Svar #15 skrivet: 28 oktober 2011, 22:47:55 »
Kan bara instämma i tråden. Min VP löste då och då på HP (1 ggr per år). Efter rengöring av filter så funkade allt fint igen. Efter drygt 10 år började den lösa allt oftare på HP, filter rengöring hjälpte inte längre. Jag trodde då att det var dags att köpa en ny VP men eftersom jag kände igen symtomen så tog jag en chansning och kopplade vatenslang till VVX och spolade rent. Det var en riktigt brun ävja som kom ut i början. VP blev som ny efter denna behadling och fungerar fortfarande 5 år senare. Kan tänka mig att det finns en och annan som bytt ut VP i onödan.... :(
MVH

Utloggad mikael_norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rensa kondensor
« Svar #16 skrivet: 29 oktober 2011, 22:15:06 »
Såja, nu är kondensorn rensad med samma metod. Kanske inte riktigt lika bra succe som med förångaren men dT VB ökade med 0,8 och hetgas sjönk med 2-3 grader. Så lite bättre blev det i alla fall. Stor mängd partiklar kom ut vid sköljningen.
IVT C5 1999. 97m aktivt borrhål.

Utloggad greven79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Rensa kondensor
« Svar #17 skrivet: 10 november 2011, 21:18:12 »
Klart intressant tråd. Ska mäta på min gamla greenline 4 som installerades 03. Har som nybörjare några frågor. Var sitter kondensatorn på min GL4 ?, antar att man måste tömma köldbärarkretsen, är det svårt att på egen hand blanda och fylla den ?

Tacksam för svar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Rensa kondensor
« Svar #18 skrivet: 11 november 2011, 08:10:13 »
Kondensorn är det som radiatorsystemet är kopplat till.  Dvs rensa sÃ¥ att det blir sÃ¥ bra flöde som möjligt mellan anslutningarna till radiatorsystemet pÃ¥ VPn (jag föredrog att rensa "baklänges", dvs spola i motsatt riktning mot det normala flödet).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Rensa kondensor
« Svar #19 skrivet: 11 november 2011, 10:14:03 »
Ni som har högt delta på värmebärarkretsen i en gammal IVT kan ju också kolla flexslangarna. Det verkar som om dom sätter igen sig "ofta".
Se denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.msg427909#msg427909

Som ni kan läsa där var alla tre slangarna på min Greenline C7 från 2002 mer eller mindre igensatta. Före rengöringen av slangarna hade jag ett VB-delta på 18-19 grader vid VV-produktion och efter rengöringen på 3,5 grader vid i övrigt samma inställningar.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rensa kondensor
« Svar #20 skrivet: 11 november 2011, 18:04:02 »
Ni som har högt delta på värmebärarkretsen i en gammal IVT kan ju också kolla flexslangarna. Det verkar som om dom sätter igen sig "ofta".
Se denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.msg427909#msg427909

Som ni kan läsa där var alla tre slangarna på min Greenline C7 från 2002 mer eller mindre igensatta. Före rengöringen av slangarna hade jag ett VB-delta på 18-19 grader vid VV-produktion och efter rengöringen på 3,5 grader vid i övrigt samma inställningar.

Per L
Är inte 3,5 ºC tempdiff för lite? Min Nibe ska i alla fall ha 8-9 ºC diff för att gå med bra verkningsgrad. Om det gäller för dig oxå så du borde kunna sänka CPns hastighet eller strypa elementen nu.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Rensa kondensor
« Svar #21 skrivet: 11 november 2011, 18:58:48 »
Verknings graden pÃ¥ själva vp blir inte sämre med lÃ¥g tempdiff. Det är cp som drar onödigt mycket ström vilket sänker cop tror jag i alla fall  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Rensa kondensor
« Svar #22 skrivet: 11 november 2011, 19:44:02 »
men varför tjatar då alla om att tempdiffen ska vara c:a 8 ºC?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rensa kondensor
« Svar #23 skrivet: 11 november 2011, 19:52:11 »
Verknings graden pÃ¥ själva vp blir inte sämre med lÃ¥g tempdiff. Det är cp som drar onödigt mycket ström vilket sänker cop tror jag i alla fall  *vinkar*.

Vad jag hört så ökar verkningsgraden med tempdiff på kondensorn.
Men verkningsgraden minskar med högre medeltemp på kondensorn.
Så grejen är att hitta en vettig kompromiss, 7-8 ºC tempdiff tror jag på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Rensa kondensor
« Svar #24 skrivet: 12 november 2011, 09:45:41 »
Jovisst bopakoster och ni andra, jag kör inte med 3,5 graders VB-diff nu. Denna siffra visar bara hur mycket bättre cirkulationen blev när jag gjorde rent slangarna.

Som ett led i att försöka hålla nere VB-diffen bytte jag till en starkare inre cirkulationspump innan jag visste vart problemet låg. Jag bytte från original 65W-pump till en 115W-pump och körde dessutom den starkare på högsta hastigheten. Trots det hade jag mot slutet en VB-diff på 18-19 grader.

Nu efter rengöringen av slangarna kör jag med samma 115W-pump men har ställt ner hastigheten till lägsta (59W) och då ligger VB-diffen på 7-8 grader. Det är jag nöjd med tills vidare. Kanske byter jag tillbaks till original 65W-pump och kör den på läge 2 (46W) som var inställningen när värmepumpen var ny. Dock tycker jag skillnaden är så liten att det i så fall får bli när jag "får lust".

Per L

111114: Rättat till dålig svenska!
« Senast ändrad: 14 november 2011, 09:07:41 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Rensa kondensor
« Svar #25 skrivet: 12 november 2011, 17:47:41 »
Vad jag hört så ökar verkningsgraden med tempdiff på kondensorn.
Men verkningsgraden minskar med högre medeltemp på kondensorn.
Så grejen är att hitta en vettig kompromiss, 7-8 ºC tempdiff tror jag på.

PÃ¥ maskiner med R407C som köldmedier sÃ¥ vill man ha minst 4.5 grader K diff för att vara säker pÃ¥ att det fullkondenserar (dvs utan gasblÃ¥sor i kondensatet)  och sedan ytterligare nÃ¥gon eller tvÃ¥, tre grader underkylning pÃ¥ kondensatet för att vara säker pÃ¥ att kondensatet när den transporteras vidare mot expansionsventilen inte bubblar sig vid minsta lilla tryckfall i tex. torkfilter, lÃ¥nga ledningar med fall efter torkfiltret etc.

kan man köra med lägre tempdiff utan att man ser bubblor i tittglaset på kondensatet så kan man göra det för kanske något högre COP, men förstås till priset att CP:n drar mer ström och kan äta upp hela vinsten med den lägre tempdiffen och den COP-höjning den medför.

Det beror ocksÃ¥ pÃ¥ väldigt mycket hur kondensorn hanterar kondenseringen i de olika delarna av kondensorn dÃ¥ gasens blandningsproportioner ändrar sig allt eftersom ju mer av gasen kondenserat och tex. motström eller medströms-värmeväxlare, hur smÃ¥ eller stora gÃ¥ngar det är, samt hur bra den leder värme genom väggarna och längs med väggarna har väldigt stor betydelse här.  - dvs. i slutändan vilket medeltryck det resulterar pÃ¥ gentemot kondensatets temperatur när sista bubblan precis har försvunnit, ju närmare 'dew'-tryck man är pÃ¥ kondensorsidan, ju bättre fungerar kondensorn och mindre kraft tas frÃ¥n kompressorn iom. lägre mottryck under kompressionen.

(edit: - gäller att hålla reda på 'dew' och 'bubble' när det gäller tryck/temperatur...)

efter som stora värmeväxlarytor är den delen som är mest ont om och prutas på så mycket man kan i tillverkningsledet så har det etablerats ett antal tumregler som tex.sagda 5-7 grader diff etc. då det är kompromisser hela tiden.
 
 
« Senast ändrad: 12 november 2011, 21:38:00 av xxargs »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rensa kondensor
« Svar #26 skrivet: 12 november 2011, 18:56:45 »
Om jag inte missminner mig så förklarade Per J det hela med att R407C har alla chanser att fullkondensera med mindre tempdiff än 4,5 ºC också, trycket i kondensorn blir dock lite högre när underkylningen uteblir.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Rensa kondensor
« Svar #27 skrivet: 12 november 2011, 21:32:12 »
Så fort medeltrycket ökar mycket utöver vad som motsvarar 'dew' vid önskad utloppoppstemperatur på VB och dess temperatur och rådande tryck och sista bubblan försvinner så minskar COP snabbt, så visst kan man ha fullkondensering även vid utifrån sedd mindre temperaturdiff (men istället har man den temperaturdiffen i väggen mellan köldmediet och brinen och mellan dess temperaturskiktningar i vätskelager på respektive sida i värmeväxlaren - 4.5 grader K glide har man alltid någonstans efter längden på köldmediesidan från gas till vätska på kondensorn när man har köldmedie som R407C med glide).

om man istället tänker sig propan som köldmedie utan glide så rusar gasen alltid till den kallaste delen i kondensor vilket innebär att värmeöverföringen per yta är som störst i vid den kallare delen vid ingången av brinen för att temperaturskillnaden är störst där och minskar allt eftersom ju varmare brinen blir och lägre temperaturskillnad - medans köldmedie med glide så är temperaturskillnaden ungefär samma mellan brine och kölmedie efter hela kondensationsträckan - är det rätt gjort i kondensorn med anpassade ytor så blir det ingen större skillnad mellan R407C och R290 (propan) så länge kompressortrycket ligger nära R407C motsvarande 'dew'-tryck vid önskad utloppstemp.
« Senast ändrad: 12 november 2011, 21:49:17 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!