Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solpump  (läst 57400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #30 skrivet: 22 september 2005, 19:44:59 »
anta att du har en villa som drar ca 3,5 m3 olja detta bör med en normal värmepump generera en vinst på ca 25 000 kr år   20% av detta är då i sådana fall runt 5000 kr / i extra besparing .

Blir inte beräkningen lite bakvänd nu? Enligt din uträkning skulle solpanelerna stå för 50% av energibehovet.

Det du kan göra är att höja effektiviteten med upp till 20% (enligt Eviheat). Om förbrukningen från början var 35MWh (jag gillar enkla tal) och besparingen med ren värmepump är 25MWh återstår en förbrukning på 10MWh. Det man då skulle kunna spara ytterligare med solpanelerna är 20% av 10MWh, vilket är 2MWh.

Om jag tänker rätt skulle det då ta 15år att spara in extrainvesteringen på 30000:-.

Rätta mig gärna om jag har fel i min tankegång

/Johan

det skrivs sÃ¥här !!   spara upp till 20% mer pÃ¥ att samköra sol +vp
men nått matte snille är jag inte :D
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #31 skrivet: 22 september 2005, 19:47:26 »
Att skissa på återbetalningtid kräver en del siande om framtiden.

och jag tror att:
Olja kommer aldrig mer att vara så billigt som idag.  :'(
Elpriset kommer att gå mot 'europeiska' nivåer.  :-\


Värmepumpkalkylen gentemot ved/pellets/sol bygger till delar på det Svenska elpriset.

Med dubbla elpriset och vacuum paneler för under 5000.-  så kommer
Evi heat lösningar att bli intressanta.

Det finns skäl att VP lösningar inte exploderar på samma sätt i
andra länder med högre elpriser.




synd bara att det inte är någon som börja privat inportera vacum fångare från asien mm som allt annat !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #32 skrivet: 22 september 2005, 19:51:43 »
på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.

jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.
Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: solpump
« Svar #33 skrivet: 22 september 2005, 21:27:59 »
Det jag tycker är smart med Eviheat är det här med att man kan dra ut "värmepaktetet" och skicka in det i inbyte å köpa sig ett nytt, alternativt köpa ett begagnat lagat, skjutsa in det igen, dra åt fyra skruvar å sedan får installatören alt annan rörpulare alt jag själv sätta ihop grejjerna, sedan är det bara att köra slut på den kompressorn också.

Resten av grejjerna i pumpen kan ju mycket väl hålla mycket längre än kompressorn....det skall även enl. Eviheat ge möjlighet till uppgradering av pumpen (alltså innebär detta inget som MÅSTE tvinga kvar dig i gammal teknik)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: solpump
« Svar #34 skrivet: 22 september 2005, 23:21:26 »
greven Det finns ju billiga vacum solfångare från kina på
www.arsite.se
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #35 skrivet: 23 september 2005, 21:26:02 »
på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.

jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.
Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?

kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

sedan är det jätte fel av dig !!!  pumpen fÃ¥r ju massor av gratis energi av solfÃ¥ngaren som spädes ut med kall brine o höjer denna ca 20% vilket skulle innebära ca 6 grader för de flesta anläggningar.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: solpump
« Svar #36 skrivet: 23 september 2005, 21:29:00 »
jag var mest intresserad av en ungefärlig siffra på ÅRS-COP på en anläggning. vad man har i COP vid en vis framledningstemp är ju ointresant, då man inte har denna temp 365 dagar/år

törs inte svara då jag inte vet !!
men det beror väldigt mycket på väder + sol anlägningens storlek
jag skall försöka kolla vad test anl har fått för värden ringer till evi i morgon o kollar !!

fick svar i dag !!  Ã¥rs cop blir 5,5 
+ att du fÃ¥r ca 20 % högre temp pÃ¥ brine  bör dÃ¥ bli ca 6 grader dÃ¥ de flesta anl ligger runt 0 grader in.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #37 skrivet: 23 september 2005, 21:33:49 »
på hemsidan så står det 10 till 20 % mer, men jag vet fortfarande inte hur dom räknar.

jag gissar på att man hamnar rätt nära verkligheten om man säger att värmepumpen jobbar som vilken värmepump som helst, & sen ser solpanelerna till att man har gratis varmvatten3-4 månader / år.
Värmapumpen lär nog gå igång vid större varmvatetn uttag så den lär inte stå still på sommaren, så min gissning är att deta är ett bra riktmärke, eller vad tror ni?

kollat i dag med eviheat o års cop blir på pumpen hela 5,5 + gratis varmvatten !!!!

sedan är det jätte fel av dig !!!  pumpen får ju massor av gratis energi av solfångaren som spädes ut med kall brine o höjer denna ca 20% vilket skulle innebära ca 6 grader för de flesta anläggningar.

möjligt jag har fel, men jag vill se siffror som bevis.
var i landet får man COP på 5,5 & hurmycke energi gör "huset " av med, samt vilken storlek på pump gäller det för & om man har ack, hur stor & hur är den kopplad.

årsCOP på 5,5 + gratis varmvaten hela året. det måsta ju bli ett årscop på över 6 & deta från en pump som bara levererar 4,3... dom där solpanelerna gör susen, eller är det glädje siffror
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #38 skrivet: 23 september 2005, 22:34:29 »
Tyver så har jag bara effetdiagram öven Nibes 1215 & 1115 pumpar. så jag kan ju inte utalamig om effektökningen på andra pumpar, men har svårt at se att skillnaden skulle vara så spicielt stor. men enligt mit diagram så ökar Cop med 0,7 för varje 5 grader som man ökar köldbäraren med.
men det är inte samma sak som att årscop ökar med 0,7 !!!

jag tror det samma gäller för "din" pump, du har fårr upgifter om pumpens ökning i cop från 0/35 till 6/35 !!!
års COP är forfarande det vi vill ha !
gisar att panelerna kanske ökar årscop med 0,1 eller lägre
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #39 skrivet: 23 september 2005, 23:00:57 »
för at få ett års COP på 5,5 måsta man ha en MEDEL temp på nästan 20 grader på köldbäraren om jag räknat rätt, nån annan som försökt räkna?

medel på 20 = dom nätter det är kalt & solen inte är frami så är ju köldbäraren bara 0 eller max 5 ( nån som har solen frami överhuvudtaget på natten?) lika många grader under 20 som det är på natten måstekompenseras med så många gradet över 20, alltså en kb in på 35-40 grader på dan. räknar jag rätt?

tror fortfarande inte det är års COP du fått uppgifter på !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solpump
« Svar #40 skrivet: 23 september 2005, 23:03:12 »
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: solpump
« Svar #41 skrivet: 23 september 2005, 23:24:46 »
Några skäl till att välja solpump framför traditionell berg/markVP

Citera
Om man byter ut en befintlig VP mot en större och det ursprungliga hålet är för kort/dåligt.

Ideologiska skäl, man vill helt enkelt ta till vara så mycket som möjligt av gratisenergi.

Om man redan har en fungerande solfångare och vill kunna nyttja den.

Att välja solpump för att få ännu bättre avkastning på investeringen tror jag inte inträffar om inte elpriset hamnar på skyhög nivå inom något eller några år efter investeringen är gjord (ger snabbare återbetalning i form av sparrad energi). Visst kanske man får lite bättre COP men extrakostnaden i investering äter upp ehla ökningen av COP. Det tar helt enkelt för lång tid att betala tillbaks i sparad energi.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #42 skrivet: 24 september 2005, 00:17:20 »
CarMan, har du räknat med att i princip ingen energi går åt för vv under ca 6 månader? (har inte följt med så bra i tråden)

han skriver att Ã¥rs COP är 5,5 + gratis varmvaten & sen lägger han till att man pÃ¥ det fÃ¥r 20% varmare kb sÃ¥ Ã¥rs COP hamnar pÃ¥ 6 ( + gratis varmvatten)  lite för bra siffror för att jag ska svälja dom utan att se ett effektdiagram som bevisar det hele.
på hemsidan så står det att pumpen ger 4,8 vid 0/35 & 3,5 vid 0/50 så redan där ser vi att han fått felaktiga uppgifter då han påstår att 5,5 i års COP är utan höjning på kb

jag reagerar lite starkt iblans, men det är ju folk som har mindre koll som läser ibland & dom kan ju bli lurade !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #43 skrivet: 24 september 2005, 00:23:16 »
ska jag vara ärlig så tror jag det funkar så här:
du har en värmepump som funkar som vilken värmepump som helst, men dom timmar solennär frammi så ökar värmepumpens effekt med 10-20% på gruns utav att kb tempen ökar med ca 5 grader. + att man under 3-4 månader har "gratis" varmvatten. vid större varmvatenutag komer vrmepumpen att starta.

10-20% högre effekt i värmepumpens kompressor, motsvarar inte 10-20 % besparing, men det kan hålla undan tillskotselen lite längre & det ger något kortare gångtid

låter det realistiskt?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: solpump
« Svar #44 skrivet: 24 september 2005, 00:32:54 »
måste spotta iväg ett inlägg till.

en normal bergvärmepump som kan ge COp på 4.8-5 vod 0 grader på köldbäraren & 35 grader på värmebäraren, har ett årsc COP på ca 3
hur kommer det sig? jo cop är ju lägre när värmebäraren är varmare, men framförallt så är ju COP 1 på elpatronen så när denna går ihopp med värmepumpen så får man ju ett dåligt COP
årsCOP är alltså medel COP på ett år & det är ju det som i högsta grad är intresant, vad en pump ger vi ett tillfälle som bara inträffar under 10 min p ett år är ointresant.

om nu denna fantastiska solpump kan ge årscop på 6, hur mycke ger den inte då somk mäst i cop?
att dubbla cop är en extrem höjning, konstigt att dom ine nämner det i sin reklam på hemsidan Sc:,h

förstår ni nu vad jag menar med  års COP ?


Tar ett exempel också.
vi har en villa med elpanna. uppvärmningen i villan är 20 000kWh (exklusive hushållsel)
med värmepump & et års COP på 3 blir den nya förbrukningen 6 666kWh
& om vi hade ett års COP på 6 blir det 3 333kWh

jag tror som jag skrev tidigare att Ã¥rs COP ökar med 0,7 när solen är frammi + gratis varmvatten under nÃ¥gra mÃ¥nader, det motsvarar kanske att vi kan räkna med en ökning pÃ¥ 0,7 under hela Ã¥ret & dÃ¥ fÃ¥r man Ã¥rscop pÃ¥ 3,7  vilket ger 5405kWh
vi har alltså tjänat 1260kWh/år.
« Senast ändrad: 24 september 2005, 00:41:42 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!