Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump  (läst 1020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump
« skrivet: 31 oktober 2022, 22:42:11 »
Hej
Jag försöker få liv i min mors värmepump. Dessvärre vet jag inte så mycket då min nu bortgångne far skötte allt tidigare.
Displayen säger att den gjort misslyckade startförsök på brinepumpen.
Vilka felsökningssteg bör jag vidta?
Jag har förstått det som att det saknas skruv på denna pump så man kan kolla att den går runt.
Bör jag skruva loss gröna motordelen från den svarta pumpdelen och kolla något eller dra runt något för att kolla att den går runt?
Hur tvångsstyr jag pumpen?
Pumpen är inställd enligt bild.

Är den rätt inställd eller ska jag vrida röda knappen så den anger annat värde?
Pumpen är märkt  Stratos Para 25/1-11 T1 TH
Bör jag köpa en ny och borde det räcka med att byta gröna delen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump
« Svar #1 skrivet: 01 november 2022, 09:13:48 »
Ext in innebär att hastigheten styrs från värmepumpen och detta är normalt korrekt.
Du kan ju testa att vrida max åt vänster på denna ställskruv och se om den snurrar igång när värmepumpen kör igång?

Annars är denna Wilo svår att manuellt vrida igång som sagt, cetrumskruv saknas så den måste demonteras helt för att man ska komma åt pumphjul mm.
Men du kan tvångsköra pumpen från värmepumpens display, tror att vänsterknapp i minst 5 sek öppnar service, sen går du till:
SERVICE > MANUELL TEST > BRINEPUMP för att tvångsköra pumpen.
Känn på pumpen om den blir kall och kolla om temperaturerna för Brine ser ut att stabiliseras på några få plusgrader?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump
« Svar #2 skrivet: 06 november 2022, 19:57:09 »
Stort tack för svar.
Om nån dag är jag åter vid den och ska prova.
Finns det något slugt sätt att minimera slabbet av Brine?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump
« Svar #3 skrivet: 06 november 2022, 22:39:23 »
Det borde finnas avstängningsventiler före/efter pumpen, det kan vara unionskoppling med inbyggd ventil.
Dessa stänger man med en mejsel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump
« Svar #4 skrivet: 08 november 2022, 10:36:56 »
Ok har mekat.
Unionskopplingar verkar inte finnas nära BrineP men finns på CrikP
Jag stängde till expkärlet och det jag kunde på Brineslingan och lät det flöda. Blev väl en dryg liter att fånga.

Brinepumpen snurrar lätt men när den kopplas in till el och styrning så kan pumpen inte styra den oavsett om den kopplas in på Brinesladdar eller på Cirksladdar.

Cirkpumpen snurrar lätt och den ser ut att lyda snällt när den körs via testmenyn oavsett var den kopplas in.

Både Brinesladdar och Cirksladdar funkar bra efter att jag provat Brinepumpen på båda så Brinepumpen verkar inte ha sabbat dem och dess el/signaler.

SÃ¥ laga eller fixa befintlig pump.
Är det lätt att öppna och är det troligen en svälld konding som ska bytas eller något annat enkel?

Hur stor skillnad är det mellan olika Stratos Para?
Skulle jag kunna ta en Statos Para 30/1-12 T2 och koppla in dvs passar den fysiskt och styrningsmässig.
Skillnaden effektmässigt är:
Stratos Para 25 P1:7-140 W I: 0,06-1.20 PN6/10
Stratos Para 30 P1:16-310 W I: 0,16-1.37 PN10


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump
« Svar #5 skrivet: 08 november 2022, 10:51:09 »
Den kan ju vara nån lindning också, jag har ingen aning om hur svårt det är att laga en cirkpump, jag skulle nog köpa en ny...
Troligen kan du byta till den andra, den styr ju på tempdiff.
« Senast ändrad: 08 november 2022, 10:53:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat Optimum G2 12, kan ej starta brinepump
« Svar #6 skrivet: 16 december 2022, 09:39:07 »
Stort tack.
Fick tag i en bättre begagnad pump och har nu fått igång den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!