Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av solvärmetank  (läst 16980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
Val av solvärmetank
« skrivet: 14 november 2011, 22:37:09 »
Detta är mitt första inlägg eller snarare fråga på värmepumpsforumet.
Jagh håller på och ska installera en solvärmeanläggning i mitt hus och står i valet att bestämma vilken solvärmetank jag ska inhandla. Ska det vara en färdig isolerad tank i form av PUR-isolering eller ska man satsa
på en oisolerad tank och själv isolera den med en massa stenull? Vilken föredrar ni?
Ge gärna kommentarer vid svar.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Val av solvärmetank
« Svar #1 skrivet: 15 november 2011, 10:09:55 »
Det är mycket mer än isoleringen att tänka på vid design av tank.
Men om vi bara tar isoleringen så väljer du färdig isolering om tanken
skall stå i "möblerade rum" (och när det är ont om plats), annars isolera
själv. Se dock till att isolera innan rördragningen görs. Färdig isolering
skall gå att plocka av så att du får in maximalt "fet" tank genom dörrarna.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Val av solvärmetank
« Svar #2 skrivet: 15 november 2011, 11:26:18 »
Rent funktionsmässigt spelar det ingen roll, fast med egen stenull bestämmer du isoleringsgraden själv. Jag tycker du skall köpa en färdigisolerad, det blir snyggast och enklast. Skall den stå synligt kan du få PUR höljet med ett ytskikt av plast som även skyddar isoleringen som inte tål slag och stötar något vidare. 90mm rekommenderas, särskilt om tanken skall stå i ett icke uppvärmt utrymme.
MVH

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #3 skrivet: 15 november 2011, 16:29:40 »
Ok, bra upplägg om isolering eller inte. I mitt fall kommer den att stå i ett förråd som i sig är isolerad så själva utförandet spelar egentligen ingen roll (ingen kommer att se hur den kommer att se ut) men ser man på prisskillnaden är det runt 5000 kr som tillkommer om man vill ha en färdigisolerad i PUR.
Jag vet att man bör ha en så stor tank som möjligt men i detta förråd får jag plats med en 500 liters. Och utgår jag med en sådan kostar den oisolerad runt 15500 SEK och dito isolerad 21000 SEK. För 5500 SEK får jag en himla massa stenullsisolering, fast det blir ju naturligtvis snyggast med en färdigisolerad.
Flera acc.tankar kommer sen att beställas och installeras, ev. en på 500 liter till och ytterligare en på 750 liter i rummet bredvid som är tvättstugan. Men där ska göras lite omlokalisering först.

En annan sak jag funderar på är om jag kan använda den befintliga VVB på 300 liter som står i tvättstugan? Typ ackumulatortank att lagra vatrmvatten i. Synd att skrota den då den funkar ok nu. Kanske använda den för att toppa värmen med hjälp av el patronen innan vattnet åker ut i tappvatten ledningen ? Följdfrågan blir ju då hur ska man koppla in inkommande vatten från solvärmetanken och låta VVB sköta toppningen av tempen i vattnet? Kanske inte funkar så bra.
« Senast ändrad: 15 november 2011, 16:31:51 av Morby »

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: Val av solvärmetank
« Svar #4 skrivet: 15 november 2011, 20:58:10 »
Jag köpte en 750L tank med tre slingor för sol och VV och med 90mm PUR för strax över 15000kr av Husqvarna Tank svets i Huskvarna. Då hämta jag den själva. Det var för ett år sen så priserna kan ha gått upp. Men du skriver inte var du bor så det kanske är en för lång resa för dig. http://www.tanksvets.se/
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #5 skrivet: 15 november 2011, 23:05:43 »
Tack för det tipset Månsson ! Deras pris lät ju faktiskt billigt och bra. Själv bor jag i Uppsala men kan nog tänka mig att ta en resa till Huskvarna med min släpkärra om fraktkostnaden blir hög. Ska nog kontakta denna firma för att få lite prisförslag på en 500 liters soltank!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Val av solvärmetank
« Svar #6 skrivet: 16 november 2011, 09:11:44 »
@ Morby: Det var precis så'na funderingar som du hade kring VVB:n jag menade
när jag sa att det fanns mycket annat än isoleringen att fundera på....

Du skall förstås inte köpa något alls förrän du har ritat hela systemet. Först då
vet du vad de olika delarna skall kunna klara och hur de skall kopplas ihop.
Vad är det förresten som begränsar dig till 500 liter? Är det dörrbredd eller takhöjd?

Jag kan tipsa dig om att toppning av varmvattnet är i princip helt nödvändigt för
att du skall kunna köra solen optimalt. Elberedaren skall sitta sist i varmvattenslingan
och även om 300 liter är i mesta laget, så är det bara att köra vidare med det som
fungerar. 80-100 liter blir säkert lagom när det är dags att byta VVB. Toppning av
VV kan även ske med en elpatron i toppen av högtemperaturtanken. Dock försvinner
ju den volymen då för solen att arbeta mot.

Så sätt igång och rita och lägg upp skisserna här. Vi är många som kommer med
kommentarer....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #7 skrivet: 16 november 2011, 09:26:41 »
Ok tackar !!!
VVB har jag tänkt ska ligga sist i "slingan" innan det matas ut i varmvattenledningen in i huset.
Men denna 300 liters VVB har ju 2 anslutningsrör, en in och en ut. Utgående röret antar jag sitter i toppen av VVB
och ingående i botten där det kalla vattnet finns. Så samtidigt blir jag ju tveksam att få ut varmvatten i kranen utan att elpatronen är inkopplad då varmvattnet kommer från soltanken och VVB har stått oanvänd under en hel dag. När man väl öppnar kranen i ett handfat så blir det ju att vänta tills knappt 300 liter vatten har passerat kranen från VVB innan soltankens varma vatten kommer ut i kranen.
Jag börjar själv tveka på denna lösning överhuvud taget nu. Eller ?

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #8 skrivet: 16 november 2011, 09:28:52 »
Glömde nämna att VVB är en vanlig "standard" Parca Safir.

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #9 skrivet: 16 november 2011, 09:34:07 »
@ Morby: Vad är det förresten som begränsar dig till 500 liter? Är det dörrbredd eller takhöjd?


Missade även att svara på varför 500 liter; jo det är utrymmet i bredd som begränsar för att inte sabba förrådets utrymme. Tanken är sedan att meka in ytterligare en 500 liters bredvid den andra. 750 liters blir för bred med tanke på isoleringen jag måste lägga till.
Jag ska rita upp sen när det har klarnat lite mer hur jag ska använda den befintliga VVB.

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av solvärmetank
« Svar #10 skrivet: 16 november 2011, 12:14:04 »
Om det är problem med utrymme är det dumt att begränsa sig till runda tankar. Rektangulära kan vara bättre om det ska passa in på trånga utrymmen.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #11 skrivet: 16 november 2011, 14:03:33 »
Om det är problem med utrymme är det dumt att begränsa sig till runda tankar. Rektangulära kan vara bättre om det ska passa in på trånga utrymmen.
Ok, tanken är ju bra men vart hittar man lämpliga rektangtulära soltankar på runt 750 liter ?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Val av solvärmetank
« Svar #12 skrivet: 16 november 2011, 14:16:37 »
Du får inte låta en förrådsVVB kallna, den måste alltid hålla minst 60 grader i hela
volymen. VVB får förvärmt vatten in på sin kalla port och blandning med kallt vatten
kommer efter el-VVB.

De flesta tankar som ser fyrkantiga ut på utsidan är runda innanför skalet i alla fall.
Det blir stora problem att göra en tank med raka plåtar som inte bågnar när man
provtrycker med ett par kilo.

Lösningen blir snarare att utnyttja tillgänglig höjd. Merkostnaden blir förvånansvärt liten.
Höga smala tankar är dessutom gynnsamt för skiktningen av temperaturerna i tanken.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #13 skrivet: 16 november 2011, 14:34:51 »
Då måste elpatronen vara igång dygnet runt för att hålla VVB vid rätt temperatur men då förstår jag.
Soltankens varma vatten är naturligtvis mycket bättre att mata in i VVB bottendel istället för som nu kallt från den egna brunnens svinkalla vatten.
Ok, ska lyssna med tanksvets i Huskvarna om de kan tillverka tanken något högre än standard så den lämnar 100mm innan den når taket. Men först måste jag mäta upp hela takhöjden och räkna från en bit från golv också.
Tackar igen för bra tips !

Utloggad Morby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmer huset med ved
SV: Val av solvärmetank
« Svar #14 skrivet: 18 november 2011, 14:36:51 »
Jag köpte en 750L tank med tre slingor för sol och VV och med 90mm PUR för strax över 15000kr av Husqvarna Tank svets i Huskvarna. Då hämta jag den själva. Det var för ett år sen så priserna kan ha gått upp. Men du skriver inte var du bor så det kanske är en för lång resa för dig. http://www.tanksvets.se/

Jag har ringt nu tanksvets i Huskvarna i 2 dagar nu, ingen svarar där. Har även mailat dom via deras formulär de har på sin websida. Inget svar än.......
Börjar snart fundera om firman överhuvudtaget finns till ? Brevlåde företag ? >:D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!