Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Starline  (läst 4910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

arild saltvedt

  • Gäst
arild saltvedt
Starline
« skrivet: 30 oktober 2004, 10:54:08 »
Hej därute.
Är det någon som har erfarenhet/vet något om en luft/vatten värmepump somheter Starline SPAW HP-9?

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Starline
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2004, 11:30:24 »
Det finns en händig pensionär här i närheten som kopplat den kraftigare av Starlinepumparna till  oljepannan frÃ¥n 50-talet och pÃ¥stÃ¥r att starline klarade förra vinters kallaste dag -16 grader utan oljetillskott.
Han installerade pumpen 2003 (och sålde sin gamla pump).
Han säger att kompressorn tillverkas i japan, resten i kina. Han menar ochså att det är viktigt att man köper den kraftiga pumpen eftersom uteffekten avatr rejält med avtagande yttertemp och att den stoppas vid -20. Han kan troligen vara villig att ta emot intresserade besökare som vill prata VP)
Jag tyckte att utomhusdelen bullrar rätt mycket och om grannarna bor närmare än 30 meter bör man överväga bullerfrågan väldigt noga
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Arild Saltvedt

  • Gäst
Arild Saltvedt
Re:Starline
« Svar #2 skrivet: 01 november 2004, 18:55:24 »
Inressant det du skriver. Att den klarar relativt låga temperatur runt -25 grder beror på köldnediat som är R404A. Vad ljudet beträffar står det i papprena att det ligger på <49 DB(A). Det som är lite irriterande är att det inte går att få fram lite bättre uppgifter om den, typ cop värde mm. Man vill ju jämföra med andra pumpar så långt som möjligt. Kompressorn är en Daikin (Japansk) Scroll typ som jag inte vet något om. Däremot är priset tilltalande, strax under 30 000 sek utan installation. Så alla som känner till något om pumpen skriv gärna ett par rader.

admin

  • Gäst
admin
Re:Starline
« Svar #3 skrivet: 02 november 2004, 13:39:17 »
Hur styrs den, har för mig att det var lite si och så med regleringen av den... ingen reglerdator?

Start och stopp styrd av rumsgivare on/off typ.

Ring och kolla med leverantören.

Hör sen av dig, för priset är onekligen intressant.

Utloggad ThomasK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Starline
« Svar #4 skrivet: 02 november 2004, 14:52:47 »
Citera
Vad ljudet beträffar står det i papprena att det ligger på <49 DB(A).

Det står inget om på vilket avstånd detta är uppmätt?

För nibes 2010 anges 52dBA (steg 1) resp 58dBA (steg 2)
på en meters avstånd och 40 dBA resp 46 dBA på 4 meters avstånd.

I verkliga livet innebär dessa siffrorna för mig i min boendemiljö, villakvarter med lÃ¥gt till mÃ¥ttligt bakgrundsbrus, att  man kan höra om pumpen är igÃ¥ng om man stÃ¥r närmare än c.a. 2-3 m vid steg 1 resp 5-6m vid steg tvÃ¥.


Om Starline kan störa upp till 30 meter så får man nog ta de 49dBA med en nypa salt, fast det kan ju också vara fel på den händige pensionärens pump.......



HDSL/Thomas
Nibe Fighter 2026-8 och Konverterad VVM 240, driftsatt 18/5 2012
värmer 160 kvadratmeter tilläggsisolerad 30-talsvilla i Blekinge

Utloggad Abr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Starline
« Svar #5 skrivet: 02 november 2004, 19:23:35 »
Hej Arild!
Jag har talat med konstruktören BE Hegg vid ett flertal tillfällen. Han är onekligen en intressant man som vet vad han pratar om. Pumpen saknar reglerdator och kopplas därför direkt mot befintlig värmekälla alt ack.tank med fast kondensering. Enl Hegg är max effekt 10.5 kW vid +7 gr och kontinuerligt tillförd effekt är 3 kW. Det finns även ett företag i Luleå som säljer pumpen, dock till ett högre pris 39.500 kr (www.nordic-trabygg.se) Jag fick datablad från dem som visar (vetenskapligt eller ej det vet jag inte,,) effekt enligt nedan:

10.5 kW vid +7
8-9         vid -10
7-8         vid -15
6             vid -20
5             vid -25

Vid 7 gr alltså en COP-faktor om 3.5.
Pumpen skall dock innehålla en styrning där man kan ställa in kondenseringstemp och returtemp.
Scrollkompressor Daikin.2 års fabriksgaranti.

Mvhls Anders
Nyborrad, IVT Greenline HT+ C9, aktivt 150 m. Hus byggt 1966, 1½plan med källare tot 280 kvm. Tidigare elförbrukning 43.000 kWh.

arild saltvedt

  • Gäst
arild saltvedt
Re:Starline
« Svar #6 skrivet: 03 november 2004, 20:56:48 »
Hej på er!
Jag har ocksÃ¥ pratat med denna Hegg och hÃ¥ller med dig Anders om att han är OTROLIGT intressant att prata med. Denna siffra med ljudnivÃ¥n <49  vet jag inte pÃ¥ vilket avstÃ¥nd den uppmäts pÃ¥ men att den stör vid sÃ¥ lÃ¥ngt som 30 meter lÃ¥ter mycket. En annan intressant sak i detta är att det finns ett annat företag som säljer en pump av samma fabrikat men med nÃ¥got stöttre effekt och heter Starline Arctic 12. se http://www.kirick.se/pumpvatten.php . Men där har jag inte lyckats fÃ¥ fam nÃ¥got pris tyvärr. Jag är böjd att hÃ¥lla med den av er som tog upp detta med styrningen som kanske inte är världens bästa men det gÃ¥r nog att ordna. MÃ¥nga andra värmepumpar av mer kända fabrikat mÃ¥ste man ju komplettera med bättre  styrenhet ocksÃ¥. Hur som hels är priset kanska tilltalande om pumpen hÃ¥ller normal kvalite´.

Utloggad Torwig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Starline
« Svar #7 skrivet: 05 november 2004, 00:03:28 »
Var hittar man den (9:an) för strax under 30000?

Har också uppmärksammat att Nordic värmesystem säljer den för 39'. Är man Villaägare-medlem sjunker dock priset med 10%.

Men det är ju ett och annat frågetecken som behöver rätas ut innan den blir riktigt intressant.

Det sägs finnas ca 250 st pumpar installerade i Sverige. Hur fÃ¥r man ägarna till dessa att rikta uppmärksamheten till detta forum?  :)
Luft/luft Panasonic E12, braskamin, direktel, 125+51 m2 (inr. källare) i Karlstad.

Utloggad arsalara

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Re:Starline
« Svar #8 skrivet: 11 november 2004, 19:07:41 »
Företaget heter ENERGY MISER AB och har telefonummer 0346-50780. Prata med Bo Hägg. Hör du något intressant kan du väl skriva ner det här.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!