Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klickande ljud / smällar frÃ¥n Mitsubishi FH35  (läst 3132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Täby2017

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« skrivet: 04 september 2017, 08:51:54 »
Jag har köpt en Mitsiubishi FH35 för 7 månader sedan.
Problemet är att innedelen ger ifrånsig mass "knaster" och smällar från värmeelementet. Speciellt när den går in i en avfrostningscykel. Låter så högt på nätterna att man ibland vaknar. Lite som att någon går upp för en knirrande gammal trätrappa.

När jag Googlar finner jag en del innlägg om detta. Först blånekade firman som sålde sen. För att sedan erkänna att Mitsubish har en service åtgärd för just detta. Man bytte ena ändstycket i plast. Dock hjälpte de inte för mig och man har nu bytt hela innedelen utan att det blivit bättre

Är detta ett känt konstruktionsfel pÃ¥ Mitsubishi F35? 
(obs det är inte fläkten som låter) + detta är min 3:e Värmepump så jag vet hur de skall låta.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« Svar #1 skrivet: 04 september 2017, 10:12:43 »
Låter märkligt om plastbiten är bytt utan förbättring och en ny innerdel låter likadant!!

Det jag kan gissa på är att installationsplåten inte sitter ordentligt fastskruvad eller att väggen inte är rak så innerdelen hamnar lite i spänn.

Be din återförsäljare att dom ber Mitsubishis tekniker kolla på din maskin.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Täby2017

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« Svar #2 skrivet: 04 september 2017, 17:26:28 »
Hej
Tyvärr har montörn varit här och kollat. Väggen är spikrak och allt är rätt monterat.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« Svar #3 skrivet: 04 september 2017, 17:43:19 »
Verkar osannolikt att du skulle fÃ¥ samma problem igen om det är dom senaste tillverkade innerdelarna, risken finns att du fÃ¥tt nÃ¥gra äldre innerdelar som inte har för lite "glidmedel"  frÃ¥n fabrik.
Vet att en montör sprejat litiumfett pÃ¥ den där plastbiten pÃ¥ tidigt sÃ¥lda  och fick bort knäppandet.
Med en lång pip når man tydligen att få på detta utan att demontera något.
Har inte provat själv så kan inte lova något men be din återförsäljare prova.

Att garantera att innerdelar inte alls knäpper vid avfrostning blir nog svårt oavsett fabrikat då plasten reagerar när innerdelen går från att vara mycket varm till väldigt kall.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« Svar #4 skrivet: 07 september 2017, 10:00:09 »
Hej, Jag upplever samma problem med min FH35, och har liksom du bytt ut innerdelen en gång med viss förbättring efter bytet men har fortfarande knäppningar under denna årstid när pumpen går från "tomgång" till värmedrift ofta.

Min tråd om detta
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62359.0

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« Svar #5 skrivet: 07 september 2017, 11:13:35 »
Påpeka till återförsäljare / montör så får dom prova med lite smörjmedel på plastgaveln.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« Svar #6 skrivet: 07 september 2017, 13:30:50 »
Påpeka till återförsäljare / montör så får dom prova med lite smörjmedel på plastgaveln.

Tack för tips! Du har ingen bild på vart exakt det är man ska smörja så jag kan tipsa min montör om detta? Alt. göra det själv.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Klickande ljud / smällar från Mitsubishi FH35
« Svar #7 skrivet: 07 september 2017, 16:06:22 »
Har personligen inte gjort det men antingen får man in den långa pipen via utblåset eller så har dom öppnat luckan för filtren och stuckit in pipen på sidan där.
Själva plasthöljet sitter på vänster sida innanför höljet och håller kondensor/förångare
Har ingen maskin här så jag kan kolla.

Med lite tur är det någon på forumet som gjort det eller fått det utfört som kan ge en bättre beskrivning.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!