Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: optimal vvb förberedd för solvärme ?  (läst 43446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yesim_ulf

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
optimal vvb förberedd för solvärme ?
« skrivet: 12 juli 2009, 19:38:36 »
Hej

Tänkte byta ut min gamla 60x60 vvb som står i en liten direktel tvättstuga från 70 talet
Jag har begränsat mig till 60x60 mått pga tvättstugans storlek.

NÃ¥gon som installerat focus vlm 300 sol ?
Den verkar vara optimalt utformad med de måtten ??

Funderar starkt på denna men vill gärna ha lite feedback från andra innan jag slår till.

Vet någon var man kan köpa den billigast ?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2009, 19:57:20 »
Hej.

Tyvärr ingen erfarenhet, men ligger runt 11-12000kr ca, men är inne på samma spår och söker också nån som provat, men som det hörs är det bättre med Acc.tank, mer volym och billigare, men även jag liten tvättstuga med begränsat utrymme.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2009, 20:09:07 »
Ett par saker att tänka på:

- Det sitter en elpatron i varmvattenberedaren som styrs mot 60 grader
för att förhindra legionellatillväxt i vattnet. Denna "förstör" massor av tillfällen
där solen annars skulle kunnat lämna energi. Elpatron i en soltank är ingen bra grej.

- Denna beredare heter, som många andra, något på "300", men innehåller innehåller
inte alltid fullt 300 liter

- 300 liter är lite mager volym att bygga solanläggningen runt. Med en specialbeställd
tank som är 2.20 m hög kan du få in 430 liter istället. Vilken takhöjd har du i tvättstugan?
Har du ingen bättre plats att placera en lite mer rejäl tank, såsom, förråd, garage etc.?

En bra soltank skall vara stor (från ca 500 liter upp till några kubik). Den skall inte vara
s.k. förrådsberedare för varmvatten, utan förvärma varmvatten i en slinga som går in i
botten av tanken och går ut i toppen. En liten elektrisk VBB efter soltanken tar hand om
temperaturgaranti och legionellaproblem. Den skall inte ha någon elpatron som måste
stå på för jämnan och förstör för solen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2009, 20:17:11 »
Kolla upp vad golvbjälklaget klarar innan ni sätter in en stor tank.
Mitt eget klarade inte 500 liter som jag först ville ha så det blev en kompromiss med 300 liters tank.

Mvh Thomas

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2009, 20:56:27 »
Hej

Om man t ex tar vägguttaget från torkskåpet så kan man koppla elpatronen till VVB som 1-fas. Fördelen med det är att man kan fixa en tidsstyrd elpatron som inte tillåts starta under dagtid, man sparar mycket kWh på detta.

Annars är VVB inte jättedåliga i just sättet de fungerar med påfyllning av kallt vatten i botten och uttag av varmt vatten i toppen, men volymen är verkligen i minsta laget....

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2009, 23:06:06 »
Gano: Nu är det väl inte effekten som är problemet, utan att det sitter en
elpatron i soltanken överhuvudtaget? Man kan förstås tidsstyra en elpatron
oavsett effekt och oavsett om den är enfas, tvåfas eller trefas...
Det klart du sparar energi om du låter varmvattenberedaren kallna, men då har
du ju heller inget varmvatten och det var väl liksom det som var hela grejen  ;)
Dessutom är det vådligt ur legionellasynpunkt att låta en förrådsberedare bli kall.

zx12r: man får inte in 500 liter i en 60x60-modul, det blir drygt 400 liter om man ut
nyttjar hela takhöjden. Skulle inte golvet hålla för 430 liter, så skulle jag inte våga
ställa dit 300 liter heller  ;D
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #6 skrivet: 13 juli 2009, 00:15:20 »
Jag har nyligen satt in en Focus VVB 290L med solslinga hos mina föräldrar.

Visst kan jag hålla med om att 300L är i minsta laget för en solanläggning men
man måste se till en viktig sak, nämligen förutsättningarna. Många 1970- och
1980-tals hus är som många vet eluppvärmda. Och då saknas oftast utrymme
för att få in någon större tank än 60x60cm.

Vet om en tank med måtten 60x70 och som då istället är ca 400L men då stiger
priset rätt mycket.

Jag vill helst att man monterar en 500L tank eller större, men man ska inte behöva
börja bygga om enbart för det. Så då gör man det bästa av förutsättningen. Dessutom
börjar många VVB närma sig 30år och då är det ändå dags att byta, och då tycker i alla
fall jag att man ska passa på att kosta på sig en ny med solslinga.

Det är bättre att ha en solanläggning med liten tankvolym än att inte ha nÃ¥gon alls  ;) 


Mvh ///Anders


Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #7 skrivet: 13 juli 2009, 00:20:32 »
Hej

Tänkte byta ut min gamla 60x60 vvb som står i en liten direktel tvättstuga från 70 talet
Jag har begränsat mig till 60x60 mått pga tvättstugans storlek.

NÃ¥gon som installerat focus vlm 300 sol ?
Den verkar vara optimalt utformad med de måtten ??

Funderar starkt på denna men vill gärna ha lite feedback från andra innan jag slår till.

Vet någon var man kan köpa den billigast ?

Har nyligen installerat en sådan hos mina föräldrar, priset låg på ca 14800kr (inkl frakt) en av fördelarna med VVB:n är att
utrymmet inunder var så pass stort så att jag fick in pumpgruppen där, så nu är det enbart datorn som syns på väggen + expansionskärlet som står ovanpå. Väntar nu på finväder så man får provköra riktigt.

Det finns även en Nibe med solslinga som kostar ca 11000 med frakt, vet dock inget mer om den.


Mvh ///Anders

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #8 skrivet: 13 juli 2009, 00:49:30 »
A-sol: Du bekräftar här vad jag sa i ett tidigare inlägg, nämligen att solslinga
i en varmvattenberedare med elpatron inte är någon god idé. I en nyinstallerad
solfångaranläggning skall man inte behöva vänta på sol, den startar ju direkt,
eftersom man just fyllt tanken med kallt vatten. Mitt i sommaren går solfångaren
dygnet runt om tanken är 5 grader varm. Om man däremot måste hålla undan
för legionella vid 60 grader, så lär man få vänta på att solpumpen startar...

Elpatronen skall bort från soltanken!

Utnyttja hela takhöjden med en specialbeställd tank på 430 liter som passar på
60x60 och eftervärm med en separat varmvattenberedare. Ju mer inkommande
kallvatten kyler soltanken, desto fler soltimmar kan du skörda.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #9 skrivet: 13 juli 2009, 09:26:07 »
Sitter med samma problem. Har en Nibe 310P som jag vill komplettera med solvärme.
I tvättstugan har jag efter att jag tagit bort en garderob och ett torkskåp, som står bredvid FLVPn, två platser på 60*60 att utnyttja.
Som jag ser det har jag två alternativ.

Ack.tank på 300 liter med slingor. Dyrare, ger även möjlighet att docka andra källor i framtiden. Skulle Niben ge upp har jag nästan en färdig ack.panna.

En vv-beredare med solslinga. Billigare, finns i samma modul som min flvp. Ger endast möjlighet att utnyttja solen för vv, ej heller någon möjlighet att enkelt docka andra värmekällor.

I bägge fallen skulle spetsning av tvv ske i min Nibe, således ingen elpatron i ack.tank eller solberedare.
Har även planerat att köra med VV-cirkulation mellan soltank och Nibens vv-beredare för att slippa start-stopp på kompressorn pga värmeförlusterna.

Focus soltank verkar ha två elpatroner, en i toppen och en i botten för vinterdrift. Dock skulle jag satsa på en tank helt utan patroner, eller en med men avslagna. Slutspets kan ske i en liten beredare, beg eller så billig du hittar.
Skulle volymen på 300 liter inte räcka kanske du kan få plats med en lite större beredare bredvid och lösa det med vv-cirkulation?
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #10 skrivet: 13 juli 2009, 10:55:44 »
I Focus VVB sitter det 2st elaptroner, en nere och en längst upp. Under sommaren slår man av den undre så att solen har något att arbeta mot.



Mvh ///Anders

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #11 skrivet: 13 juli 2009, 11:18:13 »
Mossfeldt: Du tänker rätt, några små kommentarer bara...

En specialbeställd ack.tank behöver inte alls bli dyrare. Köpte själv en 800 liters
tank med solslinga, varmvattenslinga + ytterligare en slinga i botten och två i toppen!!
Jag betalade 13.950:- inkl moms. Frakt och isolering tillkommer. På 60x60-modul så
går det in ca 430 liter.

För den som har vattenburen värme är en elpatron monterad i soltanken faktiskt en
bra reservplan, precis som du säger, men den får naturligtvis inte vara igång!
Vid vattenburen värme skall även returen från värmesystemet kopplas via soltanken.
Det ger helt andra möjligheter att använda solen vid de låga temperaturer som tanken
får när värmen sätts på i huset. Se skiss som visar kopplingsförslag:

http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solov%c3%a4rmepump.jpg

Att köra VV-cirkulation mellan soltank och VVB skulle göra samma (eller värre) skada
som elpatron i soltanken. Värmepumpar är dessutom "kinkiga" när det gäller temperatur
på det vatten de tar in. "Kallvatten" som redan är varmare är 60 grader, resp. retur från
radiatorer varmare än 50 grader brukar oftast leda till larm och avstängning av värmepump.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #12 skrivet: 13 juli 2009, 11:37:07 »
Är ju detta med utrymmet som välter det mesta, men ni som har källare eller pannrum kan rada upp tankar mm i mängder, men förstår att bästa lösningen är Acc.tank + VVB, men ingen som kört sol VVB och solfångare som kan ge lite facit om funktion? Har loggat vår VVB, ligger på ca 2-3kw/dygn, solvärmning av VVB är intressant, men inte om det börjar kosta 30´, så billigast lösning med bra funktion eftersökes, och på begränad yta..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #13 skrivet: 13 juli 2009, 11:52:57 »
Har loggat vår VVB, ligger på ca 2-3kw/dygn, solvärmning av VVB är intressant, men inte om det börjar kosta 30´, så billigast lösning med bra funktion eftersökes, och på begränad yta..
/A.

Hej Andreas!  Ja du, ligger du mellan 2-3 kw/dygn, alltsÃ¥ mellan 60-90 kwh/mÃ¥nad i förbrukning för varmvattnet?? Sc:,h DÃ¥ tycker jag verkligen att du skall slÃ¥ det här med soluppvärmning helt ur hÃ¥gen du. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: optimal vvb förberedd för solvärme ?
« Svar #14 skrivet: 13 juli 2009, 15:03:18 »
Gano: Nu är det väl inte effekten som är problemet, utan att det sitter en
elpatron i soltanken överhuvudtaget? Man kan förstås tidsstyra en elpatron
oavsett effekt och oavsett om den är enfas, tvåfas eller trefas...
Det klart du sparar energi om du låter varmvattenberedaren kallna, men då har
du ju heller inget varmvatten och det var väl liksom det som var hela grejen  ;)
Dessutom är det vådligt ur legionellasynpunkt att låta en förrådsberedare bli kall.

zx12r: man får inte in 500 liter i en 60x60-modul, det blir drygt 400 liter om man ut
nyttjar hela takhöjden. Skulle inte golvet hålla för 430 liter, så skulle jag inte våga
ställa dit 300 liter heller  ;D

=> Sobris

Tidsfunktionen gör att solen får en chans att värma upp vattnet i beredaren så att elpatronen aldrig går igång. Ofta har man ett stort varmvattenuttag på morgonen, vilket gör att temperaturen i beredaren kan sjunka så att elpatronen går igång. Ganska onödigt om solen kommer fram kl 9:00. Jag har sparat många kWh på detta.

Givetvis går det att styra även 3-fas med tidur, men det är ju enklare och billigare med 1-fas. Då köper man bara ett tidur för högst en hundring mot stickproppen och så är man igång. Det är ju en definitionsfråga om man får koppla en VVB på stickpropp, men jag har inte sett något direkt förbud.

Sedan till detta med elpatroner i soltankar. Jag har nog inte riktigt lika negativ inställning som dej till detta förutsatt att elpatronen sitter högt upp och man har bra skiktning i tanken. I en VVB med solslinga har man förmodligen lika bra skiktning som i en acktack med TVA, så om elpatronen sitter högt är det OK tycker jag. I en acktank kan det också vara OK om konstruktionen är bra.

=> Apan

2-3 kWh/dygn motsvarar tomgångsförlusterna från en modern 300 l beredare, SP har mätt detta och resultat finns bl a på www.radron.se Menar du verkligen att ni inte förbrukar mer VV än så, det är ju i princip ingenting. Ni har i o f s en VVB på 200 liter, men ändå....

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!