Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förbättra jorden runt en markslinga  (läst 5628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra jorden runt en markslinga
« Svar #15 skrivet: 19 april 2006, 21:29:01 »
Tack! Bra förslag. Har faktiskt funderat på det också men läste i någon annan tråd om vikten av strypventiler men att det även dög med en kulventil och tålamod.
Vad finns det egentligen för för- och nackdekar mellan skjutventiler  och kulventiler ?

Min tanke var att på varje köldbärarslang efter beulcokopplingen sätta en kulventil för separat avtängning av varje slinga (tot 4 st kulventiler). På inkommnde efter kulventilerna sätter jag två dykrör för tempmätning. Därefter går de ihop in mot nivåkärl och VPn.
På utgående sätter jag skjutventilen på korta slingan efter delningspunkten. Väl injusterad utifrån att tempen i de båda inkommnade är lika behöver jag inte röra den mer men kan med kulventilerna stänga slingorna "digitalt".
LÃ¥ter det vettigt ?

/A
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbättra jorden runt en markslinga
« Svar #16 skrivet: 19 april 2006, 21:39:25 »
Kulventiler har en viss tendens att fastna och sedan börja läcka lite när man vridet loss dem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra jorden runt en markslinga
« Svar #17 skrivet: 19 april 2006, 21:50:09 »
Borde jag tänka om vad gäller kulventilerna på slingorna också ?

Och även på värmesidan. Där blir det säker över 10 nya ventiler. Nu tänkta som kulventiler.
Blir det sannolikt problem i framtiden mer än med skjutventiler.
En del av mina gamla skjutventiler läcker även de en stund efter att man vridit på dem och ärgar sedan vid halsen.
Nackdelen med skjutventilen är ju att du inte ser med ögat om den är stängd eller öppen.

Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbättra jorden runt en markslinga
« Svar #18 skrivet: 19 april 2006, 22:00:02 »
Det är olika kvalite på kulventiler så med RÄTT ventil är det nog inga problem, men det är lättare att justera in flöde med skjutventil, man har ju många varv på sig att justera mot kulventilens kvartsvarv
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra jorden runt en markslinga
« Svar #19 skrivet: 19 april 2006, 22:06:35 »
Rätt ventil. Är de de de har på Rinkaby ?
Skall man rentav "motionera" kulventilerna ibland?
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Förbättra jorden runt en markslinga
« Svar #20 skrivet: 19 april 2006, 22:14:14 »
Tyvär så är jag inte röris men jag tror att dom som har rött handtag (tål aggresivare miljö) är för tappvatten och dom med blått för "dött" vatten. Sedan är det säkert olika kvalitet på olika fabrikat, men det har jag inte koll på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!