Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme och kulvert frÃ¥n hus till verkstad  (läst 1782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde Holmgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Jag ska installera jordvärmepump i huset och har då även tänkt dra en kulvert till verkstaden som ska byggas på gården.
Min fråga är då hur mycket förlust blir det med kulvert och hur stor skillnad blir det om kulverten är 15 meter eller 30 meter.

Huset är 120 kvadrat och verkstaden blir nog kanske 200 kvadrat men har tänkt bara en mindre del som har full värme och grundvärme
resten. Men Hade väl även tänkt kunna värma upp större delen om det behövs fast det är 25 minus ute.

Så då kommer ju en till fråga: Hur stor pump och hur mycket slang ?

Jag har folk som räknat på detta med pumpstorlek men alltid kul höra fler ideer.

 


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jordvärme och kulvert från hus till verkstad
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2018, 19:24:12 »
Det beror också på var i landet huset ligger och jordarten där? Går nog åt 18-19 kW värme vid -25 beroende på isolering. En värmepump på 16-17 kW verkar bra tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredde Holmgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Nu snackar vi Norra Västerbotten och min gÃ¥rd stÃ¥r till stor del av lera.. :) 

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jordvärme och kulvert från hus till verkstad
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2018, 11:36:44 »
För norra Västerbotten får jag DUT till -35 grader. Full rumsvärme vid -35 kan dra 23-24 kW som jag uppskattar det. Tyvärr saknas data för lera i norra Västerbotten i det kalkylprogram jag har för NIBE men hade det varit morän skulle totala slanglängden bli ca 1700 m och man kan ta ut 6 W/m slang. Detta beräknat med en NIBE F1255-16. Energitäckningsgrad 98% och värmepumpen täcker ner till ca -19 grader innan el-patronen börjar jobba regelbundet. Årlig energibesparing ca 46.000 kWh.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredde Holmgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Intressant. Du har alltså räknat på -35 ute och full värme i hus och hela verkstaden ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jordvärme och kulvert från hus till verkstad
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2018, 18:47:30 »
Ja full rumsvärme på hela ytan men det är bara en genomsnittlig uppskattning. Vet ju inte hur välisolerat huset är eller hur isolerad verkstaden kommer att bli. Förmodligen blir inte verkstaden lika välisolerad som en nybyggd villa i Norrland och den har nog högre takhöjd inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fredde Holmgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Men det här med kulvert då? Funkar det hyffsat med 30 meter kulvert till garaget tro ?

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme och kulvert från hus till verkstad
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2018, 07:19:07 »
En normal kulvert typ 32 + 32 tappar 6-7 w/ meter vid torr förläggning, dränering är mycket viktig. Vid 35 fram ocg 30 i returen och 2,5 grader i marken. Ökar man temmperaturen ökar förlusterna.
Men det är framförallt vatten runt kulverten som ökar förlusterna.

Det fungerar utmärkt.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!