Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft-Vatten eller Gaspanna  (läst 3520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lonfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft-Vatten eller Gaspanna
« skrivet: 14 april 2018, 08:59:55 »
Hej
Bor i Spanien med en årsmedeltemperatur på 16gr.
Funderar på Värmesystem till 350kvm nybygge med golvvärme och pool.
Elpriset är ca 2,3kr/kWh
Gaspriset är ca 0,7kr/kWh
Systemet ska även ha solvärme anslutet.
Gaspanna har nära 100% verkningsgrad.
Luft-vatten lär ju hamna och köra nära COP 5 hela tiden med tanke på klimatet.
Eftersom elen är mycket dyrare än Gasen per kWh tror ni det är lönt att installera en luft-vatten med tanke på att gaspannan är mycket billigare än Luft-Vatten pumpen.
Någon som vet hur man ska tänka/räkna?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #1 skrivet: 14 april 2018, 09:33:28 »
Har du isolering i ytterväggar/tak eller muras väggarna enbart med cementhålsten?

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lonfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #2 skrivet: 14 april 2018, 17:20:57 »
Yes isolerade murade väggar med 10cm Polyuretan isolering samt luftspalt. Även tak gjutna och isolerade med 10cm Polyuretan.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #3 skrivet: 14 april 2018, 18:18:48 »
Hej
Bor i Spanien med en årsmedeltemperatur på 16gr.
Funderar på Värmesystem till 350kvm nybygge med golvvärme och pool.
Elpriset är ca 2,3kr/kWh
Gaspriset är ca 0,7kr/kWh
Systemet ska även ha solvärme anslutet.
Gaspanna har nära 100% verkningsgrad.
Luft-vatten lär ju hamna och köra nära COP 5 hela tiden med tanke på klimatet.
Eftersom elen är mycket dyrare än Gasen per kWh tror ni det är lönt att installera en luft-vatten med tanke på att gaspannan är mycket billigare än Luft-Vatten pumpen.
Någon som vet hur man ska tänka/räkna?

Gas kommer bli dyrare än el, om trenden fortsätter (och speciellt om relationerna med ryssland ballar ur).
Som du säger så är SCOP väldigt högt på VP i Spanien (5-6 i SCOP), men gaspanna gissar jag krånglar betydligt mindre än VP under årens lopp.

Vad är beräknad årsförbrukning av värme?
Hur stor är poolen? :)

Vad är priset på gaspanna m. installation respektive VP?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #4 skrivet: 14 april 2018, 18:59:19 »
Std luftluftpumpar är mycket billiga i Spanien, så jag skulle installera 3-4 sådana i olika delar av det nya huset......om man kan montera dem snyggt utomhus.

Att montera ett radiatorsystem, skulle jag inte.  Luftluftmaskiner är sÃ¥ flexibla; värme ibland, kyla ibland.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lonfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #5 skrivet: 14 april 2018, 20:53:00 »
Gas kommer bli dyrare än el, om trenden fortsätter (och speciellt om relationerna med ryssland ballar ur).
Som du säger så är SCOP väldigt högt på VP i Spanien (5-6 i SCOP), men gaspanna gissar jag krånglar betydligt mindre än VP under årens lopp.

Vad är beräknad årsförbrukning av värme?
Hur stor är poolen? :)

Vad är priset på gaspanna m. installation respektive VP?

Pool blir 12x5 m

Bra gaspanna kostar ca 30 000 kr ink installation
LVP ca 70 - 100 000 kr
Har inte fått energiberäkning än för huset.

Frågan är vad 1 kWh värme kostar att producera med LVP om elen kostar 2.3 kr/kWh. Vid COP 5 blir det 2.3/5 = 0,46kr/kWh producerad värme från LVP medans 1kWh värme från gaspanna kostar 0,7kr eller tänker jag fel?
Sedan beror det på hur mycket värme man kan plocka ut från solen. Kan solen stå för den mesta av varmvatten produktionen och uppvärming av poolen så blir det kanske 20 000 kWh kvar att producera med LVP eller Gaspanna.
Hur länge håller en LVP?

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #6 skrivet: 14 april 2018, 21:12:00 »
Pool blir 12x5 m

Bra gaspanna kostar ca 30 000 kr ink installation
LVP ca 70 - 100 000 kr
Har inte fått energiberäkning än för huset.

Frågan är vad 1 kWh värme kostar att producera med LVP om elen kostar 2.3 kr/kWh. Vid COP 5 blir det 2.3/5 = 0,46kr/kWh producerad värme från LVP medans 1kWh värme från gaspanna kostar 0,7kr eller tänker jag fel?
Sedan beror det på hur mycket värme man kan plocka ut från solen. Kan solen stå för den mesta av varmvatten produktionen och uppvärming av poolen så blir det kanske 20 000 kWh kvar att producera med LVP eller Gaspanna.
Hur länge håller en LVP?

Gissat värmebehov 40000 kWh med pool.
40000 kWh * 0.7 kr/kWh =  28000kr för gas
40000 kWh * 2.3 kr/kWh / 5 SCOP = 18400 kr för LVVP

Ca 10000kr besparing per år vid 40000kWh,
4-7 år payback, rimlig investering.

Förbrukar fastigheten hälften, 20000 kWh blir besparingen hälften, ca 5000kr/år.. 8-14 år payback..


Du tänker rätt !  :)

Tar några år att tjäna igen pengarna som VP kostar...vid nuvarande energipriser dvs.. men tro mig, det kommer ändras framöver.. elpris nedåt, gas uppåt!

Ska poolen vara varm året om? Hur många kWh drar poolen?


En LLVP kan haverera inom garantitiden, eller så tuffar den på i 15 år utan några större problem. Roulette!


EDIT: Försöker beräkna energiåtgång och VP-faktorer, men VP-DIM-programmet ballar ur när jag sätter 16°C till medeltemperatur. :(

Manuell beräkning:
Med betongväggar och 100mm PUR-isolering blir u-värdet ca 0,2 W\(m2*K).

Envåningshus:
Golv: 350m2*0,2 = 70
Väggar 180m2*0,2 = 36
Tak: 350*0,2 = 70
Fönster\dörrar = 36
________________
212 W\K => 6kW vid DVUT(några minusgrader gissar jag att det blir som kallast)

Tvåvåningshus
Golv: 175m2*0,2 = 35
Väggar 260 m2 *0,2 = 52
Tak: 175m2*0,2 = 35
Fönster\dörrar = 36
___________________
158 W\K => 5 kW vid DVUT

"Svenska" Ventilationsförluster vid DVUT: 4kW @ 0,35 l\s (vet ej vad spanska normen säger om ventilation..?)

Har exkluderat poolen då jag har noll koll på hur man ska räkna effektbehov för sånt..

Vad har ni tänkt ha för ventilation i byggnaden?




« Senast ändrad: 14 april 2018, 22:07:45 av kWhalp »

Utloggad Lonfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #7 skrivet: 14 april 2018, 22:02:57 »
Gissat värmebehov 40000 kWh med pool.
40000 kWh * 0.7 kr/kWh =  28000kr för gas
40000 kWh * 2.3 kr/kWh / 5 SCOP = 18400 kr för LVVP

Ca 10000kr besparing per år vid 40000kWh,
4-7 år payback, rimlig investering.

Förbrukar fastigheten hälften, 20000 kWh blir besparingen hälften, ca 5000kr/år.. 8-14 år payback..


Du tänker rätt !  :)

Tar några år att tjäna igen pengarna som VP kostar...vid nuvarande energipriser dvs.. men tro mig, det kommer ändras framöver.. elpris nedåt, gas uppåt!
Ska poolen vara varm året om? Hur många kWh drar poolen?


En LLVP kan haverera inom garantitiden, eller så tuffar den på i 15 år utan några större problem. Roulette!

Poolen är varm från april till oktober men den måste ju gå att värma enbart med solen. Lutar nog mot ett par stora soluppvärmda acktankar samt gaspanna som kompletterar, måste ju gå att plocka ut massa gratis värme från solen här nere. Ska be någon räkna riktigt på solvärme lösning med LVP eller gaspanna som tillsats värme.
Men hoppar man solen så lutar det definitivt mot LVP. Gäller bara att hitta en sakkunnig som kan räkna ordentligt, här nere så kan det tyvärr bli svårt då man inte har anammat solvärme i någon större utsträckning mer än till tappvatten konstigt nog

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #8 skrivet: 15 april 2018, 08:23:34 »
Gas kommer bli dyrare än el, om trenden fortsätter (och speciellt om relationerna med ryssland ballar ur).

Nja, Spanien är ju vad jag vet inte inkopplat på det centraleuropeiska naturgasnätet som är beroende av rysslandsaffärer. Där är det mest LPG som tas in via tankfartyg från nordafrika (förr Libyen, numera misstänker jag att man har andra leverantörer) som används.
El har varit dyrt i Spanien i många år, och det finns bra anledningar till att disk- och tvättmaskiner med gaseldat värmeelement är populära där.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Luft-Vatten eller Gaspanna
« Svar #9 skrivet: 15 april 2018, 09:04:20 »
Nja, Spanien är ju vad jag vet inte inkopplat på det centraleuropeiska naturgasnätet som är beroende av rysslandsaffärer. Där är det mest LPG som tas in via tankfartyg från nordafrika (förr Libyen, numera misstänker jag att man har andra leverantörer) som används.
El har varit dyrt i Spanien i många år, och det finns bra anledningar till att disk- och tvättmaskiner med gaseldat värmeelement är populära där.

Gaspriset kanske kommer vara konstant i närtid även om ryssarna håller sig i skinnet, men elpriset kommer gå ner kraftigt i framtiden och då är gas dyrare likförbannat :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!