Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasol i Nibe 2010  (läst 23542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #45 skrivet: 14 april 2015, 18:15:38 »
Exakt, blocket is tha shit :) Jag gav 500sek för mitt lik., men räknar man tiden sÃ¥ är den rätt dyr nu :D  tOOmten

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #46 skrivet: 14 april 2015, 21:33:09 »
det kallas lägenhet - och det finns hmm. en del innan... - typ högvakumkammare etc. som tar plats.

egenutbildning är sällan bortkastad tid sedd över lägre tid - även om man kanske inte har direkt nytta av det i tex yrkeslivet sÃ¥ blir mentala  verktygslÃ¥dan i huvudet att lösa olika saker betydligt större och att man vÃ¥gar sig pÃ¥ mer, och kunskap väger som sagt inte mycket.
« Senast ändrad: 14 april 2015, 21:36:49 av xxargs »

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #47 skrivet: 16 april 2015, 21:13:47 »
Alla mina övningar har ju varit strikt teoretiska hiintills. Men för att ta dem iaf lite åt det praktiska hållet: Den mapgas-slangen du hittade frederic, gör inte den bara att man får den där besvärliga gängan en bit från flaskan istället?
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #48 skrivet: 16 april 2015, 21:31:10 »
Jag vet inte, min tanke var att man kanske kan klippa slangen och sätta lämplig anslutning pÃ¥ "andra" sidan, men jag har ingen aning om det gÃ¥r eller vad det är för slang. Jag nöjer mig med gasol  :P

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #49 skrivet: 18 april 2015, 00:34:10 »
har skaffat en sådan - det sitter en kran precis vid anslutningen mot flaskan vilket i mina ögon är i stort sett nödvändig 'säkerhetsgrej' och skall man koppla till något annan anslutning så blir det att klippa slangen...

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #50 skrivet: 22 april 2015, 15:05:16 »
har skaffat en sådan - det sitter en kran precis vid anslutningen mot flaskan vilket i mina ögon är i stort sett nödvändig 'säkerhetsgrej' och skall man koppla till något annan anslutning så blir det att klippa slangen...

Skrev inte du i en annan tråd att du skaffat ogräsbrännaren? Eller båda? Ventil vid flaskan på ogräsbrännaren?

Isf är det väl en bättre affär, den finns för lite mindre pengar (299 kr) hos Sisab:

http://www.sisabsweden.se/produkttyp/gasbrannare-med-tillbehor/

De hade även bättre pris på brännaren inkl. en flaska (999 kr) än vad de har på Jula (1299 kr). Funderat på en sådan att hårdlöda med.

Får man handla där som privatperson? Skickar de sådan gas med posten?
Bor med fru och tre barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Någon annan uppvärmninga ska ordnas, vilket år som helst nu....

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #51 skrivet: 22 april 2015, 17:58:27 »
Har den andre liggande någonstans - problemet är superfingängan som stoppade upp byggandet då och nu när jag fick behovet igen så orkade jag inte strula vidare utan köpte något som redan hade slang...

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #52 skrivet: 01 maj 2015, 19:19:35 »
Har du testat det xxargs? Är slangen ok att koppla in en annan anslutning på eller är det en hårdare slang som kräver specialverktyg för att klämmas?

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #53 skrivet: 10 februari 2018, 09:33:59 »
Dags att uppdatera denna tråden med nuvarande status.

Den gamla "trasiga" värmepunpen har nu kört hela vintern och hållt garaget på 10*C. Några mindre TXV justeringar och några fixar pga dåliga tempgivare har behövts (missade avfrostningar pga förångargivaren) men annars går den bra.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #54 skrivet: 11 juli 2018, 14:15:04 »
Själv önskade jag att jag ocksÃ¥ hade nÃ¥got att leka med, som ni grabbar gör  ;-), AC:n pÃ¥ toyotan vill ju aldrig gÃ¥ sönder eller ens visa minsta antydan till köldmediebrist  trots nu 10 Ã¥r och är ganska välpreparerad för detta ifall det skulle ske - sedan typ 6 Ã¥r tillbaka ;-)  trÃ¥kigare bil fÃ¥r man fan leta efter, ingenting gÃ¥r ju sönder ;-)

Har full förståelse för fascinationen att få igång gammalt men fungerande 'skrot' där en 'professionell' skulle neka direkt och börja med blanketthuvudet på beställningen av ny utrustning fast det inte är detta man vill...
Har en -98 Avensis med full fart på ACn utan åtgärd, rätt otroligt egentligen.

Har nu också en Land Cruiser HDJ80 -93 där kompressorn varit bortmonterad.
Med helt tomt system funderar jag på att fylla helt med gasol.
Dels för att den nya gasen är svindyr, dels för att i de delar av världen vi ska åka till kommer de ändå inte att fylla på med R1234yf eller vilken modern gas som nu används. Bättre att själv ha koll då.
Undrar bara om det finns någon lic kyltekniker som skulle hjälpa mig med detta?
Eller om man är hänvisad till hobbysajterna typ https://www.frostycool.se/?gclid=CjwKCAjw4PHZBRA-EiwAAas4ZuWOmt5dlZFXhkfs4RCSL-kID5HPXLk9CAWIUB9H9lr7kUS7_o83LxoCK4gQAvD_BwE
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #55 skrivet: 11 juli 2018, 23:37:58 »
Ska du fylla med gasol så behövs ingen lic kyltekniker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #56 skrivet: 24 december 2018, 09:22:49 »
har skaffat en sådan - det sitter en kran precis vid anslutningen mot flaskan vilket i mina ögon är i stort sett nödvändig 'säkerhetsgrej' och skall man koppla till något annan anslutning så blir det att klippa slangen...

Köpte med en sådan slang nu. Den har ju gängade anslutningar så man kan helt enkelt bara skruva loss en anslutning och skruva på en passande anslutning som passar till VP.
Min är redo för test :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!